Print
Mitsubishi-equipes overleven âveldslagâ in Rally van Duitsland
(8/29/2005)
Gigi Galli scoort in de Rally Deutschland zijn beste WRC-resultaat
ooit. En dat na zijn huiveringwekkende crash in de rally van Finland.
Hij hield het hoofd koel in de gevaarlijke, sterk wisselende
omstandigheden in het stroomgebied van de Moezel, maar gaandeweg kreeg
hij meer zelfvertrouwen in wat pas zijn tweede asfaltrally in de
Lancer WRC05 was.
Galli is dus terug. En het lijkt erop dat hij mag blijven. Want de
uiterst getalenteerde â maar ook nogal temperamentvolle â Galli deed
precies wat Mitsubishi Motor Sports directeur Isao Torii van hem
verlangde; de rally rustig opbouwen, geen onnodige risicoâs nemen en
geen fouten maken. Een foutje is immers zo gemaakt in de rally van
Duitsland. Elke dag zijn de omstandigheden compleet anders, het
veranderlijke weer is altijd een factor en achter bijna elke bocht
loert gevaar in de vorm van een overgang naar ander plaveisel, een
versmalling of een zogenaamde âhinkelsteinâ (een betonnen
tankgeleider, waar Petter Solberg al eens kennis mee maakte). En als
zelfs (rallywinnaar) Sebastien Loeb af een toe een foutje maakt, dan
moeten de omstandigheden heel erg tricky zijn. Harri Rovanpera gaf dat
ook volmondig toe: âHet is moeilijk om me aan te passen aan asfalt en
hier is het helemaal lastig.â De oude rot - die sinds San Remo 2002
geen echte asfaltrally meer had gereden - vond de auto hier en daar
wat te veel stuiteren en was misschien aanvankelijk wel een beetje te
voorzichtig met de banden.
Climax op laatste rallydag
Via het lieflijke rivierdal met zijn (moezel)wijngaarden en het
militaire oefenterrein met zân âpatzerplatteâ en de roemruchte
âhinkelsteineâ bereikt de rally een climax op de wat vloeiender wegen
in het Saarland. Galli probeerde uiteraard niet teveel op het randje
te rijden, maar raakte min of meer onverhoeds verzeild in een gevecht
om de 5^e plaats met Roman Kresta. Deze strijd dreef Galli tot
achtereenvolgends een snelste en een tweede snelste tijd om de strijd
dusdoende in zijn voordeel te beslechten. âDit geeft me enorm veel
zelfvertrouwen. Het voelt alsof er een tweede fase in mijn carrière
is aangebroken en we hebben ook als team weer een stap vooruit
gemaakt. Ik had nooit gedacht dat deze rally zo goed zou gaan!â
Technisch directeur Roger Estrada was zeer content met de
betrouwbaarheid van de autoâs: âWe kijken vol vertrouwen uit naar de
rally GB en we staan op maximum attack â¦â
AutoRai