Gemeente Son en Breugel


Uitkomsten verkeerstellingen juni 05

verkeerstellinkleing.jpg
U heeft het vast en zeker eind juni gemerkt, er is toen op een groot aantal locaties in onze gemeente het verkeer geteld. Door de openstelling van de A50 begin september 2003 werd het mogelijk om ons centrum opnieuw in te richten.

Vanaf half september 2003 is wegennet in het centrum opnieuw ingericht. Omdat de belangrijkste infrastructurele werkzaamheden begin juni afgerond zijn is na de kermis het verkeer geteld. De uitkomsten van de verkeerstellingen zijn hieronder opgenomen. (kaartje is onderaan het bericht te downloaden)

Telpunt
Straatnaam
Intensiteit (motorvoertuigen per dag)

1
Afrikalaan
5.100

2
Amerikalaan

3.800
3
Bestseweg
6.600

4
Boslaan
4.500

5
De Bontstraat

1.200

6
Dommelstraat
3.300

7
Eindhovenseweg

8.100
8
Ekkersrijt 2000
5.600

9
Europalaan
2.900

10
Gentiaanlaan
9.000

11
Gentiaanlaan
6.400

12
Gentiaanlaan
9.800

13
Hooijdonk
3.700

14
Kanaalstraat
9.100

15
Kometenlaan
800

16
Lieshoutseweg
5.200

17
Nieuwstraat
5.700

18
Nieuwstraat
8.900

19
Piet Heinlaan
2.800

20
Planetenlaan
8.700

21
Planetenlaan
4.100

22
Rooijseweg
4.100

23
Rooijseweg
3.300

24
Sonniuswijk
700

25
Sterrenbeeldlaan

1.000

26
Van den Elsenstraat
2.800

27
Van den Elsenstraat
5.900

28
H. Veenemanstraat
4.200

29
Veerstraat
7.800

30
A. v.d. Venstraat
600

31
Heistraat
2.200

32
Vlinderlaan
2.800

33
Eekhoornlaan
500

34
Bestseweg (N620)
8.900

35
A50, afrit St. O
2.300

36
A50, toerit St. O
2.100

37
A50, toerit E'rijt / Ehv
4.400

38
A50, afrit E'rijt / Ehv
4.800
Meten is weten
We maken deze verkeerstellingen bekend nog voordat we over een gedegen analyse beschikken. Wel hebben we de cijfers meteen vergeleken met de oorspronkelijke prognoses voor 2010. Dan blijkt dat de gemeten verkeersintensiteiten grosso modo reeds nu op het niveau liggen zoals voor 2010 werd verwacht. Met andere woorden: het verkeer is sneller gegroeid dan was voorzien. Ook de verdeling van het verkeer over de wegen in Son en Breugel wijkt af: het verkeer op de van der Elsenstraat/Veerstraat/Wilhelminalaan/Nieuwstraat/Kanaalstraat is relatief drukker, terwijl het verkeer op de Boslaan/Bestseweg en op de Planetenlaan/Gentiaanlaan relatief minder is. Daarentegen is de verkeersintensiteit op de Bestseweg aan de westkant van de A50, veel drukker dan was voorzien. Dit alles lijkt erop te duiden dat het verkeer vanwege de file op de A50 tijdens de spits een andere route kiest dan destijds in het verkeersmodel was voorzien. Dit zou kunnen komen doordat de A50 en de A58 nog niet rechtstreeks gekoppeld zijn, zoals wel in het verkeerscirculatieplan, versie 1999, was voorzien. Onderzoek
We zullen dit nader onderzoeken. Daarvoor zal het verkeerscirculatieplan op de huidige tellingen worden losgelaten. Bovendien zullen we een nadere analyse maken van de spitsintensiteiten, want het lijkt erop dat de onbalans tussen de tellingen en het verkeersmodel vooral wordt veroorzaakt door het spitsverkeer. Op basis van de uitkomsten zullen we zonodig verkeersmaatregelen voorstellen.