Published: 08:00 24.08.2005 GMT+2 /HUGIN /Source: Schiphol Group
Omzet Schiphol Group stijgt met 7% in eerste halfjaar 2005 - Netto resultaat nagenoeg onveranderd ondanks sterk gestegen beveiligingskosten
Belangrijkste ontwikkelingen
Schiphol Group
Exclusief waardeveranderingen van de vastgoedbeleggingen is het netto resultaat (toekomend aan aandeelhouders) over het eerste halfjaar 2005 uitgekomen op EUR 72,5 miljoen. Het is daarmee 1,9% lager dan het netto resultaat over dezelfde periode van 2004 (EUR 74,0 miljoen).
Inclusief waardeveranderingen van de vastgoedbeleggingen bedraagt het netto resultaat (toekomend aan aandeelhouders) over het eerste halfjaar 2005 EUR 76,9 miljoen. Vergeleken met dezelfde periode in 2004 (EUR 75,1 miljoen) is dit een stijging van 2,3%.
Het netto resultaat per aandeel over het eerste halfjaar 2005 bedraagt EUR 449. Over het eerste halfjaar 2004 was dit EUR 439.
Op 30 juni heeft de Tweede Kamer ingestemd met het kabinetsvoorstel om een minderheid van het overheidsbelang in Schiphol Group te vervreemden. De manier waarop dit zal gebeuren - via een onderhandse plaatsing of via een beursgang - is nog onderwerp van onderzoek. Het wetsvoorstel ligt nu bij de Eerste Kamer.
Met de vakbonden is een akkoord bereikt over een nieuwe CAO die loopt van 1 april 2005 tot en met 31 maart 2007. Medewerkers ontvangen dit jaar een loonsverhoging van 0,75% en in 2006 een verhoging van 1,5%.
De directie handhaaft haar verwachting dat het netto resultaat, exclusief waardeveranderingen van de vastgoedbeleggingen, in 2005 dezelfde orde van grootte zal hebben als in 2004.
Amsterdam Airport Schiphol
Het aantal passagiers op Amsterdam Airport Schiphol is in het eerste halfjaar 2005 met 3,2% gestegen en het vrachtvervoer met 3,0%. Dat is iets minder dan de verwachting zoals in het Jaarverslag 2004 voor heel 2005 is weergegeven.
Nieuwe beveiligingsmaatregelen en hogere verzekeringspremies zijn er de oorzaak van dat de kosten voor beveiliging deze verslagperiode met EUR 19,5 miljoen stegen tot EUR 82,2 miljoen. De recuperatie van deze kosten zal pas voor het grootste deel in 2006 kunnen plaatsvinden.
KLM, Luchtverkeersleiding Nederland en Schiphol Group hebben eind juni het document Werken aan de toekomst van Schiphol en de regio ingediend bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Het is een verbetervoorstel van de Wet luchtvaart die in 2005 en 2006 wordt geëvalueerd. Doel ervan is om in nauwe samenwerking met de regio verdere groei van de mainport Schiphol mogelijk te maken.
==============
Klik op de onderstaande link voor het volledige halfjaarbericht
Kerncijfers
(x EUR 1 miljoen, tenzij anders aangegeven)
30 juni 2005
30 juni 2004*
31 december 2004*
Resultaten
Netto-omzet
443
414
877
Waardeveranderingen vastgoedbeleggingen
6
2
5
Exploitatieresultaat
126
125
264
Resultaat voor belastingen
113
115
239
Netto resultaat excl. waardeveranderingen vastgoedbeleggingen
73
74
157
Netto resultaat (toekomend aan aandeelhouders)
77
75
160
Netto resultaat per aandeel (x 1 EUR)
449
439
937
Afschrijvingen
79
68
145
Bijzondere waardeveranderingen
5
6
14
EBITDA 1)
210
199
424
Operationele kasstroom 2)
80
141
327
Investeringen in vaste activa
150
139
298
Balansgegevens
Eigen vermogen
2.134
2.009
2.095
Totaal vermogen
3.531
3.429
3.554
Ratio's
Interest dekkingsratio 3)
8,2
12,2
10,5
Rentedragend vreemd vermogen / totaal vermogen
26,5%
28,8%
28,2%
Bedrijfsomvang (in aantallen) 4)
Vliegtuigbewegingen handelsverkeer
208.769
208.930
435.456
Passagiersbewegingen (x 1.000)
21.599
20.770
44.331
Vracht (x 1.000 ton)
702
682
1.421
Personeel
Gemiddelde effectieve bezetting
2.193
2.209
2.216
(op basis van fulltime-equivalenten)
* Aangepast voor vergelijkingsdoeleinden IFRS
1) Exploitatieresultaat plus afschrijvingen en bijzondere waardeveranderingen
2) Voor een specificatie wordt verwezen naar het kasstroomoverzicht
3) Exploitatieresultaat gedeeld door saldo financiële baten en lasten
4) Betreft Schiphol Group: Amsterdam Airport Schiphol, Rotterdam Airport en Eindhoven Airport
Financiële ontwikkelingen
Netto resultaat exclusief waardeveranderingen van vastgoedbeleggingen fractioneel gedaald
Het netto resultaat (toekomend aan aandeelhouders) van Schiphol Group over het eerste halfjaar 2005 bedraagt EUR 76,9 miljoen. Over dezelfde periode 2004 werd een netto resultaat geboekt van EUR 75,1 miljoen. Exclusief waardeveranderingen van de vastgoedbeleggingen is het netto resultaat (toekomend aan aandeelhouders) over het eerste halfjaar 2005 uitgekomen op EUR 72,5 miljoen. Het is daarmee fractioneel lager dan het resultaat over dezelfde periode van 2004 (EUR 74,0 miljoen).
