Belgacom

Persbericht ­ Brussel, 26 augustus 2005

Belgacom: groepsinkomsten nemen toe met 7,1%
en EBITDA groeit met 12,7%


· De opbrengsten van de Groep zijn met 7,1% gestegen tot EUR 2.947 miljoen in vergelijking met juni 2004. Uitgezonderd niet-terugkerende elementen en aangepast voor de verkoop van geconsolideerde ondernemingen in 2005 en voor eenmalige opbrengsten geboekt in 2004, groeide de opbrengsten van de Groep met 0,2%.
· De EBITDA van de Groep is opgelopen tot EUR 1.392 miljoen, 12,7% hoger dan in juni 2004. Uitgezonderd niet-terugkerende elementen en aangepast voor de verkochte ondernemingen en eenmalige elementen geboekt in 2004, daalde de EBITDA van de Groep met 4,0%.

· De nettowinst (aandeel van de Groep) bedraagt EUR 780 miljoen, een stijging met 54,3% t.o.v. juni 2004.

· De vrije kasstroom1 is gestegen van EUR 587 miljoen in juni 2004 tot EUR 1.014 miljoen in juni 2005.

· De EPS (winst per aandeel) is toegenomen van EUR 1,38 tot EUR 2,23.
· Het programma van Mobiele Communicatiediensten ter bescherming van het marktaandeel, werpt zijn eerste vruchten af: de churn daalde van 18,3% eind 2004 tot 17,0% in juni 2005.

· De proactieve klantenretentie van Vastelijndiensten, tariefvereenvoudiging en voortdurende winback inspanningen, tonen een eerste positieve impact op het marktaandeel in spraakverkeer.

· De strategie van Internationale Carrierdiensten toont zich succesvol: het totale spraakverkeer met mobiele destinatie is met 27% toegenomen.
· De aandeleninkoop, die in mei 2005 werd gelanceerd, vertegenwoordigde eind juni een waarde van EUR 182 miljoen. Het totale programma van EUR 300 miljoen werd op 17 augustus 2005 afgerond. De "eigen aandelen" van Belgacom worden hiermee op 5,9% van het totaal gebracht.

· Eind juni 2005 betrad Belgacom de iDTV-markt met Belgacom TV.

Financiële resultaten

Commentaar bij de geconsolideerde cijfers

De opbrengsten van de Belgacom Groep stegen met 7,1% tot EUR 2.947 miljoen, rekening houdend met een niet-terugkerende opbrengst die werd geboekt in de eerste helft van 2005 (EUR 238 miljoen, in verband met de meerwaarde op de verkoop van Belgacom Directory Services NV).
Uitgezonderd niet-terugkerende elementen en aangepast voor de verkoop van geconsolideerde ondernemingen in 2005 (Belgacom Directory Services NV, Digital Age Design NV en Expercom NV) en voor eenmalige opbrengsten geboekt in 2004, groeide de opbrengsten van de Groep met 0,2%. De Internationale Carrierdiensten boekte een tweecijferige opbrengstengroei, daar waar de inkomsten van Mobiele Communicatiediensten en de Vastelijndiensten onder voortdurende concurrentiële druk stonden.

Het bedrijfsresultaat vóór afschrijvingen (EBITDA) van de Groep groeide met 12,7% tot EUR
1.392 miljoen. Uitgezonderd niet-terugkerende elementen en aangepast voor de verkochte ondernemingen en eenmalige elementen geboekt in 2004, daalde de EBITDA van de Groep met 4,0%.


1 Kasstroom vóór financieringsactiviteiten

---

Totale opbrengsten per business-segment

Zes maanden afgesloten op 30 juni Miljoen EUR 2004 2005 Variatie Vastelijndiensten 1.570 57,0% 1.498 55,3% -4,5% Mobiele Communicatiediensten 1.108 40,3% 1.085 40,1% -2,1% Internationale Carrierdiensten 296 10,8% 333 12,3% 12,3% Eliminaties tussen de segmenten -222 -8,1% -207 -7,7% -6,6% Totaal 2.752 100,0% 2.709 100,0% -1,6%

