Belgacom
Persbericht Brussel, 26 augustus 2005
Belgacom: groepsinkomsten nemen toe met 7,1%
en EBITDA groeit met 12,7%
· De opbrengsten van de Groep zijn met 7,1% gestegen tot EUR 2.947 miljoen in
vergelijking met juni 2004. Uitgezonderd niet-terugkerende elementen en aangepast voor
de verkoop van geconsolideerde ondernemingen in 2005 en voor eenmalige opbrengsten
geboekt in 2004, groeide de opbrengsten van de Groep met 0,2%.
· De EBITDA van de Groep is opgelopen tot EUR 1.392 miljoen, 12,7% hoger dan in juni
2004. Uitgezonderd niet-terugkerende elementen en aangepast voor de verkochte
ondernemingen en eenmalige elementen geboekt in 2004, daalde de EBITDA van de Groep
met 4,0%.
· De nettowinst (aandeel van de Groep) bedraagt EUR 780 miljoen, een stijging met 54,3%
t.o.v. juni 2004.
· De vrije kasstroom1 is gestegen van EUR 587 miljoen in juni 2004 tot EUR 1.014 miljoen
in juni 2005.
· De EPS (winst per aandeel) is toegenomen van EUR 1,38 tot EUR 2,23.
· Het programma van Mobiele Communicatiediensten ter bescherming van het
marktaandeel, werpt zijn eerste vruchten af: de churn daalde van 18,3% eind 2004 tot
17,0% in juni 2005.
· De proactieve klantenretentie van Vastelijndiensten, tariefvereenvoudiging en voortdurende
winback inspanningen, tonen een eerste positieve impact op het marktaandeel in
spraakverkeer.
· De strategie van Internationale Carrierdiensten toont zich succesvol: het totale
spraakverkeer met mobiele destinatie is met 27% toegenomen.
· De aandeleninkoop, die in mei 2005 werd gelanceerd, vertegenwoordigde eind juni een
waarde van EUR 182 miljoen. Het totale programma van EUR 300 miljoen werd op 17
augustus 2005 afgerond. De "eigen aandelen" van Belgacom worden hiermee op 5,9% van
het totaal gebracht.
· Eind juni 2005 betrad Belgacom de iDTV-markt met Belgacom TV.
Financiële resultaten
Commentaar bij de geconsolideerde cijfers
De opbrengsten van de Belgacom Groep stegen met 7,1% tot EUR 2.947 miljoen, rekening
houdend met een niet-terugkerende opbrengst die werd geboekt in de eerste helft van 2005
(EUR 238 miljoen, in verband met de meerwaarde op de verkoop van Belgacom Directory
Services NV).
Uitgezonderd niet-terugkerende elementen en aangepast voor de verkoop van geconsolideerde
ondernemingen in 2005 (Belgacom Directory Services NV, Digital Age Design NV en Expercom
NV) en voor eenmalige opbrengsten geboekt in 2004, groeide de opbrengsten van de Groep
met 0,2%. De Internationale Carrierdiensten boekte een tweecijferige opbrengstengroei, daar
waar de inkomsten van Mobiele Communicatiediensten en de Vastelijndiensten onder
voortdurende concurrentiële druk stonden.
Het bedrijfsresultaat vóór afschrijvingen (EBITDA) van de Groep groeide met 12,7% tot EUR
1.392 miljoen. Uitgezonderd niet-terugkerende elementen en aangepast voor de verkochte
ondernemingen en eenmalige elementen geboekt in 2004, daalde de EBITDA van de Groep
met 4,0%.
1 Kasstroom vóór financieringsactiviteiten
---
Totale opbrengsten per business-segment
Zes maanden afgesloten op 30 juni
Miljoen EUR 2004 2005 Variatie
Vastelijndiensten 1.570 57,0% 1.498 55,3% -4,5%
Mobiele Communicatiediensten 1.108 40,3% 1.085 40,1% -2,1%
Internationale Carrierdiensten 296 10,8% 333 12,3% 12,3%
Eliminaties tussen de segmenten -222 -8,1% -207 -7,7% -6,6%
Totaal 2.752 100,0% 2.709 100,0% -1,6%
Niet-terugkerende opbrengsten 0 238
Totaal 2.752 2.947 7,1%
Jaar-op-jaar gingen de opbrengsten van Vastelijndiensten met 4,5% achteruit (uitgezonderd
EUR 238 miljoen meerwaarde op de verkoop van Belgacom Directory Services NV). Deze
evolutie is weliswaar gedeeltelijk toe te schrijven aan de verkoop van meerdere
geconsolideerde ondernemingen (met een opbrengstendaling van 13 miljoen EUR jaar-op-jaar)
en door eenmalige elementen die in 2004 werden geboekt (35 miljoen EUR in totaal).
