Print
Astra TwinTop: nieuw dakconcept danst de "Cabrio-Coupé Lambada"
(25-8-2005)
Tijdens âInternationale Auto Ausstellung (IAA) in Frankfurt (15â25
september) brengt Opel op zijn stand statische autoâs tot leven met
een nieuwe dans.
De bezoekers kunnen namelijk de Astra TwinTop, die in Frankfurt zijn
wereldpremière beleeft, de âCabrio-Coupé Lambadaâ zien uitvoeren.
Met een druk op een knop doorlopen in totaal vijf componenten een
reeks van nauwkeurig gechoreografeerde bewegingen met behulp van vijf
elektrische motoren, acht hydraulische cilinders, 13 sensoren en 14
kinematische scharnierpunten. Het grootste voordeel van het
innovatieve dakconcept van de Astra TwinTop: de afzonderlijke
onderdelen zijn kleiner dan in conventionele systemen en nemen in de
kofferruimte dus minder plaats in.
Designdoelstellingen: functionaliteit volgt vormgeving
Volgens dit motto legden de ontwerpers en de deskundigen op gebied van
ruimtelijke indeling (âpackagingâ) hun doelstellingen vast. De
ingenieurs van GM/Opel ontwikkelden vervolgens in nauwe samenwerking
met de specialisten van CarTopSystems (CTS) het uiteindelijke
dakconcept, dat niet alleen zorgde voor mooie lijnen, maar ook voor
een optimale interieurruimte voor een model met wegklapbare stalen
hard-top. Dankzij de royale schouder- en knieruimte van de Astra
TwinTop hebben ook volwassenen achterin voldoende ruimte om
comfortabel te reizen. Projectmanager Klaus-Rudolf Reuter: âWe hebben
alle op de markt beschikbare daksystemen zorgvuldig geanalyseerd en
merkten al snel dat geen enkel systeem voldeed aan ons doel om een
aantrekkelijk design te creëren met een ruim interieur en een grote
bagageruimte. De enige optie was dus een volkomen nieuw concept
ontwerpen.â
Spectaculair: een dans van onderdelen
Behalve voor de ontwikkeling van het concept was voor de vervaardiging
van het eerste driedelig wegklapbare dak in een seriewagen in dit
segment een zeer nauwkeurige afstemming vereist. Dit blijkt uit de
opeenvolging van de bewegingen die bij het openen en sluiten van het
dak door de motoren, cilinders en sensoren worden gestuurd â een
proces dat door de ingenieurs de âLambadaâ wordt genoemd.
De volautomatische dans van de onderdelen wordt ingezet met een druk
op een knop bovenaan de voorruit of via de afstandsbediening in de
contactsleutel van de auto. Om de weg vrij te maken zakken de
kaderloze ruiten een paar millimeter uit hun sponningen. Vervolgens
klapt het kofferdeksel open naar de achterzijde van de auto, terwijl
gelijktijdig het voorste dakelement van zijn bevestigingspunten
loskomt. In de meest spectaculaire fase rollen de drie dakelementen
naar achteren en zwenken daarbij rond de twee hoofdlagers bij de
rugleuning van de achterste zitplaatsen. Tegelijkertijd komt de
achterruit naar voren uit zijn bevestiging in de C-stijlen en komt de
afdekking achter de achterste hoofdsteunen omhoog. De drie dakpanelen
schuiven er onder en worden netjes in de bovenste helft van de
kofferruimte opgeborgen. Voordat het paneel achter de achterste
hoofdsteunen en het kofferdeksel weer wordt gesloten, worden twee
kleine flappen uitgevouwen, die nauw tegen de zijkanten van de
carrosserie aansluiten en de openingen afsluiten. In de finale van de
bijna 30 seconden durende opvoering bewegen de zijruiten weer omhoog
naar hun oorspronkelijke positie. Een discreet geluidssignaal geeft
het einde van de voorstelling aan. Het mechanisme is ontworpen voor
een vlekkeloze werking. De âLambadaâ kan alleen worden gestart als het
scheidingsschot in de kofferruimte in positie is. Dit schot is met een
contactsensor verbonden en vormt een horizontale scheiding in de
kofferruimte. Het schermt de nuttige laadruimte af wanneer het dak
geopend is en voorkomt zo dat de dakpanelen tegen de bagage
aandrukken.
Projectmanager Reuter benadrukt dat âhet showkarakter niet meer is dan
een welkom neveneffect. Optimale functionaliteit was voor ons het
belangrijkste â met zo weinig mogelijk bewegende delen.â Een aantal
voorgestelde oplossingen, zoals een groot aantal puzzelachtige
dakelementen, belandde al snel in de prullenmand. âDe ontwerpers
zouden ook niet akkoord gaan met dergelijke ideeën, omdat zoveel
naden de zuivere lijnen van het model zouden hebben aangetast. Onze
oplossing is niet alleen visueel geslaagd, ze veroorzaakt ook geen
windgeluiden.â
Een absolute primeur: elektrische laadhulp
De ingenieurs van GM/Opel hebben ook een absolute noviteit in de Astra
TwinTop gebouwd, de elektrische laadhulp Easy Load. Dankzij deze
innovatie kan de bagageruimte van 200 liter in de cabrioconfiguratie
volledig worden benut. Met een druk op een knop kunnen de horizontaal
opgeborgen dakpanelen in de koffer 25 centimeter worden opgetild.
Bagage en boodschappentassen kunnen zo gemakkelijk uit de bagageruimte
worden genomen of onder het scheidingsschot worden ingeladen. âWe
hebben heel wat denkwerk en inspanningen verricht om dit idee perfect
te implementeren,â zegt Klaus-Rudolf Reuter. âIk weet zeker dat onze
klanten deze standaardvoorziening op prijs zullen stellen, omdat de
bagage gemakkelijk en snel bereikbaar blijft, ook al is het dak
geopend.â
Bovendien is de bijna 440 liter grote bagageruimte van de Astra
TwinTop door haar inhoud en vorm geschikt voor dagelijks gebruik. De
compacte constructie van de scharnieren van het kofferdeksel zorgt
voor plaatsbesparing in de bagageruimte. In plaats van de
gebruikelijke omvangrijke buisconstructie wordt voor het eerst een
complex systeem van 14 kinematische scharnierpunten in de Astra
TwinTop gemonteerd, dat het kofferdeksel bij het openen en sluiten in
twee richtingen beweegt. De koffervloer ligt drie centimeter lager dan
bij de Astra GTC, waardoor extra ruimte ontstaat. Het praktische
ontwerp van de bagageruimte wordt bovendien benadrukt door de
opbergvakken aan de zijkanten, de doorlaadopening voor ski's en de
uitsparing voor een reservewiel, waarin een reservewiel of een
vierdelige windgeleider en een bandenreparatieset een plaats vinden.
Hoewel het concept onontgonnen terrein was en aan uiterst strenge
eisen moest beantwoorden op het vlak van kwaliteit en functionaliteit,
werd de Astra TwinTop in een recordtijd van slechts 17 maanden
ontwikkeld. Reuter vertelt dat de prestatie van zijn team ook te
danken is aan het uitzonderlijk efficiënt gebruik van de
allernieuwste simulatieprogramma's op de computer en de lange ervaring
van technisch partner CTS in de ontwikkelings- en productieprocessen.
De cabrio-coupé met vier zitplaatsen zal vanaf begin 2006 worden
geproduceerd in Antwerpen, waar ook de volledige dakmodule ter plaatse
zal worden gemonteerd.
AutoRai