AutoRai

Print

Peugeot op de 61e IAA in Frankfurt

(8/29/2005)
In een ontspannen sfeer met veel natuurlijke materialen, water en planten presenteert Peugeot de bezoekers van de 61^e Internationale Automobil Ausstellung in het Duitse Frankfurt 32 modellen die een compleet overzicht geven van het gamma en daarnaast ook drie concept cars.
Op een oppervlakte van bijna 3.000 m2 staan de auto's in negen groepen opgesteld waarbij de belangrijkste rol is weggelegd voor de nieuwe 407 Coupé. Daarnaast is er veel aandacht voor de onlangs gepresenteerde 107 en de 1007 alsmede de vernieuwde 307.

De 407 Coupé
De 407 Coupé, die in Genève al als concept car werd getoond, beleeft hier zijn wereldpremière. Met vier volwaardige zitplaatsen is de 407 Coupé een waardige opvolger van de roemruchte coupés die Peugeot in het verleden op de markt heeft gebracht. De auto is ontworpen door het Centre de Style Peugeot en is een aanvulling op de succesvolle 407 waarvan er in iets meer dan een jaar al 300.000 stuks werden verkocht.

Geheel in de lijn met de traditie van de klassieke GT's is bij de 407 Coupé op ruime schaal gebruik gemaakt van edele materialen zoals leer en aluminium en worden voor de aandrijving krachtige V6-motoren ingezet. Naast een benzinemotor is nu voor het eerst ook een V6 HDi dieselmotor met een roetfilter in de 407 leverbaar.

De concept cars: plezier voor de toekomst

20Cup: een nieuwe vorm van sportiviteit
Met de onlangs geïntroduceerde 107 en 1007 biedt Peugeot klanten die een kleinere auto zoeken voortaan drie mogelijkheden. De moderne en vitale 107; de eigenzinnige en innovatieve 1007; en de bekende, temperamentvolle 206 in vele variaties.

Met de 20Cup licht Peugeot een tipje van de sluier op van wat er in de nabije toekomst te verwachten valt.

Dit ontwerp van het Centre de Style Peugeot laat een aantal esthetische elementen zien dat in de nabije toekomst terug te vinden zal zijn op nieuwe modellen. De tweezitter met het bekende katachtige karakter wordt gekenmerkt door dynamiek en puur rijplezier en onderstreept de nieuwe sportiviteit van Peugeot. De 20Cup is een samensmelting van stijlkenmerken uit de auto- en de motorwereld. Opvallend is het enkele achterwiel achter de beide, laag geplaatste zitplaatsen.

Peugeot bevestigde onlangs nog haar sportieve ambities op topniveau met de aankondiging om aan de Le Mans Endurance Series mee te gaan doen.

De 20Cup, in een andere vorm dan de op de I.A.A. getoonde concept car, maar wel daarop geïnspireerd, zal voor Peugeot een goede manier zijn om circuitervaring op te doen.

De 20Cup heeft een nieuwe benzinemotor. Het is de eerste motor die is voortgekomen uit de samenwerking tussen PSA Peugeot Citroën en BMW Group. De motor zit vol met technische noviteiten en levert 125 kW (ongeveer 170 pk).

De 907; plezier met passie
Op de Salon van Parijs presenteerde Peugeot de 907; een echte âdroomautoâ in de ogen van Peugeot, een mening die inmiddels door velen wordt gedeeld. Deze authentieke GT-coupé met twee zitplaatsen is ontworpen rondom een fabelachtige V12-motor. Zoals de naam 907 al doet vermoeden is het een auto die buiten alle bestaande klassen valt. In de 9-serie werd deze auto alleen voorafgegaan door de 905 die lang toonaangevend was voor de waarden van het merk.

Met ideale proporties, een klassieke styling en de potente V12 in het vooronder is het een tijdloze auto. Deze droomauto maakte een diepe indruk op het Concours dâÃlégance in Villa dâEste en won daar de prestigieuze âDesign Awardâ.

Specifieke stijlelementen benadrukken het bijzondere karakter van de 907: de kieuwen in de voorschermen en de achterstijlen, de dubbele uitlaatpijpen aan de zijkanten, de glazen koepel boven de 12 inlaatkelken en een voorruit, dak en achterruit uit één stuk.