Aangepast voor eenmalige elementen en desinvesteringen, daalden de opbrengsten van FLS
met 1,5%. De groei in breedband, nationale wholesale en andere retailopbrengsten
compenseerden voor een stuk de opbrengstendaling in spraaktoegang en verkeer.
De totale opbrengsten van Mobiele Communicatiediensten (MCS) hadden te lijden onder
een zo mogelijk nog agressievere concurrentie op de markt en zakten 2,1%. Deze daling is te
wijten aan 1,3% lagere netto-opbrengsten uit diensten en 16% lagere opbrengsten uit de
verkoop van GSM toestellen (prijsverlaging van toestellen) en andere opbrengsten.
De opbrengsten van Internationale Carrierdiensten (ICS) stegen met 12,3%, dankzij de
succesvolle strategie om voordeel te halen uit het groeiend verkeer naar mobiele operatoren .
Niet-terugkerende opbrengsten
In januari 2005 verkocht Belgacom NV 100% van de aandelen van Belgacom Directory
Services NV aan Promedia Comm.V. Deze transactie resulteerde in de boeking van een
meerwaarde van EUR 238 miljoen. Deze meerwaarde is geboekt als een niet-terugkerende
opbrengst.
Bedrijfswinst vóór afschrijvingen (EBITDA) per business-segment
Zes maanden afgesloten op 30 juni
Miljoen EUR 2004 2005 Variatie
Vastelijndiensten 694 55,2% 598 51,8% -14,0%
Mobiele Communicatiediensten 576 45,8% 543 47,1% -5,7%
Internationale Carrierdiensten -12 -1,0% 13 1,1%
Totaal 1.258 100,0% 1.153 100,0% -8,3%
Niet-terugkerende opbrengsten 0 238
Niet-terugkerende kosten -24 0
Totaal 1.235 1.392 12,7%
De EBITDA daling van Vastelijndiensten (FLS) uitgezonderd niet-terugkerende elementen is
voor een stuk toe te schrijven aan de positieve eenmalige elementen die in 2004 werden
geboekt (EUR 65 miljoen) en aan de lagere opbrengsten in 2005 als gevolg van de verkoop
van meerdere geconsolideerde ondernemingen.
Aangepast voor eenmalige elementen en desinvesteringen daalde de EBITDA van FLS met
3,2%.
---
De EBITDA daling van Mobiele Communicatiediensten (MCS) met 5,7% (EUR 33 miljoen),
werd veroorzaakt door lagere opbrengsten en hogere kosten van verkochte materialen en
diensten (voornamelijk interconnectie), alsook door hogere andere bedrijfskosten
(voornamelijk kosten in verband met het marktleiderschapsprogramma en de vergoeding in
het kader van het partnerschap met Vodafone).
De EBITDA van Internationale Carrierdiensten (ICS) nam met EUR 25 miljoen toe. In de
eerste helft van 2004 werd de EBITDA van ICS evenwel sterk beïnvloed door een bijzondere
waardevermindering van EUR 20 miljoen. Zonder deze bijzondere waardevermindering steeg
de EBITDA van ICS met 64,3% (EUR 5 miljoen), dankzij hogere opbrengsten en gunstige
verrekeningen met buitenlandse operatoren.
Bedrijfswinst (EBIT)
De bedrijfswinst van de Groep steeg met 20,9% tot EUR 1.050 miljoen, als gevolg van de
EBITDA-toename in combinatie met lagere kosten voor afschrijvingen.