Niet-terugkerende opbrengsten 0 238 Totaal 2.752 2.947 7,1%

Jaar-op-jaar gingen de opbrengsten van Vastelijndiensten met 4,5% achteruit (uitgezonderd EUR 238 miljoen meerwaarde op de verkoop van Belgacom Directory Services NV). Deze evolutie is weliswaar gedeeltelijk toe te schrijven aan de verkoop van meerdere geconsolideerde ondernemingen (met een opbrengstendaling van 13 miljoen EUR jaar-op-jaar) en door eenmalige elementen die in 2004 werden geboekt (35 miljoen EUR in totaal). Aangepast voor eenmalige elementen en desinvesteringen, daalden de opbrengsten van FLS met 1,5%. De groei in breedband, nationale wholesale en andere retailopbrengsten compenseerden voor een stuk de opbrengstendaling in spraaktoegang en verkeer.

De totale opbrengsten van Mobiele Communicatiediensten (MCS) hadden te lijden onder een zo mogelijk nog agressievere concurrentie op de markt en zakten 2,1%. Deze daling is te wijten aan 1,3% lagere netto-opbrengsten uit diensten en 16% lagere opbrengsten uit de verkoop van GSM toestellen (prijsverlaging van toestellen) en andere opbrengsten.

De opbrengsten van Internationale Carrierdiensten (ICS) stegen met 12,3%, dankzij de succesvolle strategie om voordeel te halen uit het groeiend verkeer naar mobiele operatoren .

Niet-terugkerende opbrengsten

In januari 2005 verkocht Belgacom NV 100% van de aandelen van Belgacom Directory Services NV aan Promedia Comm.V. Deze transactie resulteerde in de boeking van een meerwaarde van EUR 238 miljoen. Deze meerwaarde is geboekt als een niet-terugkerende opbrengst.

Bedrijfswinst vóór afschrijvingen (EBITDA) per business-segment

Zes maanden afgesloten op 30 juni Miljoen EUR 2004 2005 Variatie

Vastelijndiensten 694 55,2% 598 51,8% -14,0% Mobiele Communicatiediensten 576 45,8% 543 47,1% -5,7% Internationale Carrierdiensten -12 -1,0% 13 1,1% Totaal 1.258 100,0% 1.153 100,0% -8,3%

Niet-terugkerende opbrengsten 0 238 Niet-terugkerende kosten -24 0 Totaal 1.235 1.392 12,7%

De EBITDA daling van Vastelijndiensten (FLS) uitgezonderd niet-terugkerende elementen is voor een stuk toe te schrijven aan de positieve eenmalige elementen die in 2004 werden geboekt (EUR 65 miljoen) en aan de lagere opbrengsten in 2005 als gevolg van de verkoop van meerdere geconsolideerde ondernemingen.
Aangepast voor eenmalige elementen en desinvesteringen daalde de EBITDA van FLS met 3,2%.

---

De EBITDA daling van Mobiele Communicatiediensten (MCS) met 5,7% (EUR 33 miljoen), werd veroorzaakt door lagere opbrengsten en hogere kosten van verkochte materialen en diensten (voornamelijk interconnectie), alsook door hogere andere bedrijfskosten (voornamelijk kosten in verband met het marktleiderschapsprogramma en de vergoeding in het kader van het partnerschap met Vodafone).

De EBITDA van Internationale Carrierdiensten (ICS) nam met EUR 25 miljoen toe. In de eerste helft van 2004 werd de EBITDA van ICS evenwel sterk beïnvloed door een bijzondere waardevermindering van EUR 20 miljoen. Zonder deze bijzondere waardevermindering steeg de EBITDA van ICS met 64,3% (EUR 5 miljoen), dankzij hogere opbrengsten en gunstige verrekeningen met buitenlandse operatoren.

Bedrijfswinst (EBIT)

De bedrijfswinst van de Groep steeg met 20,9% tot EUR 1.050 miljoen, als gevolg van de EBITDA-toename in combinatie met lagere kosten voor afschrijvingen.

