Gemeente Delft

Het Infopunt van Stadsbeheer krijgt alle meldingen over openbare ruimte via telefoon en internet binnen. De eerste helft van dit jaar kwamen bijna 28 duizend telefonische meldingen binnen, waarvan 1200 meldingen via website www.gemeentedelft.info. De meeste meldingen gaan over grofvuil en openbare ruimte (zoals scheve palen, kapotte stoeptegels en zwerfvuil). De hoeveelheid meldingen geeft aan dat de betrokkenheid van bewoners bij hun leefbaarheid groot is. Betrokkenheid en ergernis is dé motivatie om een melding via Infopunt Stadsbeheer te doen. Uiteraard doet Stadsbeheer er alles aan om klachten te voorkomen door zaken goed en snel aan te pakken, waardoor meldingen voorkomen worden.

De meldingen openbare ruimte gaan met name over illegale stortingen, grofvuil aanmelden, ongediertebestrijding, zwerfvuil, snoeien van bomen, kolk/put verstopt of over omvergereden/kapotte palen. Per wijk is er een verschil in soort en aantal meldingen.

Delft stelt haar norm hoog, waar in veel gemeenten twee weken staat om een melding af te handelen, stelt Delft voor een aantal diensten een afhandeltijd van 48 uur (dit mag afwijken als er op korte termijn al een actie gepland staat). Delft had haar norm voor het tijdig afhandelen van klachten vorig jaar (2004) op 50 procent gesteld en wil volgend jaar naar 80 procent (dit jaar 65 procent). De servicenorm geeft helder aan welke dienstverlening de bewoner van Delft van de gemeente mag verwachten; per product of dienst doet de gemeente een belofte waar de burger op mag rekenen.

Infopunt Stadsbeheer stelt zichzelf ten doel de beller zo goed en snel mogelijk te woord te staan (80 procent van de binnenkomende telefoongesprekken binnen 90 seconden aannemen). De wachttijden zijn het afgelopen jaar toegenomen, dit komt door de veranderingen in het grofvuilbeleid. Volgens de (nieuwe) regels moet grofvuil altijd vooraf aangemeld worden. Dat was voorheen niet zo. De gemeente Delft stimuleert het aanmelden per internet. Met name het aanmelden van grofvuil is snel en efficiënt via internet. Op dit moment komt zo'n 35 procent van de grofvuil meldingen via internet binnen (ter vergelijking, in 2004 was dat nog maar 26 procent). Bij de verwerking van de digitale melding komen geen mensenhanden meer aan te pas, dit is dus efficiënt. Stadsbeheer hoopt dat het percentage digitale grofvuilmeldingen ook de komende periode nog verder zal stijgen waardoor de wachttijd voor andere telefonische meldingen korter wordt. Het Infopunt is vanaf 7.30 uur tot 17.00 uur open. Er is een piek van binnenkomende telefoontjes tussen 9.00 en 11.00 uur.



Gemeente Delft