Netto financiële opbrengsten/(kosten)
Het netto financiële resultaat was in 2005 beduidend beter in vergelijking met dezelfde periode
van 2004. Dit is vooral het gevolg van de betere netto financiële positie en ook van de verkoop
van een aantal andere participaties in 2005, voornamelijk satellietbedrijven. De belangrijkste
verkoop betrof het belang van 3,4% in Eutelsat, wat resulteerde in een winst van EUR 48
miljoen. Een andere belangrijke verkoop van andere participaties had betrekking op de
uitoefening door Belgacom van haar putoptie in het kader van haar minderheidsbelang in Alert
Services Holding NV, die voor de groep een winst van EUR 11 miljoen genereerde.
Belastingen
Er was een forse daling van de effectieve belastingvoet van 32,4% voor de eerste zes
maanden van 2004 tot 22,6% voor dezelfde periode van 2005. Dit is vooral te verklaren door
de verschillende meerwaarden op de verkoop van geconsolideerde ondernemingen en andere
participaties die in 2005 werden gerealiseerd en die niet aan belasting zijn onderworpen.
Minderheidsbelangen
De minderheidsbelangen hebben betrekking op de participatie van 25% van Vodafone in
Belgacom Mobile. Tegenover vorig jaar blijft het aandeel van de minderheidsbelangen bij
volledig geconsolideerde ondernemingen vrijwel stabiel met een bedrag van EUR 74 miljoen
voor de eerste zes maanden van 2005, in vergelijking met EUR 77 miljoen voor de eerste zes
maanden van 2004.
Nettowinst
De nettowinst (aandeel van de Groep) steeg van EUR 506 miljoen in de eerste helft van 2004
tot EUR 780 miljoen in de eerste helft van 2005 (+ 54,3%).
Kasstroom
Zowel de operationele als de investeringsactiviteiten hebben bijgedragen tot de verhoging van
de kasstroom vóór financieringsactiviteiten van EUR 587 miljoen voor de eerste zes maanden
van 2004 tot EUR 1.014 miljoen voor de eerste zes maanden van 2005.
De positieve evolutie van de nettokasstroom uit operationele activiteiten, van EUR 740 miljoen
voor de eerste zes maanden van 2004 naar EUR 842 miljoen voor dezelfde periode in 2005, is
vooral te verklaren door de verschillende betalingsdata voor de inkomstenbelasting m.b.t.
voorgaande jaren.
---
De negatieve gevolgen op de kasstromen uit investeringsactiviteiten van lagere kasmiddelen
uit de verkoop van materiële vaste activa en een verhoogd niveau van kasmiddelen betaald
voor kapitaaluitgaven werden meer dan gecompenseerd door kasmiddelen verkregen door de
verkoop van geconsolideerde ondernemingen en van andere participaties.
Belgacom heeft al haar kasmiddelen die in de eerste helft van 2005 werden gegenereerd uit
operationele en investeringsactiviteiten, aangewend om de inkoop van eigen aandelen
(treasury shares) in het kader van het aandeleninkoopprogramma, alsook de uitbetaling van
dividenden aan de aandeelhouders van Belgacom en aan Vodafone, te financieren.
Kapitaalinvesteringen per business-segment
Zes maanden afgesloten op 30 juni
Miljoen EUR 2004 2005 Variatie
Vastelijndiensten 113 56,7% 127 56,3% 12,1%
Mobiele Communicatiediensten 85 42,6% 97 42,8% 13,4%
Internationale Carrierdiensten (1) 1 0,6% 8 3,7% 536,0%
Eliminaties tussen de segmenten (1) 0 0,0% -6 -2,7% -
200 100,0% 226 100,0% 13,0%
(1) Omvat het onherroepelijke recht van gebruik (IRU) van het netwerk van
Belgacom.
Jaar-op-jaar namen de kapitaaluitgaven van FLS met 12,1% (EUR 14 miljoen) toe, als gevolg
van investeringen in het Broadway-project (VDSL en digitale televisie).
De kapitaaluitgaven van MCS stegen met 13,4% (EUR 11 miljoen), vooral door
netwerkgerelateerde investeringen (UMTS).
De kapitaaluitgaven van ICS omvatten EUR 6 miljoen in verband met het recht om het
Belgacom-netwerk te gebruiken (IRU) nadat de ICS-activiteiten werden ondergebracht in een
dochteronderneming (Belgacom International Carrier Services).
Uitgezonderd het IRU stegen de kapitaaluitgaven van ICS met 58,4% tot EUR 2 miljoen, als
gevolg van de aankoop van bijkomende transmissieapparatuur en IT-ontwikkelingen in de
facturatie- en businesssystemen.