Netto financiële opbrengsten/(kosten)

Het netto financiële resultaat was in 2005 beduidend beter in vergelijking met dezelfde periode van 2004. Dit is vooral het gevolg van de betere netto financiële positie en ook van de verkoop van een aantal andere participaties in 2005, voornamelijk satellietbedrijven. De belangrijkste verkoop betrof het belang van 3,4% in Eutelsat, wat resulteerde in een winst van EUR 48 miljoen. Een andere belangrijke verkoop van andere participaties had betrekking op de uitoefening door Belgacom van haar putoptie in het kader van haar minderheidsbelang in Alert Services Holding NV, die voor de groep een winst van EUR 11 miljoen genereerde.

Belastingen

Er was een forse daling van de effectieve belastingvoet van 32,4% voor de eerste zes maanden van 2004 tot 22,6% voor dezelfde periode van 2005. Dit is vooral te verklaren door de verschillende meerwaarden op de verkoop van geconsolideerde ondernemingen en andere participaties die in 2005 werden gerealiseerd en die niet aan belasting zijn onderworpen.

Minderheidsbelangen

De minderheidsbelangen hebben betrekking op de participatie van 25% van Vodafone in Belgacom Mobile. Tegenover vorig jaar blijft het aandeel van de minderheidsbelangen bij volledig geconsolideerde ondernemingen vrijwel stabiel met een bedrag van EUR 74 miljoen voor de eerste zes maanden van 2005, in vergelijking met EUR 77 miljoen voor de eerste zes maanden van 2004.

Nettowinst

De nettowinst (aandeel van de Groep) steeg van EUR 506 miljoen in de eerste helft van 2004 tot EUR 780 miljoen in de eerste helft van 2005 (+ 54,3%).

Kasstroom

Zowel de operationele als de investeringsactiviteiten hebben bijgedragen tot de verhoging van de kasstroom vóór financieringsactiviteiten van EUR 587 miljoen voor de eerste zes maanden van 2004 tot EUR 1.014 miljoen voor de eerste zes maanden van 2005.

De positieve evolutie van de nettokasstroom uit operationele activiteiten, van EUR 740 miljoen voor de eerste zes maanden van 2004 naar EUR 842 miljoen voor dezelfde periode in 2005, is vooral te verklaren door de verschillende betalingsdata voor de inkomstenbelasting m.b.t. voorgaande jaren.


---

De negatieve gevolgen op de kasstromen uit investeringsactiviteiten van lagere kasmiddelen uit de verkoop van materiële vaste activa en een verhoogd niveau van kasmiddelen betaald voor kapitaaluitgaven werden meer dan gecompenseerd door kasmiddelen verkregen door de verkoop van geconsolideerde ondernemingen en van andere participaties.

Belgacom heeft al haar kasmiddelen die in de eerste helft van 2005 werden gegenereerd uit operationele en investeringsactiviteiten, aangewend om de inkoop van eigen aandelen (treasury shares) in het kader van het aandeleninkoopprogramma, alsook de uitbetaling van dividenden aan de aandeelhouders van Belgacom en aan Vodafone, te financieren.

Kapitaalinvesteringen per business-segment

Zes maanden afgesloten op 30 juni Miljoen EUR 2004 2005 Variatie

Vastelijndiensten 113 56,7% 127 56,3% 12,1% Mobiele Communicatiediensten 85 42,6% 97 42,8% 13,4% Internationale Carrierdiensten (1) 1 0,6% 8 3,7% 536,0% Eliminaties tussen de segmenten (1) 0 0,0% -6 -2,7% - 200 100,0% 226 100,0% 13,0%

(1) Omvat het onherroepelijke recht van gebruik (IRU) van het netwerk van Belgacom.

Jaar-op-jaar namen de kapitaaluitgaven van FLS met 12,1% (EUR 14 miljoen) toe, als gevolg van investeringen in het Broadway-project (VDSL en digitale televisie).

De kapitaaluitgaven van MCS stegen met 13,4% (EUR 11 miljoen), vooral door netwerkgerelateerde investeringen (UMTS).

De kapitaaluitgaven van ICS omvatten EUR 6 miljoen in verband met het recht om het Belgacom-netwerk te gebruiken (IRU) nadat de ICS-activiteiten werden ondergebracht in een dochteronderneming (Belgacom International Carrier Services). Uitgezonderd het IRU stegen de kapitaaluitgaven van ICS met 58,4% tot EUR 2 miljoen, als gevolg van de aankoop van bijkomende transmissieapparatuur en IT-ontwikkelingen in de facturatie- en businesssystemen.

