Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Accountants en ondernemers vinden verbeterde samenwerking belangrijk voordeel online accounting

Meer tussentijdse rapportage en actieve monitoring als basis voor beter en sneller advies hoog gewaardeerd, zo blijkt uit onderzoek

Amsterdam, 29 augustus 2005 - Uit onderzoek onder 150 ondernemers en 50 accountants blijkt dat het merendeel van beide partijen de voordelen van online accounting inziet. Vooral de verbeterde samenwerking tussen ondernemer en accountant wordt hoog gewaardeerd. Zo worden bijvoorbeeld aspecten als meer tussentijdse rapportage, continue en actieve monitoring door de accountant als basis voor beter en sneller advies, en opvang door de accountant in geval van nood op prijs gesteld. Het onderzoek werd uitgevoerd door 121 Interaction. Dit gebeurde in opdracht van AccountView, leverancier van geïntegreerde bedrijfssoftware. De uitkomsten werden onlangs gepresenteerd op de SRA-dag.

"Het is opvallend dat zowel de accountants als de cliënten dezelfde voordelen onderstrepen. Dit sluit precies aan op onze visie op online accounting, namelijk dat het gebaseerd moet zijn op een nauwe samenwerking tussen cliënten en accountants", aldus Casper Haspels, commercieel directeur van AccountView. "Veel aanbieders van oplossingen voor online boekhouden gaan er vanuit dat het voor bedrijven vooral belangrijk is dat ze vanaf verschillende locaties kunnen werken. Dat is duidelijk niet het geval. Ze hebben vooral behoefte aan meerwaarde van hun accountant."

AccountView biedt sinds begin dit jaar een oplossing voor online boekhouden, waarbij cliënten en accountants gezamenlijk in één omgeving werken. Cliënten kunnen zelf gegevens invoeren, maar de accountant heeft de regie in handen en bepaalt wanneer wat door wie gedaan moet worden. Om de communicatie tussen de twee te stroomlijnen is er een taken- en berichtensysteem in de oplossing geïntegreerd. De cliënt kan zo zelf een deel van het werk doen, onder supervisie van de accountant. Die heeft op zijn beurt meer tijd voor advies, en kan sneller en makkelijker tussentijdse rapportage leveren doordat er op elk moment actueel inzicht is in de situatie.

De invoering van online accounting is echter wel een stapsgewijs proces, zo laten de uitkomsten van het onderzoek zien. Ruim een derde van de accountants verwacht binnen drie jaar meer dan vijftig procent van de administratieve dienstverlening via internet aan te bieden. Ongeveer eenzelfde percentage cliënten geeft aan binnen drie jaar over te willen gaan op online boekhouden. Haspels: "Online accounting is geen revolutie, maar leeft zeer zeker. Het onderzoek toont aan dat bedrijven en accountants zich goed bewust zijn van de echte voordelen. Onze filosofie is dat je als bedrijf niet zomaar moet meedoen aan een hype, maar weloverwogen beslissingen moet nemen. Het is tijd om daarmee een begin te maken op het gebied van online accounting en de eerste stappen te zetten."

Belangrijkste uitkomsten onderzoek

Cliënten
§ 61% wil onder supervisie meer taken zelf uitvoeren én meer aanvullend advies § 60% wil vaker tussentijdse rapportage
§ 50% wil een actievere monitoring door de accountant § 56% ziet het voordeel dat de accountant in geval van nood de werkzaamheden kan overnemen § 35% overweegt binnen drie jaar over te gaan op online boekhouden

Accountants
§ 63% wil vaker en meer actueel inzicht, zodat beter advies mogelijk wordt § 65% wil continue monitoring voor betere advisering § 74% wil regelmatiger tussentijdse rapportage gaan geven § 67% hecht sterk aan een systeem dat de regie in handen van de accountant legt § 72% denkt sneller te kunnen reageren en pro-actief te adviseren § 36% denkt meer dan vijftig procent van de administratieve dienstverlening binnen drie jaar via internet aan te bieden § 55% acht het kantoor klaar voor online boekhouden en de nieuwe werkwijze.

Over AccountView

Sinds 1987 levert AccountView modulair opgebouwde business software aan meer dan 15.000 klanten in Nederland, Duitsland en Engeland. Deze flexibele en snel te implementeren software automatiseert en integreert meerdere bedrijfsprocessen, waaronder de financiële administratie, handel, logistiek, projecten, uren, relatiebeheer en accountancy - al dan niet met een internetkoppeling. AccountView wordt verkocht en ondersteund door een netwerk van onafhankelijke partners die evenals AccountView de nadruk leggen op langdurige relaties.

Bekende namen in het klantenbestand van AccountView zijn onder andere: CBF, Free Record Shop Online, GIBO Groep, Humanitas, KNMI, Koningszuivel, Koninklijk Theater Carré, Mazars, SER, Toyota Equipments, Vedior Holding en Xenos. Meer informatie over AccountView vindt u op www.accountview.com.