Vooruitzichten
De tweede helft van 2005 zal in het teken staan van de voortdurende concurrentie. MCS zal
de volledige impact van zijn retentieprogramma weerspiegeld zien in de opbrengsten en de
marge.
FLS zal de vooropgestelde richtlijnen kunnen nakomen, maar zal de impact ondervinden van de
forfaitprogramma's en de aangekondigde acties van de mobiele spelers.
Gebeurtenissen na balansdatum
Belgacom ging door met haar aandeleninkoopprogramma totdat het totaalbedrag van EUR 300
miljoen werd bereikt, zoals beslist door de Raad van Bestuur van februari 2005. Lehman
Brothers en ING Bank, die van Belgacom het mandaat kregen voor het uitvoeren van de
aandeleninkoop, voltooiden het programma op 17 augustus. In totaal heeft Belgacom
10.613.234 aandelen ingekocht aan een gemiddelde prijs per aandeel van EUR 28,27.
Hiermee wordt het totaal van "eigen aandelen" op 5,9% van het totaal gebracht.
Op 8 augustus 2005 (en met retroactief effect vanaf 1 juli 2005) heeft Swisscom Fixnet AG zijn
volledige carrieractiviteiten ondergebracht in Belgacom International Carrier Services NV
(BICS), in ruil voor enerzijds een belang van 28% in het kapitaal van BICS en anderzijds het
---
verkrijgen van medezeggenschap. Vóór die datum was BICS volle eigendom van Belgacom en
was het bijgevolg volledig geconsolideerd. Met ingang van de transactiedatum zal de joint
venture proportioneel worden geconsolideerd.
Operationeel
1. Vastelijndiensten (Fixed Line Services FLS)
Omgaan met verandering door middel van nieuwe producten en diensten
Spraakdiensten
In februari lanceerde FLS "nieuwe tariefplannen" (bv. No Limit 1,2,3 National en Pulse to all
Basic), waarmee in de eerste plaats op de residentiële markt werd gemikt. Het hoofddoel blijft
het productaanbod te vereenvoudigen en de kortingsplannen te rationaliseren.
Bovendien heeft FLS het accent van zijn klantenacties verlegd door proactieve klantenretentie
toe te voegen aan de voortdurende inspanningen om klanten terug te winnen. Het win-
backprogramma toonde een veelbelovende tendens: er werden 109.840 klanten
teruggewonnen in de eerste helft van 2005, tegenover 63.223 in dezelfde periode vorig jaar.
Met het oog op proactieve klantenretentie, heeft FLS het productaanbod voor klanten
vereenvoudigd en transparanter gemaakt. Daar waar FLS in de eerste helft van vorig jaar nog
marktaandeel inzake verkeer verloor (-4.1pp), zorgden deze retentieacties in combinatie met
een voortdurende focus op winback, voor een lichte stijging in de eerste helft van 2005
(+0.5pp).
Internetdiensten
Belgacom is nog steeds marktleider op het gebied van internetdiensten in België, maar door de
aanhoudende concurrentie van de kabelmaatschappijen, voornamelijk in Vlaanderen, en het
groeiende succes van gereguleerde producten blijft Belgacom de nummer 2 in Vlaanderen.
Om deze markttrend te keren en een groeiende klantenbasis aan te houden, is FLS overgestapt
van een louter op klantenwerving gebaseerde benadering naar een benadering die tegelijk
meer aandacht heeft voor klantenretentie. Het doel is om de ingesteldheid van de klant te
veranderen van internet "snelheid" naar "differentiatie" van de internetdiensten. De eerste
resultaten van deze nieuwe marktbenadering bleken succesvol en leidden tot een verminderde
churn bij de breedbandklanten. "Differentiatie" werd aangeboden door nieuwe verbeterde
basisinternetdiensten en exclusieve inhoud.
De hoge breedbandpenetratie in België beperkt het groeipotentieel voor het huidige
breedbandgamma en agressieve concurrentiële acties doen de marktprijzen dalen. FLS ziet zijn
groei van breedband vertragen met een stijging van 73 duizend lijnen in het eerste semester
van 2005 tegenover 79 duizend lijnen in dezelfde periode vorig jaar. FLS is er echter wel in
geslaagd de gemiddelde ADSL ARPU stabiel te houden op 33 EUR.