Vooruitzichten

De tweede helft van 2005 zal in het teken staan van de voortdurende concurrentie. MCS zal de volledige impact van zijn retentieprogramma weerspiegeld zien in de opbrengsten en de marge.
FLS zal de vooropgestelde richtlijnen kunnen nakomen, maar zal de impact ondervinden van de forfaitprogramma's en de aangekondigde acties van de mobiele spelers.

Gebeurtenissen na balansdatum

Belgacom ging door met haar aandeleninkoopprogramma totdat het totaalbedrag van EUR 300 miljoen werd bereikt, zoals beslist door de Raad van Bestuur van februari 2005. Lehman Brothers en ING Bank, die van Belgacom het mandaat kregen voor het uitvoeren van de aandeleninkoop, voltooiden het programma op 17 augustus. In totaal heeft Belgacom 10.613.234 aandelen ingekocht aan een gemiddelde prijs per aandeel van EUR 28,27. Hiermee wordt het totaal van "eigen aandelen" op 5,9% van het totaal gebracht.

Op 8 augustus 2005 (en met retroactief effect vanaf 1 juli 2005) heeft Swisscom Fixnet AG zijn volledige carrieractiviteiten ondergebracht in Belgacom International Carrier Services NV (BICS), in ruil voor enerzijds een belang van 28% in het kapitaal van BICS en anderzijds het
---

verkrijgen van medezeggenschap. Vóór die datum was BICS volle eigendom van Belgacom en was het bijgevolg volledig geconsolideerd. Met ingang van de transactiedatum zal de joint venture proportioneel worden geconsolideerd.

Operationeel


1. Vastelijndiensten (Fixed Line Services ­ FLS)

Omgaan met verandering door middel van nieuwe producten en diensten

Spraakdiensten

In februari lanceerde FLS "nieuwe tariefplannen" (bv. No Limit 1,2,3 National en Pulse to all Basic), waarmee in de eerste plaats op de residentiële markt werd gemikt. Het hoofddoel blijft het productaanbod te vereenvoudigen en de kortingsplannen te rationaliseren.

Bovendien heeft FLS het accent van zijn klantenacties verlegd door proactieve klantenretentie toe te voegen aan de voortdurende inspanningen om klanten terug te winnen. Het win- backprogramma toonde een veelbelovende tendens: er werden 109.840 klanten teruggewonnen in de eerste helft van 2005, tegenover 63.223 in dezelfde periode vorig jaar.

Met het oog op proactieve klantenretentie, heeft FLS het productaanbod voor klanten vereenvoudigd en transparanter gemaakt. Daar waar FLS in de eerste helft van vorig jaar nog marktaandeel inzake verkeer verloor (-4.1pp), zorgden deze retentieacties in combinatie met een voortdurende focus op winback, voor een lichte stijging in de eerste helft van 2005 (+0.5pp).

Internetdiensten

Belgacom is nog steeds marktleider op het gebied van internetdiensten in België, maar door de aanhoudende concurrentie van de kabelmaatschappijen, voornamelijk in Vlaanderen, en het groeiende succes van gereguleerde producten blijft Belgacom de nummer 2 in Vlaanderen.

Om deze markttrend te keren en een groeiende klantenbasis aan te houden, is FLS overgestapt van een louter op klantenwerving gebaseerde benadering naar een benadering die tegelijk meer aandacht heeft voor klantenretentie. Het doel is om de ingesteldheid van de klant te veranderen van internet "snelheid" naar "differentiatie" van de internetdiensten. De eerste resultaten van deze nieuwe marktbenadering bleken succesvol en leidden tot een verminderde churn bij de breedbandklanten. "Differentiatie" werd aangeboden door nieuwe verbeterde basisinternetdiensten en exclusieve inhoud.

De hoge breedbandpenetratie in België beperkt het groeipotentieel voor het huidige breedbandgamma en agressieve concurrentiële acties doen de marktprijzen dalen. FLS ziet zijn groei van breedband vertragen met een stijging van 73 duizend lijnen in het eerste semester van 2005 tegenover 79 duizend lijnen in dezelfde periode vorig jaar. FLS is er echter wel in geslaagd de gemiddelde ADSL ARPU stabiel te houden op 33 EUR.