Het lichte en comfortabele interieur biedt plaats aan twee inzittenden in een heuse GT-atmosfeer waarbij leer, alcantara en hout harmonieus gecombineerd zijn. De bijbehorende koffers zijn van dezelfde materialen gemaakt en voorzien van het logo en een verwijzing naar de bijzondere V12-motor.

3^e Designwedstrijd van Peugeot
In 2000 organiseerde Peugeot voor het eerst een ontwerpwedstrijd via het internet. Amateur-ontwerpers over de hele wereld werden uitgedaagd hun creativiteit te vertalen in een Peugeot waarin ze zelf graag zouden rijden. De jury, onder leiding van Frédéric Saint-Geours, algemeen directeur van Automobiles Peugeot, koos de jonge Portugees André Costa als winnaar van de derde editie van deze wedstrijd die als thema had: âOntwerp de Peugeot voor de nabije toekomst.â. De opvallende Moovie, een kleine stadsauto, uiterst wendbaar en milieuvriendelijk, met vloeiende vormen staat nu als concept car op de Peugeot-stand. Het grote, internationale succes van deze wedstrijd blijkt wel uit het feit dat er maar liefst 3.800 ontwerpen werden ingezonden uit 100 verschillende landen.

Producten op maat voor elke markt
Begin 2005 bereikte Peugeot een nieuwe mijlpaal op internationaal niveau: voor het eerst werd 35% van de totale verkoop buiten West-Europa gerealiseerd. Om verder te kunnen groeien zullen er producten ontwikkeld worden die speciaal op deze nieuwe markten zijn afgestemd. Het jongste resultaat van deze strategie beleeft in Frankfurt zijn wereldprimeur. Het is een nieuwe variant van de 206: de 206 Sedan.

Deze nieuwe versie is uiteraard gebaseerd op de internationaal zeer succesvolle 206 en heeft alle specifieke kenmerken van dit model, zoals: een sportief karakter, een modern design, een alom geprezen wegligging en praktische gebruiksmogelijkheden. Met deze nieuwe carrosserievariant zal de 206 ook een deel van de markt voor kleine sedans gaan opeisen. De 206 Sedan zal vanaf begin 2006 door Khodro in Iran geproduceerd worden. Van daaruit zal de auto naar een aantal Oost-Europese landen en landen rondom de Middellandse Zee geëxporteerd worden. De 206 wordt nu in vijf landen (Argentinië, Brazilië, Frankrijk, Iran en Verenigd Koninkrijk) gemaakt. Dagelijks verlaten 3.000 exemplaren de fabrieken.


1 miljoen roetfilters
Op de stand wordt ook aandacht besteed aan technische ontwikkelingen zoals het roetfilter. Inmiddels rijden er al 1 miljoen Peugeots HDi met een roetfilter rond. Sinds de introductie op de 607 in mei 2000, toen een wereldpremière, is het filter steeds meer toegepast, ook op de andere modellen van het merk. Tegenwoordig verlaat 90% van alle Peugeots met een dieselmotor de fabriek met een dergelijk filter. En daarmee is het merk wereldwijd koploper. Het bewijst dat Peugeot serieus werkt aan de bescherming van het milieu.

Tenslotte zal in de eerste helft van 2006 een roetfilter beschikbaar komen voor de al rijdende HDi-motoren zonder FAP-roetfilter. Dit filter is gebaseerd op de techniek van een beproefde toeleverancier en zal als eerste in Duitsland worden aangeboden voor montage op de Peugeot 206, 307 en Partner.

Een rijker en breder gamma voor nog meer plezier

107: een glimlach in de stad
De 107 werd in juni officieel geïntroduceerd en wordt in Frankfurt in 3- en in 5-deurs versie getoond. De auto's zijn voorzien van de 3-cilinder 1,0 l benzinemotor. Bij deze sympathieke, energieke en moderne stadsauto is geen enkele concessie gedaan aan de veiligheid, hetgeen blijkt uit de 4 sterren die bij de EuroNCAP-botsproeven werden behaald. De auto is voordelig in aanschaf en zuinig in het gebruik: het brandstofverbruik is laag en de CO -uitstoot is voor zowel de benzine- als de dieselmotor slechts 109 g/km.