Digitale tv-diensten
Gezien de huidige evolutie op het vlak van TV- en mediadistributie greep FLS de gelegenheid
aan om zichzelf te positioneren als nieuwe speler op de "iDTV-markt". Vertrekkend zonder enig
marktaandeel, werd een hoogwaardig productaanbod ontwikkeld. Aangestuurd door specifieke
verzoeken van klanten om een aantrekkelijk boeket van kanalen, tv op aanvraag, interactieve
tv-diensten, elektronische programmagids enz., ontwikkelt FLS interessante aanbiedingen.
Zoals bij de internetdiensten is ook de tv-markt gedifferentieerd op basis van exclusieve
inhoud als belangrijke aantrekkingsfactor voor potentiële klanten. Dankzij een succesvol bod
---
won FLS de felbegeerde exclusieve uitzendrechten voor de Belgische en Italiaanse
voetbalcompetities.
Na de succesvolle pilootfase van de nieuwe ADSL-televisiedienst, die gedurende zes maanden
door duizend gezinnen in België werd getest, lanceerde FLS op 28 juni zijn digitaal
televisieaanbod: Belgacom TV is nu beschikbaar.
Datadiensten
Aangezien de concurrentie zich overwegend focust op connectiviteit en minder op diensten,
heeft FLS het voordeel zijn beveiligingsgamma te kunnen gebruiken als belangrijkste
onderscheidende factor. Nu alle marktspelers dataoplossingen van hoge kwaliteit kunnen
aanbieden dankzij BROBA en ISLA, spitst FLS zich toe op diensten die bovenop connectiviteit
worden aangeboden. Het voordeel dat hetzelfde type spraak- en/of dataoplossingen kunnen
worden aangeboden via verschillende benaderingen project- of productgebaseerd
afhankelijk van de vereisten van de klant, resulteert in een continue uitbreiding van de
Managed Services en Network Integration Services (NSI).
Inlichtingendiensten
In het kader van de liberalisering van de Franse markt van de inlichtingendiensten (Directory
Assistance - DA), heeft Belgacom deelgenomen aan een loterij voor het toewijzen van nieuwe
DA-nummers aan kandidaten. Directory Information Services (DIS), een Belgacom divisie,
heeft een samenwerkingsakkoord gesloten met Bottin, een Franse partner gespecialiseerd in
het publiceren van Gouden Gidsen, om vanaf november 2005 de Franse markt te bedienen.
Omgaan met verandering door middel van technologische evolutie
Het Broadway-project dat diensten met toegevoegde waarde mogelijk maakt, werd gealigneerd
met de ambities op de tv-markt. Daarom plant FLS in de tweede helft van 2005 te starten met
het uitrollen van ADSL2+, bovenop VDSL, als breedbandtechnologie om een hoger
marktpotentieel voor broadcastdiensten te verkrijgen. Belgacom blijft verder in de uitbreiding
van deze technologie investeren om steeds meer Belgen toegang te geven tot Belgacom TV.
Dankzij de gecombineerde uitrol die momenteel voor de beide technologieën (VDSL en
ADSL2+) is gepland, zullen eind 2005 meer dan 60% van de Belgische gezinnen Belgacom TV
kunnen bekijken.
Verwachtingen
De verwachting is dat de tweede jaarhelft van 2005 een stuk lastiger zal zijn dan de eerste.
FLS ziet een merkelijke escalatie in de prijzenconcurrentie voor spraak en breedband en de
intrede van sterke nieuwe spelers op de verzadigde DSL-markt. FLS handhaaft zijn agressieve
opstelling en blijft bij de verwachting dat inkomsten kunnen dalen tot 3% voor het volledige
jaar 2005. Voor de doelstellingen op langere termijn om marktleider te blijven en de strijd om
breedband te winnen, zit de implementatie van Broadway op schema met de succesvolle
lancering van Belgacom TV.
De lancering van het TV project brengt bijkomende investeringen met zich mee, waardoor een
beperkte impact op de EBITDA marge wordt verwacht.
