Gemeente Utrecht
Bevolkingsadministratie utrecht voldoet aan kwaliteitseisen
De Utrechtse bevolkingsadministratie voldoet - evenals in 2002 - aan de hoge kwaliteitseisen die door het rijk aan de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) worden gesteld. Dit blijkt uit de GBA audit die eenmaal in de drie jaar in gemeenten wordt gehouden.
De audit bestaat uit drie onderdelen:
- privacy: controle van de kwaliteit van de maatregelen en voorzieningen die zijn getroffen in het kader van de privacy bescherming.
- inhoud: controle van alle gegevens van een aantal persoonslijsten, zoals burgerlijke stand, adres, documentengegevens.
- proces: onderzoek naar processen rond de basisadmiistratie zoals back up-, uitwijk- en herstelprocedures. Ook wordt beoordeeld of er voldoende technische en organisatorische voorzieningen zijn voor de beveiliging van de gegevens in de GBA.
Op het onderdeel privacy voldoet Utrecht aan alle gestelde eisen. Uit de inhoudelijke audit blijkt dat Utrecht ruimschoots binnen de toegestane foutmarges is gebleven.
Ook het onderzoek naar het procesmatige deel geeft een positief oordeel. Er worden geen risico's geconstateerd met betrekking tot de back up-, uitwijk- en herstelprocedures, noch rondom de beveiliging van de gegevens.
Noot voor de media:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met afdeling Burgerzaken, Willem Stoker, 030 286 20 04.