AutoRai

Print

Peugeot 206 sedan; een nieuwe loot aan de 206-stam

(8/29/2005)
Peugeot wil met haar modellenpolitiek optimaal inspelen op de vraag in de gehele wereld en introduceert daarom nu de nieuwe 206 Sedan. Deze vijfde variant op het thema 206 (3- en 5-deurs, CC en SW) beleeft zijn wereldpremière in september 2005 op de IAA in Frankfurt. De 4-deurs sedan wordt in de fabriek Iran Khodro in Teheran geproduceerd en zal vanaf januari 2006 op de Iraanse markt verschijnen. Vanaf mei 2006 zal de Sedan ook geëxporteerd worden.

De 206 Sedan is gebaseerd op het succesvolle 206-programma dat begon met een
3- en 5-deurs en daarna werd uitgebreid met de CC en de SW, allemaal auto's die voldoen aan de vele uiteenlopende wensen van de hedendaagse automobilist.

206: een internationaal succes
Momenteel rijden er wereldwijd ruim 5 miljoen 206'en rond, een commercieel succes voor een auto die al gauw de nieuwe norm werd qua styling, karakter en sportiviteit, maar vooral ook qua veiligheid en comfort.

De 206 staat op het punt een nieuw productierecord te vestigen, een record dat tot dusver in handen was van de 205 met een totaal van 5.278.000 eenheden.

De auto was van 2000 tot 2003 de meest verkochte auto in Europa en is ook nu nog steeds de populairste auto in zijn segment. Daarnaast is de auto marktleider in Europa als het gaat om kleine auto's met dieselmotoren. In 2004 werd 82% van de productie geëxporteerd naar 145 verschillende landen over de gehele wereld, hetgeen aangeeft hoe goed Peugeot internationaal vertegenwoordigd is.

De auto wordt op 6 verschillende locaties gebouwd: drie in Europa (Mulhouse, Poissy, Ryton) en drie buiten Europa (Iran, Brazilië en Argentinië), dagelijks lopen er 3.100 van de band.

Drievoudig wereldkampioen rally
De 206 is niet alleen een commercieel succes, de 206 WRC behaalde klinkende overwinningen in het Wereldkampioenschap Rally met de constructeurstitel in 2000, 2001 en 2002 en de rijderstitel in 2000 en 2002 voor Marcus Grönholm.

Een nieuwe 206, een waardige afstammeling
Met de 206 Sedan beantwoordt Peugeot de grote vraag in sommige landen naar de traditionele 4-deurs sedan die qua comfort, veiligheid en rijeigenschappen een nieuwe norm zet in dit segment.

De auto is 4,19 m lang, 35 cm langer dan de Berline door een grotere overhang achter en met een breedte van 1,66 m kunnen we met recht spreken van een royale auto met opvallend veel binnenruimte.

De styling van de 206 Sedan is evenwichtig en sportief. De elegante achterzijde lijkt op die van de 607 en geeft de auto een karakteristiek en ingetogen chique uiterlijk.

Er zijn 2 uitrustingsniveaus en er is keuze uit twee verschillende benzinemotoren: een 1.4 l van 55 kW (75 pk) met een handgeschakelde versnellingsbak en een

1.6 l van 80 kW (110 pk) met een handgeschakelde of een automatische versnellingsbak.

De samenwerking tussen Automobiles Peugeot en Iran Khodro Het solide samenwerkingsverband tussen Automobiles Peugeot en Iran Khodro dateert al van 1988 met de 405 en daarna de 206 in 2001. Op 17 juni 2004 werd de samenwerking verstevigd met de ondertekening van een nieuw akkoord door Frédéric Saint-Geours, algemeen directeur van Automobiles Peugeot en Manutchehr Manteghi, algemeen directeur van Iran Khodro.

Er werden afspraken gemaakt over de productie van de nieuwe 206 Sedan die allereerst bestemd is voor de Iraanse markt en die later ook naar een kleine dertig omringende landen geëxporteerd zal worden.

Daarom zal Automobiles Peugeot de 206 Sedan vanaf mei 2006 gaan leveren aan Oost-Europa en de landen rond de Middellandse Zee (Noord-Afrika, het Midden-Oosten, Turkije en de Balkan).

De Iraanse automarkt
In Iran werden in 2004 een kleine 800.000 nieuwe auto's verkocht en dit aantal stijgt snel. De Iraanse markt vormt daarmee de grootste markt van het Midden-Oosten.