Digitale tv-diensten

Gezien de huidige evolutie op het vlak van TV- en mediadistributie greep FLS de gelegenheid aan om zichzelf te positioneren als nieuwe speler op de "iDTV-markt". Vertrekkend zonder enig marktaandeel, werd een hoogwaardig productaanbod ontwikkeld. Aangestuurd door specifieke verzoeken van klanten om een aantrekkelijk boeket van kanalen, tv op aanvraag, interactieve tv-diensten, elektronische programmagids enz., ontwikkelt FLS interessante aanbiedingen.

Zoals bij de internetdiensten is ook de tv-markt gedifferentieerd op basis van exclusieve inhoud als belangrijke aantrekkingsfactor voor potentiële klanten. Dankzij een succesvol bod
---

won FLS de felbegeerde exclusieve uitzendrechten voor de Belgische en Italiaanse voetbalcompetities.

Na de succesvolle pilootfase van de nieuwe ADSL-televisiedienst, die gedurende zes maanden door duizend gezinnen in België werd getest, lanceerde FLS op 28 juni zijn digitaal televisieaanbod: Belgacom TV is nu beschikbaar.

Datadiensten

Aangezien de concurrentie zich overwegend focust op connectiviteit en minder op diensten, heeft FLS het voordeel zijn beveiligingsgamma te kunnen gebruiken als belangrijkste onderscheidende factor. Nu alle marktspelers dataoplossingen van hoge kwaliteit kunnen aanbieden dankzij BROBA en ISLA, spitst FLS zich toe op diensten die bovenop connectiviteit worden aangeboden. Het voordeel dat hetzelfde type spraak- en/of dataoplossingen kunnen worden aangeboden via verschillende benaderingen ­ project- of productgebaseerd ­ afhankelijk van de vereisten van de klant, resulteert in een continue uitbreiding van de Managed Services en Network Integration Services (NSI).

Inlichtingendiensten

In het kader van de liberalisering van de Franse markt van de inlichtingendiensten (Directory Assistance - DA), heeft Belgacom deelgenomen aan een loterij voor het toewijzen van nieuwe DA-nummers aan kandidaten. Directory Information Services (DIS), een Belgacom divisie, heeft een samenwerkingsakkoord gesloten met Bottin, een Franse partner gespecialiseerd in het publiceren van Gouden Gidsen, om vanaf november 2005 de Franse markt te bedienen.

Omgaan met verandering door middel van technologische evolutie

Het Broadway-project dat diensten met toegevoegde waarde mogelijk maakt, werd gealigneerd met de ambities op de tv-markt. Daarom plant FLS in de tweede helft van 2005 te starten met het uitrollen van ADSL2+, bovenop VDSL, als breedbandtechnologie om een hoger marktpotentieel voor broadcastdiensten te verkrijgen. Belgacom blijft verder in de uitbreiding van deze technologie investeren om steeds meer Belgen toegang te geven tot Belgacom TV. Dankzij de gecombineerde uitrol die momenteel voor de beide technologieën (VDSL en ADSL2+) is gepland, zullen eind 2005 meer dan 60% van de Belgische gezinnen Belgacom TV kunnen bekijken.

Verwachtingen

De verwachting is dat de tweede jaarhelft van 2005 een stuk lastiger zal zijn dan de eerste. FLS ziet een merkelijke escalatie in de prijzenconcurrentie voor spraak en breedband en de intrede van sterke nieuwe spelers op de verzadigde DSL-markt. FLS handhaaft zijn agressieve opstelling en blijft bij de verwachting dat inkomsten kunnen dalen tot 3% voor het volledige jaar 2005. Voor de doelstellingen op langere termijn om marktleider te blijven en de strijd om breedband te winnen, zit de implementatie van Broadway op schema met de succesvolle lancering van Belgacom TV.
De lancering van het TV project brengt bijkomende investeringen met zich mee, waardoor een beperkte impact op de EBITDA marge wordt verwacht.