2. Mobiele Communicatiediensten (MCS)
Evolutie van de markt en de concurrentie
Tijdens de eerste helft van 2005 stelden de twee andere mobiele operatoren zich zo mogelijk
nog agressiever op, zowel op de residentiële als op de businessmarkt. Eind juni 2005 waren er
meer dan 20 service providers/resellers actief op de Belgische markt. Sommige van hen
wonnen aan zichtbaarheid en belang op de markt. Deze toegenomen concurrentie heeft voor
een verhoogd prijsbewustzijn gezorgd.
---
In deze omgeving met een steeds fellere concurrentie kon de negatieve trend van het laatste
kwartaal van 2004 niet worden gestopt in het eerste kwartaal van 2005, ondanks de
initiatieven die werden genomen. Naar aanleiding hiervan werden de verwachtingen voor 2005
bijgesteld en werd een programma gelanceerd om aanzienlijk verder in marktaandeel te
investeren.
De leiderspositie in termen van marktaandeel verdedigen
MCS heeft zijn marktleiderspositie in een heel concurrentiële en quasi mature markt weten te
handhaven, terwijl de penetratiegroei duidelijk beperkt is. Ondanks de aanhoudende druk van
de markt is MCS erin geslaagd de dalende trend vanaf het tweede kwartaal 2005 te vertragen.
De versterking van de initiatieven op het vlak van klantenbehoud en werving levert resultaten
op.
In juni 2005 bedroeg de actieve gsm-penetratie in België naar schatting 82,8% (vs. 78% eind
juni 2004), met naar schatting 8,662 miljoen gebruikers. De marktpenetratie toont duidelijk
tekenen van vertraging. Eind juni 2005 bleef MCS de leider in het marktaandeel actieve
klanten2, met naar schatting 48,7%.
MCS heeft geopteerd voor een duidelijke langetermijnstrategie die erin bestaat zijn
marktaandeel te vrijwaren door zijn klantgerichte benadering te versterken (verder ook
marktleiderschapsprogramma genoemd). Vanaf april 2005 werden bijkomende acties
ondernomen. Ook in de tweede jaarhelft staan acties op stapel. Om dit te ondersteunen is MCS
bereid om een stukje van zijn marge en opbrengsten op te offeren. De initiatieven, waarmee in
de eerste jaarhelft werd begonnen, hebben een aantoonbaar effect gehad: de aantasting van
het marktaandeel van MCS werd vertraagd en het aantal actieve klanten in het tweede
kwartaal 2005 groeit opnieuw.
Een kwaliteitsvolle klantenportefeuille
MCS bezit nog steeds een klantenportefeuille van zeer hoge kwaliteit. In de eerste helft van
2005 verbeterde MCS zijn percentage actieve klanten zelfs nog. Dat lag in juni 2005 op 97,8%,
tegenover 97,1% aan het eind van 2004. Dit is ruim hoger dan het Europese en Belgische
gemiddelde.
In absolute cijfers bedroeg het aantal actieve MCS-klanten eind juni 2005 4.213.999,
tegenover 4.197.826 aan het eind van 2004 (met behoud van de verhouding van 41%
postpaid-klanten en 59% prepaid Pay & Go-klanten). Dit betekent een toename van 16.173
actieve klanten over de laatste zes maanden.
Eind juni 2005 bedroeg de gemengde ARPU EUR 41,10 voor de actieve klantenbasis, tegenover
EUR 40,90 eind juni 2004 (+ 0,4%). Dit vertegenwoordigt een gemiddelde van EUR 72 voor
een postpaid-klant (in vergelijking met EUR 71 eind juni 2004) en EUR 19,80 voor een prepaid-
klant (in vergelijking met EUR 19,70 eind juni 2004). De gemengde netto-ARPU (ARPU
verminderd met kredieten en kortingen) bedroeg eind juni 2005 EUR 38,9, tegenover EUR 39,1
een jaar geleden. De ARPU van MCS is de hoogste op de Belgische markt.
Een netwerk van topkwaliteit
Eind juni 2005 bestreek het GSM/GPRS-netwerk van MCS meer dan 99% van de bevolking en
bestond het uit 3.350 antennesites. De geavanceerde technologieën die werden
geïmplementeerd, garanderen, in combinatie met een nauwgezet onderhoud, topkwaliteit en
grote betrouwbaarheid. Voor wat de minimale verstoring van de dienstverlening betreft,
behoort MCS tot de top 3 van de Vodafone Groep.