Iran heeft al lange tijd ambities om een sterke, eigen industrie te ontwikkelen. In 2004 assembleerde Iran Khodro 57% van alle in Iran verkochte auto's.

In Iran geldt als doelstelling voor de nieuwe 206 Sedan meer dan 50.000 eenheden in 2007 te produceren.

20Cup

De 20Cup is een nieuwe, sportieve concept car van Peugeot met als thema âFunâ: deze sportieve 3-wieler is een unieke samensmelting van het beste uit twee werelden, die van auto's (vóór) en motoren (achter) met veelbelovende rijeigenschappen.

Peugeot bevestigde onlangs nog haar sportieve ambities op topniveau met de aankondiging om aan de Le Mans Endurance Series mee te gaan doen.

De 20Cup, in een andere vorm maar wel geïnspireerd op deze concept car, zal voor Peugeot een goede manier zijn om circuitervaring op te doen.

Het front van deze concept car verraadt al iets van het gezicht van toekomstige Peugeot-modellen: een nog scherpere blik!

De concept car ligt laag op de weg en is voorzien van opvallende technologie. Hij bestaat uit een monocoque van koolstofvezel met twee gescheiden zitplaatsen, vlak boven de vloer. Door de lage constructie en de dwarsgeplaatste aandrijfunit voorin heeft de 20Cup een bijzonder laag zwaartepunt en wordt de vooras minder belast. De enkele achterwielophanging wordt nauwelijks belast en dient enkel als geleidepunt. Het voertuig heeft een totaalgewicht van nog geen 500 kg en dit gewicht is gecentreerd rond de vooras voor een optimaal weggedrag.

Via de grote luchtinlaat aan de voorzijde komt de lucht de 20Cup binnen en via de luchtopeningen aan de zijkant, voor de wielen, wordt deze lucht weer afgevoerd. De zijkanten van de carrosserie hebben een speciale vorm gekregen om de luchtstroom zo te geleiden dat er een grote neerwaartse druk op de vooras ontstaat.

Het is voor het eerst dat Peugeot voor een concept car gebruik maakt van een geheel nieuwe motor, het resultaat van de samenwerking tussen PSA Peugeot Citroën en de BMW Group. Het betreft een viercilinder 16-klepper met directe benzine-inspuiting, dubbele bovenliggende nokkenassen en een turbo-compressor. De motor levert in deze uitvoering een maximum vermogen van 125 kW (ongeveer 170 pk) voor slechts 500 kg en een maximum koppel van 240 Nm.

De sequentiële, handgeschakelde 6-versnellingsbak wordt bediend met behulp van flippers achter het stuur.

Voor de voorwielophanging werd gekozen voor dubbele triangels, ontkoppelde fusees en een verstelbare stabilisatorstang. Het brede achterwiel zit aan een dubbele draagarm met een gecombineerde veer/schokdemper, voorzien van een kantel- mechanisme om de flexibiliteit te veranderen.

De drie lichtmetalen wielen hebben een diameter van 18â, het achterwiel is âopgeslotenâ tussen twee te demonteren vleugels. Vóór zijn 210/65 R18 banden gemonteerd, achter een 377/71 R18 band.

Deze tweezitter is uitgerust met een tandheugelstuurinrichting en een âmultifunctioneelâ stuurwiel. Achter het stuur zitten de flippers voor het bedienen van de versnellingsbak en in het midden een touchscreen monitor die uitstekend afleesbaar is ongeacht in welke stand het stuur staat. Via dit scherm kan bijvoorbeeld het grootlicht worden ingeschakeld, maar het is ook mogelijk de G-krachten weer te geven voor een extra sportieve rijsensatie. Verder zijn op dit scherm alle controlelampjes over de werking van de auto ondergebracht.

De carrosserie is gespoten in metallic zwart of uni-wit en is op bepaalde plaatsen afgewerkt met carbon onderdelen. Op de zijkant prijkt aan beide zijden de kop van een âhistorischeâ leeuw. Bij beide autoâs loopt in het midden een grote rode band van voor naar achteren.

Het interieur is integraal bekleed met zwart leer.

3^e Designwedstrijd van Peugeot

Moovie: die draait!
Voor de derde editie van de designwedstrijd vroeg Peugeot de vele deelnemers over de gehele wereld om de Peugeot voor de nabije toekomst te ontwerpen. Na de verre toekomst 2020 en het retrofuturisme van de vorige edities werd nu gevraagd een Peugeot te ontwerpen waarin ze zelf graag zouden rijden.

