Gemeente Son en Breugel
Uitkomsten verkeerstellingen juni 05
verkeerstellinkleing.jpg
U heeft het vast en zeker eind juni gemerkt, er is toen op een groot
aantal locaties in onze gemeente het verkeer geteld. Door de
openstelling van de A50 begin september 2003 werd het mogelijk om ons
centrum opnieuw in te richten.
Vanaf half september 2003 is wegennet in het centrum opnieuw
ingericht. Omdat de belangrijkste infrastructurele werkzaamheden begin
juni afgerond zijn is na de kermis het verkeer geteld. De uitkomsten
van de verkeerstellingen zijn hieronder opgenomen. (kaartje is
onderaan het bericht te downloaden)
Telpunt
Straatnaam
Intensiteit (motorvoertuigen per dag)
1
Afrikalaan
5.100
2
Amerikalaan
3.800
3
Bestseweg
6.600
4
Boslaan
4.500
5
De Bontstraat
1.200
6
Dommelstraat
3.300
7
Eindhovenseweg
8.100
8
Ekkersrijt 2000
5.600
9
Europalaan
2.900
10
Gentiaanlaan
9.000
11
Gentiaanlaan
6.400
12
Gentiaanlaan
9.800
13
Hooijdonk
3.700
14
Kanaalstraat
9.100
15
Kometenlaan
800
16
Lieshoutseweg
5.200
17
Nieuwstraat
5.700
18
Nieuwstraat
8.900
19
Piet Heinlaan
2.800
20
Planetenlaan
8.700
21
Planetenlaan
4.100
22
Rooijseweg
4.100
23
Rooijseweg
3.300
24
Sonniuswijk
700
25
Sterrenbeeldlaan
1.000
26
Van den Elsenstraat
2.800
27
Van den Elsenstraat
5.900
28
H. Veenemanstraat
4.200
29
Veerstraat
7.800
30
A. v.d. Venstraat
600
31
Heistraat
2.200
32
Vlinderlaan
2.800
33
Eekhoornlaan
500
34
Bestseweg (N620)
8.900
35
A50, afrit St. O
2.300
36
A50, toerit St. O
2.100
37
A50, toerit E'rijt / Ehv
4.400
38
A50, afrit E'rijt / Ehv
4.800
Meten is weten
We maken deze verkeerstellingen bekend nog voordat we over een gedegen
analyse beschikken. Wel hebben we de cijfers meteen vergeleken met de
oorspronkelijke prognoses voor 2010. Dan blijkt dat de gemeten
verkeersintensiteiten grosso modo reeds nu op het niveau liggen zoals
voor 2010 werd verwacht. Met andere woorden: het verkeer is sneller
gegroeid dan was voorzien. Ook de verdeling van het verkeer over de
wegen in Son en Breugel wijkt af: het verkeer op de van der
Elsenstraat/Veerstraat/Wilhelminalaan/Nieuwstraat/Kanaalstraat is
relatief drukker, terwijl het verkeer op de Boslaan/Bestseweg en op de
Planetenlaan/Gentiaanlaan relatief minder is. Daarentegen is de
verkeersintensiteit op de Bestseweg aan de westkant van de A50, veel
drukker dan was voorzien. Dit alles lijkt erop te duiden dat het
verkeer vanwege de file op de A50 tijdens de spits een andere route
kiest dan destijds in het verkeersmodel was voorzien. Dit zou kunnen
komen doordat de A50 en de A58 nog niet rechtstreeks gekoppeld zijn,
zoals wel in het verkeerscirculatieplan, versie 1999, was voorzien.
Onderzoek
We zullen dit nader onderzoeken. Daarvoor zal het
verkeerscirculatieplan op de huidige tellingen worden losgelaten.
Bovendien zullen we een nadere analyse maken van de
spitsintensiteiten, want het lijkt erop dat de onbalans tussen de
tellingen en het verkeersmodel vooral wordt veroorzaakt door het
spitsverkeer. Op basis van de uitkomsten zullen we zonodig
verkeersmaatregelen voorstellen.