2 Een actieve klant wordt gedefinieerd als een klant die de voorbije drie maanden een oproep
of een sms heeft verstuurd of ontvangen
---
MCS was in 2004 de eerste mobiele operator in België die 3G-diensten lanceerde. Eind juni
2005 was het bovendien nog steeds de enige operator die dergelijke diensten aanbood. De
businessklanten van MCS kunnen de UMTS-laptop-datacard gebruiken in 200 grote Belgische
steden en gemeenten. Het 3G-netwerk bestreek eind juni 2005 53% van de bevolking, wat
ruim beter is dan de wettelijke minimumverplichtingen voor de uitrol van 3G.
Verwachtingen
MCS heeft geopteerd voor een langetermijnstrategie, die de erosie van het marktaandeel heeft
vertraagd.
De tweede helft van 2005 kondigt zich lastig aan. De diverse acties en initiatieven die sinds de
twee trimester werden ondernomen, zullen een impact hebben op de netto-opbrengsten uit
diensten en op de marge. Tegen eind 2005 kunnen de opbrengsten uit de dienst mogelijk tot
4% dalen en zou de EBITDA-marge tot 47% kunnen terugvallen. Nochtans zal deze strategie
de rendabiliteit op lange termijn veiligstellen.
Voor de tweede helft van het jaar, en in lijn met de acties die sinds april worden gelanceerd,
zullen meer gesegmenteerde prijsaanbiedingen worden ontwikkeld. UglyDuck, het nieuwe on-
lineaanbod dat onlangs door MCS werd gelanceerd, vormt de aanzet hiervan. Het is een
eenvoudig prepaidaanbod met interessante tarieven voor klanten die alleen maar willen
telefoneren en sms'en versturen. MCS brengt ook andermaal als eerste een innovatie op de
Belgische markt door in 2005 3G-diensten ter beschikking van de consument te stellen,
vroeger dan de concurrentie.
3. Internationale Carrierdiensten van Belgacom (ICS)
Oprichting van BICS en Joint Venture
Om de participatie in de consolidatie van de wholesale carriermarkt te vergemakkelijken, heeft
Belgacom haar ICS-activiteiten ondergebracht in een 100% dochteronderneming van Belgacom
NV. De nieuwe vennootschap, die Belgacom International Carrier Services NV (BICS) werd
gedoopt, is vanaf 1 januari 2005 operationeel.
Op 22 februari sloten Belgacom en Swisscom Fixnet een joint-ventureovereenkomst met als
doel een samenwerkingsverband op te zetten tussen ICS en Swisscom ICS, een afdeling van
Swisscom Fixnet die optreedt als internationale wholesale segment van de Swisscom groep.
Deze samenwerking kreeg groen licht van de Europese Commissie, de Zwitserse
regelgevingsinstantie en de US Federal Communications Commission in mei. De joint venture
is op 1 juli 2005 operationeel geworden. Belgacom NV en Swisscom houden respectievelijk een
belang aan van 72% en 28%. ICS is de bevoorrechte leverancier voor Swisscom en Belgacom
van internationale connectiviteitsdiensten en is, volgens een raming van ICS in 2004,
momenteel de achtste operator wereldwijd in termen van spraakverkeervolume.
Intussen zoekt ICS verder naar nieuwe consolidatieopportuniteiten met diverse
ondernemingen, met de bedoeling in de top-3 van de internationale wholesalecarriers te
geraken.
Markante feiten op operationeel vlak
De strategie van ICS om voordeel te halen uit de groei in verkeer van en naar mobiele
operatoren is opnieuw succesvol gebleken. Het aantal mobiele klanten nam toe van 75 in de
eerste helft van 2004 tot 146 in de eerste helft van 2005. Het spraakverkeer van ICS naar
mobiele bestemmingen steeg van 1,4 miljard minuten in de eerste zes maanden van 2004 tot
1,8 miljard voor dezelfde periode van 2005, een volumegroei van 27%, die de daling in
verkeer naar vaste bestemming meer dan goedmaakte.
---
Ondanks een forse toename van het verkeer slaagde ICS erin om zijn netwerkkosten stabiel te
houden.