Een Portugese ontwerper, André Costa, won de wedstrijd met zijn opvallende Moovie, een kleine stadsauto, die voldoet aan twee doelstellingen: uiterst wendbaar dus gemakkelijk te verplaatsen in de stad en dat zonder het milieu te belasten.

Voor dit gewaagde project ontving de 23-jarige student industriële vormgeving de trofee "La Griffe" uit handen van Frédéric Saint-Geours, algemeen directeur van Automobiles Peugeot, op de afgelopen Autosalon in Genève.

Op de autotentoonstelling van Frankfurt volgt echter de grootste beloning in de vorm van een concept car op basis van het winnende ontwerp op ware grootte. Nieuw bij deze derde editie van de wedstrijd is dat er daarnaast een serieproductie wordt gestart van het winnende model als schaalmodel
(schaal 1 : 43).

Ook deze keer is dit opvallende initiatief van Peugeot wereldwijd bijzonder enthousiast ontvangen en er is sprake van een record aan inzendingen. Er zijn maar liefst 3.800 ontwerpen ingezonden via www.peugeot-concours-design.com, 36% meer dan in 2002. De wedstrijd wordt ook nog steeds internationaler; er deden 2.600 ontwerpers uit 107 verschillende landen mee, de vorige editie waren dat nog 90 landen.

Een succesvolle strijd
Sinds de start op de Mondial van Paris 2000 is de designwedstrijd uitgegroeid tot een veelbesproken evenement waar amateur-ontwerpers van over de hele wereld enthousiast aan meedoen. Voor velen een prachtige gelegenheid hun visie en creativiteit te laten zien, met de kans om volop in de schijnwerpers te komen aangezien het winnende ontwerp als concept car op ware grootte in Frankfurt aan pers en publiek getoond zal worden.

De wedstrijd neemt in omvang steeds verder toe. Deze keer waren er 3.800 inzendingen van 2.600 deelnemers uit 107 landen tegen 2.800 inzendingen van 2.600 deelnemers uit 90 landen bij de vorige editie in 2002.

Peugeot heeft daarom besloten om het prijzenpakket ook aan te passen. De grootste prijs is natuurlijk de concept car die op basis van het winnende ontwerp wordt gemaakt. Daarnaast is er een geldprijs van EUR 6.000 en wordt het ontwerp ook als schaalmodel (schaal 1 : 43) gemaakt.

Chronologie
Tussen augustus 2004 en september 2005 zijn er 5 verschillende fases doorlopen:


1^e fase: van 30 augustus tot 8 december 2004

De creatiefase en het inzenden van de ontwerpen via de site www.peugeot-concours-design.com


2^e fase: van 16 tot 20 januari 2005

De jury maakt een voorselectie van 30 ontwerpen. Deze 30 ontwerpen worden âonlineâ gezet. Stemming door de pers en via het internet. Publicatie van de
10 finalisten op de site.


3^e fase: februari 2005

Een jury, voorgezeten door Frédéric Saint-Geours, kiest het winnende ontwerp en maakt dit via internet bekend.

Op de Autosalon in Genève ontvangt André Costa de trofee "La Griffe" uit handen van Frédéric Saint-Geours, en daarnaast ook een bedrag van EUR 6.000.


4^e fase: van maart tot september 2005

Realisatie van de Moovie in de vorm van een concept car op ware grootte.


5^e fase: september 2005

Expositie van de Moovie op de Peugeot-stand op de IAA te Frankfurt.

Internet als instrument
Het internet blijkt een essentieel medium en zorgt voor een wereldwijde bekendheid. Met ongeveer 700.000 bezoeken is de site www.peugeot-concours-design.com een ware aanjager voor het bezoeken van alle internetsites van Peugeot over deze wedstrijd.

In totaal hebben 17.000 surfers zich als vaste bezoeker laten registreren, opnieuw een record. Deze zijn afkomstig uit de hele wereld, de top 5 wordt gevormd door Frankrijk, Mexico, Argentinië, Colombia en Spanje.

De overwegingen
Deze verleidelijke stadsauto met plaats voor twee personen wist de meeste juryleden voor zich te winnen. De Moovie won de strijd met name door zijn originele styling waarin toch duidelijk Peugeot-kenmerken zijn te herkennen, en het innovatieve karakter van het concept.