2. Mobiele Communicatiediensten (MCS)

Evolutie van de markt en de concurrentie

Tijdens de eerste helft van 2005 stelden de twee andere mobiele operatoren zich zo mogelijk nog agressiever op, zowel op de residentiële als op de businessmarkt. Eind juni 2005 waren er meer dan 20 service providers/resellers actief op de Belgische markt. Sommige van hen wonnen aan zichtbaarheid en belang op de markt. Deze toegenomen concurrentie heeft voor een verhoogd prijsbewustzijn gezorgd.

---

In deze omgeving met een steeds fellere concurrentie kon de negatieve trend van het laatste kwartaal van 2004 niet worden gestopt in het eerste kwartaal van 2005, ondanks de initiatieven die werden genomen. Naar aanleiding hiervan werden de verwachtingen voor 2005 bijgesteld en werd een programma gelanceerd om aanzienlijk verder in marktaandeel te investeren.

De leiderspositie in termen van marktaandeel verdedigen

MCS heeft zijn marktleiderspositie in een heel concurrentiële en quasi mature markt weten te handhaven, terwijl de penetratiegroei duidelijk beperkt is. Ondanks de aanhoudende druk van de markt is MCS erin geslaagd de dalende trend vanaf het tweede kwartaal 2005 te vertragen. De versterking van de initiatieven op het vlak van klantenbehoud en ­werving levert resultaten op.

In juni 2005 bedroeg de actieve gsm-penetratie in België naar schatting 82,8% (vs. 78% eind juni 2004), met naar schatting 8,662 miljoen gebruikers. De marktpenetratie toont duidelijk tekenen van vertraging. Eind juni 2005 bleef MCS de leider in het marktaandeel actieve klanten2, met naar schatting 48,7%.

MCS heeft geopteerd voor een duidelijke langetermijnstrategie die erin bestaat zijn marktaandeel te vrijwaren door zijn klantgerichte benadering te versterken (verder ook marktleiderschapsprogramma genoemd). Vanaf april 2005 werden bijkomende acties ondernomen. Ook in de tweede jaarhelft staan acties op stapel. Om dit te ondersteunen is MCS bereid om een stukje van zijn marge en opbrengsten op te offeren. De initiatieven, waarmee in de eerste jaarhelft werd begonnen, hebben een aantoonbaar effect gehad: de aantasting van het marktaandeel van MCS werd vertraagd en het aantal actieve klanten in het tweede kwartaal 2005 groeit opnieuw.

Een kwaliteitsvolle klantenportefeuille

MCS bezit nog steeds een klantenportefeuille van zeer hoge kwaliteit. In de eerste helft van 2005 verbeterde MCS zijn percentage actieve klanten zelfs nog. Dat lag in juni 2005 op 97,8%, tegenover 97,1% aan het eind van 2004. Dit is ruim hoger dan het Europese en Belgische gemiddelde.

In absolute cijfers bedroeg het aantal actieve MCS-klanten eind juni 2005 4.213.999, tegenover 4.197.826 aan het eind van 2004 (met behoud van de verhouding van 41% postpaid-klanten en 59% prepaid Pay & Go-klanten). Dit betekent een toename van 16.173 actieve klanten over de laatste zes maanden.

Eind juni 2005 bedroeg de gemengde ARPU EUR 41,10 voor de actieve klantenbasis, tegenover EUR 40,90 eind juni 2004 (+ 0,4%). Dit vertegenwoordigt een gemiddelde van EUR 72 voor een postpaid-klant (in vergelijking met EUR 71 eind juni 2004) en EUR 19,80 voor een prepaid- klant (in vergelijking met EUR 19,70 eind juni 2004). De gemengde netto-ARPU (ARPU verminderd met kredieten en kortingen) bedroeg eind juni 2005 EUR 38,9, tegenover EUR 39,1 een jaar geleden. De ARPU van MCS is de hoogste op de Belgische markt.

Een netwerk van topkwaliteit

Eind juni 2005 bestreek het GSM/GPRS-netwerk van MCS meer dan 99% van de bevolking en bestond het uit 3.350 antennesites. De geavanceerde technologieën die werden geïmplementeerd, garanderen, in combinatie met een nauwgezet onderhoud, topkwaliteit en grote betrouwbaarheid. Voor wat de minimale verstoring van de dienstverlening betreft, behoort MCS tot de top 3 van de Vodafone Groep.


