SMS alerts in strijd tegen creditcardfraude en overbesteding

Creative venue

Hoofddorp, 26 augustus 2005

SMS service signaleert sneller kaartmisbruik en bereiken 75% bestedingslimiet ING Card: twee nieuwe creditcards en unieke sms-alert service

ING Card introduceert vandaag twee nieuwe creditcards op de Nederlandse markt: de Easy en de Platinum. De bestaande ING Card, sinds vorig jaar maart op de markt, is omgedoopt tot Classic.
De kaarten verschillen in design (wit, zwart en platina) en bieden consumenten elk een verschillende limietbandbreedte. De kaarthouder kan daarbinnen zelf zijn limieten kiezen. Uniek voor Nederland is de sms-alert service op alle drie de kaarten. Kaarthouders kunnen automatisch een sms ontvangen wanneer 75% van de bestedingslimiet is gebruikt. Een sms-bericht bij een aankoop boven de 200 euro hoort ook bij de service. Volgens ING Card helpt de sms-alert consumenten kaartmisbruik eerder te signaleren en extra controle uit te oefenen op bestedingen. Op beide nieuwe kaarten zit evenals op de ING Card Classic een standaard aankoopverzekering (Easy 2000 euro/100 dagen, Classic 5000 euro/200 dagen, Platinum 5000 euro/365 dagen). Daarnaast is flexibel gespreid betalen mogelijk en zelf te regelen via de persoonlijke internetpagina of het call center. Ook voor de twee nieuwe kaarten geldt dat een betaalrekening bij ING Bank niet verplicht is.

Naast innovatieve en slimme kaartfunctionaliteiten profiteert de consument van tal van aankoopkortingen zoals 5% korting op alle online-aankopen bij bol.com (m.u.v. Nederlandstalige boeken), exclusieve en scherp geprijsde reisarrangementen bij Holland International en Arke, 8% op een aantal Apple producten en 10% korting op het downloaden van muziek van SONY BMG click4music. Platinum kaarthouders profiteren daarnaast nog eens van een voorkeursbehandeling met structurele korting bij de Wijnbeurs en zijn automatisch lid van het wereldwijde Priority Traveller Programma.

ING Card mikt met haar Classic creditcard vooral op consumenten bij wie sprake is van een gemiddeld creditcard gebruik en op potentiële gebruikers die er nog geen op zak heeft. Aanleiding daarvoor zijn vaak de vooroordelen (weinig controle over uitgaven, onveilig in gebruik, duur, alleen voor veelverdieners) die zij koesteren over creditcards. Met de twee nieuwe kaarten spreekt ING Card echter een andere type gebruiker. Nieuwe en innovatieve toepassingen staan echter bij alle drie de kaarten centraal en dienen kaarthouders met een enorm betaal- en gebruiksgemak (24 uur per dag inzicht in bestedingen, flexibel betalen, vrijwel overal geaccepteerd). Verder vormen de controle over de bestedingen, veiligheid in het gebruik en de lage rente op uitstaande saldi belangrijke speerpunten in de expansie van de creditcardportfolio van ING Card. Het eerste jaar verwierf ING Card in Nederland ruim 90.000 kaarthouders (Classic) en werd de kaart onlangs met groot succes in België geïntroduceerd. Een derde Europees land volgt later dit jaar.

ING Card Easy: de nieuwste creditcard met de meeste zekerheid

De nieuwe ING Card Easy - 2000 euro, jaarfee 10 euro (1 jaar gratis), effectieve rente
14,9% per jaar, 100 dagen aankoopverzekering) wordt gepresenteerd aan de groep (potentiële) kaarthouders , die zekerheid wil en nog geen creditcard, heeft als 'mijn eerste creditcard' (70% vrouwen) en bij 20-30 jarigen met een eerste baan (50% MBO opleidingsniveau). De verwachting is een gemiddeld gebruik van de kaart en een intensief gebruik van de faciliteiten voor flexibel gespreid betalen. Uniek aan de Easy Card zijn de lage bestedingslimieten tussen de 500 en 2000 euro, bij andere kaarten is dit minimaal
1150 euro.

ING Card Platinum: de nieuwste creditcard met de nieuwste privileges

De ING Card Platinum (limiet 5000 - 20000 euro, jaarfee 59 euro, extra kaart 30 euro, effectieve rente 9,8%, 1 jaar aankoopverzekering) is er voor veertigers en vijftigers (directeuren) die een creditcard belangrijk vinden in hun positie en voor jonge managers met een uitstekende baan en een druk leven. Met de ING Card Platinum hebben kaarthouders ook toegang tot de faciliteiten van Priority Traveller waaronder kortingen op autohuur, hotels, fitness centra en golfbanen over de hele wereld (normale waarde: 85 euro). Wijnliefhebbers komen extra aan hun trekken met een voorkeursbehandeling bij de Wijnbeurs en zij ontvangen 6x per jaar het magazine Wijnkoers, krijgen daaruit 1 euro korting per fles en toegang tot het vatencollectief (waarde van het totale pakket: 33 euro).

ING Card Classic
Een jaar na de introductie is de ING Card (limiet 2500 - 10000 euro, jaarfee 25 euro, extra kaart 12,50 euro, effectieve rente 12,7%, 200 dagen aankoopverzekering) al omgedoopt in ING Card Classic. De kaart richt zich op zowel creditcard bezitters als niet-bezitters (50/50). De gebruikersgroep (25-55 jaar) heeft op gezette tijden (vakanties, dure maanden) een relatief grote kredietbehoefte en beschikt graag snel en makkelijk over flexibel krediet voor de aanschaf van de duurdere luxe goederen. Ruim 70% van de kaarthouders maakte intensief gebruik van mogelijkheden met gespreid betalen.

ING Card start vanaf 29 augustus de consumentencampagne voor de ING Card Easy en Platinum.

Noot aan de redactie:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

ING Card B.V.
Frank Witte - woordvoerder
f.witte@creativevenue.nl

Tel. 020 - 4525225
Fax 020 - 4528650

www.ingcard.nl

Over ING Card
ING Card startte als nieuwe zelfstandige Business Unit van ING Groep in april 2003. Zij is een pan-Europese aanbieder van creditcards voor algemeen gebruik. In Nederland en België zijn inmiddels alle huidige creditcard activiteiten binnen ING groep ondergebracht bij ING Card.

De strategie van ING Card is er op gericht om actief te zijn in die landen waar ING een goede naam- en merkbekendheid heeft. De Business Unit wil tegelijkertijd een marktpositie bouwen op basis van reeds aanwezige grote en aantrekkelijke ING klantenbestanden. De aanwezigheid en het succes van ING Direct in diverse Europese landen, creëert daartoe een belangrijke basis.