---
28 Augustus 2005: Podium voor Tom Coronel in Oschersleben
Het bijna 3.6 kilometer lange- Circuit van Oschersleben ligt vlak bij
het Duitse Maagdenburg. Op dit moderne circuit vonden de 13e en 14e
ronde van het FIA-WTCC (World Touring Car Championship) 2005 plaats.
De winst in de beide 14 ronden tellende races ging naar de Brit Andy
Priaulx (BMW) en Alessandro Zanardi uit Italië, eveneens rijdend met
een BMW. Voor SEAT TEAM HOLLAND wist Tom Coronel met de door GR Asia
ingezette Toledo Cupra zijn achterstand in de Privateercup verder te
verkleinen. Mede door zijn vijfde plaats in de eerste race en een
overwinning in de tweede, verkleinde hij zijn achterstand op
lijstaanvoerder Marc Hennerici tot 5 punten.
Voorafgaand aan deze race werd Tom Coronel verrast door de mensen van
het SEAT fabrieksteam. Gelet op mijn eerdere prestaties in het WTCC
vonden zij het een goed idee om mijn auto van een nieuwe voorbumper te
voorzien. Ik reed in Oschersleben dan ook met een bumper die gelijk is
aan die van de fabrieksautos. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik het nut
er van niet echt heb kunnen uittesten. Tijdens mijn geklokte ronde in
de training probeerde ik een juiste slipstream te pakken, maar de man
voor schoot op het meest belangrijke stukje van de baan. Daarmee was
gelijk het beste van mijn banden en kwam ik niet verder dan een 21ste
startplek. Dat is niet lekker! Nu wist ik van te voren dat wij het
hier met de voorwielaangedreven autos zeker niet makkelijk zouden
krijgen. Dit is een echt BMW-circuit en de uitslagen geven dat ook wel
aan. Toch wilde ik er wat van maken. Maar dat werd mij in de eerste
race niet echt gegund. Direct na de start liep ik al de nodige schade
aan de auto op door het getik van anderen. Ik wist de zaak op het
asfalt te houden en probeerde er de rest van de race nog wat van te
maken. Eigenlijk lukte dat heel aardig en op enig moment lag ik tweede
Privateer. En dan zul je het altijd zien. Dan maak je zelf een foutje.
Ik verremde mij, schoot rechtdoor en verloor in mijn klassement gelijk
weer drie plaatsen. Daarna was er weinig tijd meer over om nog iets
van mijn achterstand goed te maken. Ik eindigde als vijfde privateer
op een plaats in het achterveld.
Voor Tom dus een minder goede eerste race en voor de monteurs meer dan
genoeg werk om de aan alle kanten gehavende SEAT Toledo weer strak te
krijgen. Het leek mij een bijna onmogelijk opgave om in het kwartier
dat ze daar voor hadden, die auto weer goed te krijgen. Maar toen op
de startgrid stond zei mijn teambaas: Tom je hebt weer een nieuwe
auto! En ik moet toegeven dat was ook echt het geval. Ik kon weer
volle bak meedoen. Alhoewel, in die beginfase werd er stevig getikt en
ik wilde dit keer buiten die ellende blijven. Dat is prima gelukt en
zo kon ik mijn weg naar voren voortzetten. Zeker nadat ik mijn directe
concurrenten al naast de baan had zien staan en ik de voor mij
rijdende Carl Rosenblad redelijk makkelijk voorbij kwam, lag de weg
naar de zege bij de Privateers open. Daar ben ik dan ook voor gegaan,
alhoewel ik in de slotfase nog wel een gevechtje met Tarquini had en
hem net voor de finishvlag nog pakte, aldus Tom Coronel.
In de tussenstand voor de privérijders heeft Tom zijn achterstand op
Marc Hennerici nu tot 5 punten teruggebracht. Een strijd die in het
weekend van 18 september een vervolg zal krijgen tijdens de volgende
raceronde op het nieuwe circuit van Istanbul
Nog 21 dagen tot de volgende race van Tom Coronel: 18 September 2005,
WTCC Istanbul