2 Een actieve klant wordt gedefinieerd als een klant die de voorbije drie maanden een oproep of een sms heeft verstuurd of ontvangen

---

MCS was in 2004 de eerste mobiele operator in België die 3G-diensten lanceerde. Eind juni 2005 was het bovendien nog steeds de enige operator die dergelijke diensten aanbood. De businessklanten van MCS kunnen de UMTS-laptop-datacard gebruiken in 200 grote Belgische steden en gemeenten. Het 3G-netwerk bestreek eind juni 2005 53% van de bevolking, wat ruim beter is dan de wettelijke minimumverplichtingen voor de uitrol van 3G.

Verwachtingen

MCS heeft geopteerd voor een langetermijnstrategie, die de erosie van het marktaandeel heeft vertraagd.

De tweede helft van 2005 kondigt zich lastig aan. De diverse acties en initiatieven die sinds de twee trimester werden ondernomen, zullen een impact hebben op de netto-opbrengsten uit diensten en op de marge. Tegen eind 2005 kunnen de opbrengsten uit de dienst mogelijk tot 4% dalen en zou de EBITDA-marge tot 47% kunnen terugvallen. Nochtans zal deze strategie de rendabiliteit op lange termijn veiligstellen.

Voor de tweede helft van het jaar, en in lijn met de acties die sinds april worden gelanceerd, zullen meer gesegmenteerde prijsaanbiedingen worden ontwikkeld. UglyDuck, het nieuwe on- lineaanbod dat onlangs door MCS werd gelanceerd, vormt de aanzet hiervan. Het is een eenvoudig prepaidaanbod met interessante tarieven voor klanten die alleen maar willen telefoneren en sms'en versturen. MCS brengt ook andermaal als eerste een innovatie op de Belgische markt door in 2005 3G-diensten ter beschikking van de consument te stellen, vroeger dan de concurrentie.


3. Internationale Carrierdiensten van Belgacom (ICS)

Oprichting van BICS en Joint Venture

Om de participatie in de consolidatie van de wholesale carriermarkt te vergemakkelijken, heeft Belgacom haar ICS-activiteiten ondergebracht in een 100% dochteronderneming van Belgacom NV. De nieuwe vennootschap, die Belgacom International Carrier Services NV (BICS) werd gedoopt, is vanaf 1 januari 2005 operationeel.

Op 22 februari sloten Belgacom en Swisscom Fixnet een joint-ventureovereenkomst met als doel een samenwerkingsverband op te zetten tussen ICS en Swisscom ICS, een afdeling van Swisscom Fixnet die optreedt als internationale wholesale segment van de Swisscom groep. Deze samenwerking kreeg groen licht van de Europese Commissie, de Zwitserse regelgevingsinstantie en de US Federal Communications Commission in mei. De joint venture is op 1 juli 2005 operationeel geworden. Belgacom NV en Swisscom houden respectievelijk een belang aan van 72% en 28%. ICS is de bevoorrechte leverancier voor Swisscom en Belgacom van internationale connectiviteitsdiensten en is, volgens een raming van ICS in 2004, momenteel de achtste operator wereldwijd in termen van spraakverkeervolume.

Intussen zoekt ICS verder naar nieuwe consolidatieopportuniteiten met diverse ondernemingen, met de bedoeling in de top-3 van de internationale wholesalecarriers te geraken.

Markante feiten op operationeel vlak

De strategie van ICS om voordeel te halen uit de groei in verkeer van en naar mobiele operatoren is opnieuw succesvol gebleken. Het aantal mobiele klanten nam toe van 75 in de eerste helft van 2004 tot 146 in de eerste helft van 2005. Het spraakverkeer van ICS naar mobiele bestemmingen steeg van 1,4 miljard minuten in de eerste zes maanden van 2004 tot
1,8 miljard voor dezelfde periode van 2005, een volumegroei van 27%, die de daling in verkeer naar vaste bestemming meer dan goedmaakte.


---

Ondanks een forse toename van het verkeer slaagde ICS erin om zijn netwerkkosten stabiel te houden.