Het belangrijkste kenmerk van het ontwerp is wel de U-structuur van het concept dat subtiel verwijst naar de "U" rondom de leeuw op de grille van elke hedendaagse Peugeot. Deze U-structuur is in het ontwerp terug te vinden in de vorm van het interieur dat de grote voorruit en de achterruit rechtstreeks met elkaar verbindt.

Daarnaast is het een auto met vele noviteiten. De portieren die de achterwielen bedekken, hebben een dubbele functie. Ze bieden gemakkelijke toegang tot het interieur en daarnaast bedekken ze de enorme wielen die ervoor zorgen dat de Moovie bijzonder weinig energie verbruikt. Bovendien is de Moovie uiterst wendbaar, ook in de nauwste straatjes dankzij de twee veren aan de voorzijde.

De fabricage
De Moovie wordt gemaakt onder supervisie van het Centre de Style Peugeot, geheel volgens de criteria die gelden voor elke auto die bestemd is voor een autotentoonstelling. Dit nam in totaal drie maanden in beslag, vanaf het computermodel tot en met de tentoonstelling in Frankfurt.

Door het ontbreken van een driedimensionaal model zijn de afmetingen van de carrosserie en het interieur een benadering van het oorspronkelijke ontwerp van André Costa.

Er werd een computermodel in 3D gemaakt waarmee de uiteindelijke vorm van de Moovie nauwkeurig kon worden vastgelegd. In deze fase krijgt de auto zijn definitieve lengte, breedte, hoogte en structuur. Aan de hand van dit computermodel wordt een kleimodel in schaal 1:5 gemaakt om een goede indruk van de auto te krijgen.

Na goedkeuring van dit model kan de uiteindelijke productie van start gaan.

Dit begint met het frezen van een model op ware grootte. Daarvoor wordt schuim gebruikt dat met een computergestuurde frees in de juiste vorm wordt gebracht. Het oorspronkelijke ontwerp is nu werkelijkheid geworden en hier en daar kunnen nog kleine aanpassingen gedaan worden.

De volgende stap is het maken van mallen. Er waren in totaal 6 mallen nodig. Deze werden samengevoegd en vervolgens bekleed met kunsthars. Bij seriemodellen is deze laag 3 mm dik om het geheel voldoende stijfheid te geven.

Tegelijkertijd worden er mallen gemaakt van onderdelen zoals de koplampen, de stoelen en het dashboard. De kunststof onderdelen zijn door en door gekleurd.

De stoelen worden gemaakt van kunststof delen op een metalen frame. Het dashboard is gemaakt van schuim en bestaat uit één geheel dat nauwkeurig in de juiste vorm is gefreesd.

Vervolgens worden de verschillende delen in elkaar gezet. Dit moet heel nauwkeurig gebeuren en neemt dan ook veel tijd in beslag: hier en daar moeten dingen aangepast worden en geschikte montagetechnieken bedacht worden.
De grote voorruit van de Moovie is gemaakt van polycarbonaat.

Het spuiten gebeurt in twee fasen.

Eerst wordt een polyurethaan grondlak aangebracht, waarna de allerlaatste correcties aan de carrosserie kunnen worden aangebracht.

Vervolgens wordt de auto in drie verschillende kleurlagen gespoten en daarna voorzien van een vernislaag die zorgt voor het eindresultaat: glans voor de carrosserie en matglans voor het interieur.

Ten slotte kan het logo van Peugeot aangebracht worden. De verchroomde leeuw maakt de Moovie tot een volwaardige Peugeot.

Technische gegevens

Afmetingen:
Lengte: 2,326 m
Breedte: 1,80 m
Hoogte: 1,54 m
Gewicht: ca. 500 kg
Verlichting met LED's

Het interieur
Het interieur kenmerkt zich door veel licht en pure vormen. De laag uitgesneden voorruit en het grote oppervlak van polycarbonaat zorgen voor veel licht en geven een gevoel van ruimte. De vloeiende lijnen vinden we terug in de geeltonen van het interieur. Het dashboard staat bovenop een licht gebogen console in het midden en is in twee kleuren uitgevoerd. Het instrumentenpaneel bestaat uit twee aparte, diep liggende meters en het stuurwiel heeft slechts één spaak. De veiligheidsgordels zijn in de beide stoelen ingebouwd.