RC Line: sportief design op topniveau
Voor de 1007 en de 206 CC is nu een RC Line-pakket leverbaar dat deze auto's nog meer persoonlijkheid geeft. Dit pakket omvat opvallende stijlelementen voor interieur en exterieur en wordt na de introductie in Frankfurt in de loop van 2006 in Duitsland leverbaar. Later zal het ook in andere Europese landen verkrijgbaar zijn.

1007: te makkelijk!
Gemak is het sleutelwoord van de 1007. De elektrische schuifdeuren, de handige veelzijdigheid, het Caméléo-interieur en de 2Tronic versnellingsbak. Stuk voor stuk elementen die het gebruik van de auto gemakkelijk maken waardoor met recht gesproken kan worden van een EasyMPV. En veilig is de 1007 ook. In de EuroNCAP-test werd de maximale score behaald. Ter gelegenheid van de introductie van dit model in Duitsland worden 5 verschillende uitvoeringen, waaronder de nieuwe 1007 RC Line, getoond.

206: een historisch record komt in zicht
De 206, waarvan er tot nu toe 5 miljoen gemaakt zijn, is hard op weg om het productierecord voor Peugeot van 5,3 miljoen stuks van een model, te verbreken. Het succes is te danken aan het brede gamma met vier verschillende carrosserievarianten. En voor de 7^e achtereenvolgende keer kozen de lezers van het blad Auto Motor und Sport de 206 als beste kleine importauto.

Op de stand staan zes versies, waaronder de 206 CC RC Line en de nieuwe 206 Sedan, die in een aantal landen leverbaar zal worden. De 206 CC is een echte âbestsellerâ in Duitsland en kan sinds het afgelopen voorjaar ook met de 1,6 l HDiF-motor geleverd worden.

307: vernieuwd met meer persoonlijkheid
Nadat er meer dan 2,2 miljoen exemplaren van verkocht zijn, is de 307 nu vernieuwd om de klanten in dit belangrijke marktsegment te kunnen blijven bekoren. Naast de uiterlijke veranderingen die de auto de kenmerkende familietrekken geven, is ook het motorenaanbod vernieuwd. De 307 CC is voortaan ook leverbaar met de 2,0 l HDiF-motor van 100 kW (ongeveer 136 pk) die de auto op een andere manier een sportief karakter geeft. Het nieuwe topmodel is de 307 Féline. Het uiterlijk is ingetogen, onderhuids levert de 2-liter benzinemotor 130 kW (ongeveer 180 pk). Acht verschillende versies tonen het grote aanbod van deze modelreeks.

407, en dan nu de Coupé
Nadat er 300.000 exemplaren van de 407 verkocht zijn, waarvan 30% als SW, kan de conclusie getrokken worden dat dit model een stevige positie verovert in het M2-marktsegment van Europa. Het aanbod bestaat vanaf nu uit drie carrosserievarianten, elk met hun eigen kwaliteiten. Er worden acht uitvoeringen getoond, vier daarvan zijn coupés.

607, elegant en krachtig
De 607 staat symbool voor de technische knowhow en de ambities van Peugeot. Sinds de komst van de V6 HDiF-motor en de vernieuwde vormgeving zijn de verkopen wereldwijd met meer dan 40% gestegen. De 607 weet veeleisende klanten te overtuigen met een elegant design, uitstekende rijeigenschappen, veel comfort en bijzondere techniek. Er worden twee exemplaren van de 607 Platinum met V6 HDiF-motor aan het publiek getoond.

Ten slotte staan op de stand ook de 807 en de Partner: de getoonde 807 Premium is voorzien van een 2,2 l HDiF-motor. De Partner staat er in zijn aantrekkelijke Quiksilver-uitvoering.

Dankzij het succes van de nieuwe 407 en de bekende 206, 307 en 607-modellen werd er in het eerste halfjaar van 2005, voor de derde opeenvolgende keer, meer dan een 1 miljoen Peugeots verkocht. Met de komst van de 107, de 1007 en de vernieuwde 307 beschikt Peugeot over een breed en gevarieerd aanbod dat de ambities om te groeien kan waarmaken.