Marktvooruitzichten

Dankzij de ontwikkeling van de VoIP retail interface en de toenemende breedbandpenetratie, voeren ISP's en in mindere mate kabelbedrijven hun aandeel van de internationale spraakmarkt voor eindgebruikers gestaag op. De verwachting is dat 60% van het internationale spraakverkeer tegen 2010 van op IP zal worden gegenereerd.

De mobiele klantenbasis neemt wereldwijd verder toe, vooral in Azië, Afrika en het Midden- Oosten, waar groeipercentages van boven 15% worden verwacht. Daarnaast wordt het aanbod van mobiele diensten verder uitgebreid, gaande van spraak tot "rich content" (muziek, video's, enz.). De "content"-markt voor mobiele eindgebruikers zal tegen 2010 naar verwachting goed zijn voor $ 10 miljard aan inkomsten.

Opportuniteiten

De verwachting is dat de middelgrote operatoren, die af te rekenen hebben met een daling van de marges en verlies van verkeer aan IP-providers, de economische grondslagen van hun internationale carrierbusiness zullen herzien en geleidelijk hun toevlucht zullen nemen tot strategische leveranciers die hen een breed scala van producten en diensten aanbieden. ICS is goed geplaatst om deze opportuniteiten aan te grijpen, dankzij zijn uitgebreid aanbod van producten en diensten en zijn steeds grotere omvang, wat schaalvoordelen en verhoogde efficiëntie mogelijk maakt.


---

Kerncijfers (1)

Zes maanden afgesloten op 30 juni Resultatenrekening (in miljoen EUR) 2004 2005 Opbrengsten vóór niet-terugkerende elementen 2.752 2.709 Niet-terugkerende opbrengsten 0 238 Totale opbrengsten 2.752 2.947 EBITDA (2) vóór niet-terugkerende elementen 1.258 1.153 EBITDA (2) 1.235 1.392 Bedrijfswinst (EBIT) 868 1.050 Netto financiële opbrengsten/(kosten) -7 55 Winst vóór belastingen en minderheidsbelangen 861 1.105 Belastingen -279 -250 Minderheidsbelangen -77 -74 Nettowinst (aandeel van de Groep) 506 780 Kasstroom en investeringen (in miljoen EUR)
Kasstroom uit operationele activiteiten 740 842 Investeringen -200 -226 Kasstroom gegenereerd uit andere investeringsactiviteiten 47 397 Vrije kasstroom (3) 587 1.014 Kasstroom besteed aan financieringsactiviteiten -984 -1.044 Netto afname van kas en kasequivalenten -397 -30 Per 31 december Per 30 juni Balans (in miljoen EUR) 2004 2005 Totaal balans 5.368 5.095 Vaste activa 3.963 3.620 Beleggingen, kas en kasequivalenten 406 380 Eigen vermogen 2.223 2.098 Minderheidsbelangen 407 305 Schulden voor pensioenen, andere vergoedingen na uitdiensttreding en beëindigingsvoordelen 760 697 Netto financiële positie 110 89

Zes maanden afgesloten op 30 juni Gegevens per aandeel 2004 2005 Gewone winst per aandeel (EUR) 1,38 2,23 Verwaterde winst per aandeel (EUR) 1,38 2,23 Gewogen gemiddeld aantal gewone aandelen 366.613.502 350.041.779

Gegevens over het personeel
Personeelsbestand (aantal voltijdse equivalenten) 17.080 16.366 Gemiddeld personeelsbestand over de periode 17.186 16.481 Totale opbrengsten vóór niet-terugkerende elementen per werknemer (in EUR) 160.133 164.365 EBITDA (2) vóór niet-terugkerende elementen per werknemer (in EUR) 73.217 69.982

Operationele gegevens
Totaal van de toegangskanalen (duizenden) 5.220 5.229 Totaal van de ADSL-toegangen (retail en wholesale) (duizenden) 911 1.141 Actieve mobiele klanten (duizenden) (5) 4.233 4.214 Door ICS vervoerde minuten (miljarden) 3,34 3,57
1) Opgesteld volgens IFRS

2) Winst vóór interesten, belastingen en afschrijvingen
3) Kasstroom vóór financieringsactiviteiten
4) PSTN + ISDN BA + ISDN PRA + retail ADSL
5) Klanten die de voorbije drie maanden minstens één oproep of één sms hebben verstuurd/ontvangen 10


---- --