24-8-2005
Bestuurlijk startschot schoon vrachtvervoer in de Brabantse
binnensteden
Op donderdag 25 augustus vindt voor de gemeente Tilburg tussen 10.00
en 11.00 uur het bestuurlijke startschot plaats om met partners binnen
en buiten de stad de luchtkwaliteit in het centrum te verbeteren.
Het is tevens het startschot voor de gemeente 's-Hertogenbosch om met
Tilburg een B5-verkenning te starten gericht op schoon vrachtvervoer
in de grote Brabantse binnensteden. De bijeenkomst vindt plaats in de
koffiekamer van het stadhuis, u bent van harte welkom hierbij aanwezig
te zijn.
Loet Visschers, wethouder Milieu, zal tijdens de bijeenkomst een
ronde-tafel-gesprek leiden. Zijn tafelgenoten zijn staatssecretaris
van Geel van het ministerie van VROM, Elly de Jonge wethouder Milieu
van 's-Hertogenbosch, Anton Jungerhans van de Stichting Stadskern
Tilburg, Dirk van den Broek Humphreij algemeen directeur van EVO
(organisatie van verladers en vervoerders), Ed van de Meerendonk van
TLN (transporteurs) en Els Aarts-Engbers wethouder Verkeer van
Tilburg. Visschers daagt hen en alle andere deelnemers uit het
achterste van hun tong te laten zien.
Schoon vrachtvervoer in de binnenstad van Tilburg
Tilburg wil eind van dit jaar een Plan van Aanpak presenteren om de
luchtkwaliteit in het centrum te verbeteren, door schone vrachtwagens
en minder vrachtverkeer. Maar ook speciale routes voor vrachtverkeer,
milieuzonering en nieuwe vormen van stadsdistributie kunnen
oplossingen bieden. In ieder geval gaat de aanpak verder dan schone
lucht. Het Tilburgse stadshart krijgt economisch een opsteker.
In het hoofdwinkelgebied van Tilburg zijn naast veel andere bedrijven
ruim 300 winkels gevestigd. Dit betekent dat dagelijks goederen worden
aangevoerd om deze bedrijven te bevoorraden. Hoe meer economische
activiteit, hoe meer verkeer. Zonder vrachtverkeer is bedrijvigheid in
de binnenstad onmogelijk en kan de binnenstad geen winkel-, werk- en
uitgaansgebied zijn. Naast de functie van economische
ontmoetingsplaats, moet de binnenstad echter ook een prettig woon- en
leefklimaat bieden. Zonder mensen die in de stad willen wonen, werken,
kopen of verblijven immers geen economische levendigheid. Vanwege
luchtkwaliteit en geluidsoverlast is door de raad in december 2004
besloten tot vergaande maatregelen om de milieueffecten van
vrachtverkeer terug te dringen. Vrachtverkeer draagt in grote mate bij
aan slechte luchtkwaliteit, maar ook aan de geluidshinder in de stad.
Samenwerking B5
Aan schoon vrachtvervoer in de binnenstad wordt nu ook samengewerkt
door de Brabantse grote steden en de provincie (B5). Bestaande
mogelijkheden als routering, vormen van stadsdistributie en een
toename van goederenvervoer over water en spoor vinden de B5 nog
steeds interessant, maar vooral in combinatie met het bewandelen van
nieuwe wegen als het instellen van milieuzones. In het recente
B5-overleg Milieu is afgesproken dat 's-Hertogenbosch en Tilburg het
voortouw nemen om een B5-verkenning te starten. Deze B5-actie wordt
kracht bij gezet op rijksniveau: de ministeries van VenW en VROM
steunen het initiatief en zien het als een leertraject voor andere
steden. In die zin gaat dit project verder dan de B5 en vervult
Brabant een voortrekkersrol om landelijke ontwikkelingen vlot te
trekken.
Gemeente Tilburg