Marktvooruitzichten
Dankzij de ontwikkeling van de VoIP retail interface en de toenemende breedbandpenetratie,
voeren ISP's en in mindere mate kabelbedrijven hun aandeel van de internationale
spraakmarkt voor eindgebruikers gestaag op. De verwachting is dat 60% van het
internationale spraakverkeer tegen 2010 van op IP zal worden gegenereerd.
De mobiele klantenbasis neemt wereldwijd verder toe, vooral in Azië, Afrika en het Midden-
Oosten, waar groeipercentages van boven 15% worden verwacht. Daarnaast wordt het
aanbod van mobiele diensten verder uitgebreid, gaande van spraak tot "rich content" (muziek,
video's, enz.). De "content"-markt voor mobiele eindgebruikers zal tegen 2010 naar
verwachting goed zijn voor $ 10 miljard aan inkomsten.
Opportuniteiten
De verwachting is dat de middelgrote operatoren, die af te rekenen hebben met een daling van
de marges en verlies van verkeer aan IP-providers, de economische grondslagen van hun
internationale carrierbusiness zullen herzien en geleidelijk hun toevlucht zullen nemen tot
strategische leveranciers die hen een breed scala van producten en diensten aanbieden. ICS is
goed geplaatst om deze opportuniteiten aan te grijpen, dankzij zijn uitgebreid aanbod van
producten en diensten en zijn steeds grotere omvang, wat schaalvoordelen en verhoogde
efficiëntie mogelijk maakt.
---
Kerncijfers (1)
Zes maanden afgesloten op 30 juni
Resultatenrekening (in miljoen EUR) 2004 2005
Opbrengsten vóór niet-terugkerende elementen 2.752 2.709
Niet-terugkerende opbrengsten 0 238
Totale opbrengsten 2.752 2.947
EBITDA (2) vóór niet-terugkerende elementen 1.258 1.153
EBITDA (2) 1.235 1.392
Bedrijfswinst (EBIT) 868 1.050
Netto financiële opbrengsten/(kosten) -7 55
Winst vóór belastingen en minderheidsbelangen 861 1.105
Belastingen -279 -250
Minderheidsbelangen -77 -74
Nettowinst (aandeel van de Groep) 506 780
Kasstroom en investeringen (in miljoen EUR)
Kasstroom uit operationele activiteiten 740 842
Investeringen -200 -226
Kasstroom gegenereerd uit andere investeringsactiviteiten 47 397
Vrije kasstroom (3) 587 1.014
Kasstroom besteed aan financieringsactiviteiten -984 -1.044
Netto afname van kas en kasequivalenten -397 -30
Per 31
december Per 30 juni
Balans (in miljoen EUR) 2004 2005
Totaal balans 5.368 5.095
Vaste activa 3.963 3.620
Beleggingen, kas en kasequivalenten 406 380
Eigen vermogen 2.223 2.098
Minderheidsbelangen 407 305
Schulden voor pensioenen, andere vergoedingen na uitdiensttreding en
beëindigingsvoordelen 760 697
Netto financiële positie 110 89
Zes maanden afgesloten op 30 juni
Gegevens per aandeel 2004 2005
Gewone winst per aandeel (EUR) 1,38 2,23
Verwaterde winst per aandeel (EUR) 1,38 2,23
Gewogen gemiddeld aantal gewone aandelen 366.613.502 350.041.779
Gegevens over het personeel
Personeelsbestand (aantal voltijdse equivalenten) 17.080 16.366
Gemiddeld personeelsbestand over de periode 17.186 16.481
Totale opbrengsten vóór niet-terugkerende elementen per werknemer
(in EUR) 160.133 164.365
EBITDA (2) vóór niet-terugkerende elementen per werknemer (in EUR) 73.217 69.982
Operationele gegevens
Totaal van de toegangskanalen (duizenden) 5.220 5.229
Totaal van de ADSL-toegangen (retail en wholesale) (duizenden) 911 1.141
Actieve mobiele klanten (duizenden) (5) 4.233 4.214
Door ICS vervoerde minuten (miljarden) 3,34 3,57
1) Opgesteld volgens IFRS
2) Winst vóór interesten, belastingen en afschrijvingen
3) Kasstroom vóór financieringsactiviteiten
4) PSTN + ISDN BA + ISDN PRA + retail ADSL
5) Klanten die de voorbije drie maanden minstens één oproep of één sms hebben verstuurd/ontvangen
10
---- --