Beide resultaten zijn in positieve zin beïnvloed door de verlaging van het tarief voor winstbelasting vanaf 2005. Het resultaat vóór belasting bedraagt EUR 112,7 miljoen en is daarmee EUR 2,5 miljoen lager dan over dezelfde periode van 2004.
Het exploitatieresultaat over het eerste halfjaar 2005 bedraagt EUR 126,3 miljoen; een verbetering vergeleken met de EUR 125,2 miljoen die over dezelfde periode 2004 werd gerealiseerd. Het netto resultaat over het eerste halfjaar 2005 vóór aftrek van rente, belastingen, afschrijvingen en bijzondere waardeveranderingen (EBITDA) bedraagt EUR 209,7 miljoen. Over dezelfde periode 2004 werd een EBITDA behaald van EUR 199,5 miljoen.
De fractionele verbetering van het exploitatieresultaat wordt verklaard door een verhoging van de havengeldopbrengsten, uitbreiding van het aantel verhuurbare vierkante meters vastgoed en de waardeveranderingen van de vastgoedbeleggingen die het eerste halfjaar 2005 EUR 4,6 miljoen hoger waren dan in dezelfde periode 2004. Hiertegenover staan onder andere hogere kosten voor beveiliging.
Netto-omzet
De netto-omzet over het eerste halfjaar 2005 is uitgekomen op EUR 442,8 miljoen; EUR 29,0 miljoen (7,0%) meer dan dezelfde periode 2004 (EUR 413,8 miljoen).
Deze hogere omzet is grotendeels het gevolg van:
inkomsten uit havengelden op Amsterdam Airport Schiphol van EUR 254,4 miljoen; een stijging van 8,8% vergeleken met dezelfde periode 2004. Deze stijging is voor 3,6% het gevolg van de toename van het aantal passagiers, het aantal vliegtuigbewegingen in het handelsverkeer en het gemiddelde startgewicht per vliegtuigbeweging (MTOW). Voor 5,2% wordt de stijging veroorzaakt door verhogingen van de vliegtuig- en passagiersgerelateerde vergoedingen per 1 april 2005;
inkomsten uit concessies van EUR 58,3 miljoen (+4,8%). Voor een deel zijn deze het gevolg van de stijging van het aantal passagiers, de toename van het aantal vierkante meters verkoopoppervlak en toegenomen horecaopbrengsten op Amsterdam Airport Schiphol. De gemiddelde bestedingen per vertrekkende internationale passagier daalden daarentegen;
inkomsten uit verhuur van vastgoed van EUR 54,2 miljoen. Vergeleken met dezelfde periode 2004 een stijging van 5,8% die werd gerealiseerd ondanks de derving van huur door de verkoop in 2004 van vastgoedbeleggingen op Amsterdam Airport Schiphol aan het ACRE Fund;
parkeerinkomsten van EUR 36,5 miljoen (+12,1%). Dit komt met name door een stijging van de parkeerduur bij kort parkeren en een verhoging van de tarieven.
Bedrijfslasten
De bedrijfslasten over het eerste halfjaar 2005 bedroegen EUR 322,9 miljoen en zijn daarmee EUR 32,4 miljoen (11,2%) hoger dan over dezelfde periode 2004. Deze toename is grotendeels het gevolg van:
het totaal aan uitbestedingen en externe kosten van EUR 163,0 miljoen (+16,6%). Vooral hogere kosten voor beveiliging op Amsterdam Airport Schiphol zorgden voor deze toename. Over het eerste halfjaar 2005 werd op Schiphol EUR 82,2 miljoen aan beveiliging uitgegeven. Vergeleken met dezelfde periode 2004 een stijging van EUR 19,5 miljoen (+31%). De beveiligingskosten, die in diverse categorieën van de bedrijfslasten worden verantwoord, maken nu ruim een kwart uit van de totale bedrijfslasten en waren in het eerste halfjaar 2005 EUR 8,0 miljoen hoger dan de inkomsten uit de Security Service Charge zoals verantwoord onder de netto-omzet;
de personeelskosten. Deze kwamen uit op EUR 72,8 miljoen (+3,7%). De stijging is vooral een gevolg van hogere pensioenlasten en hogere dotaties aan personeelsvoorzieningen;
de afschrijvingen. Deze bedroegen over het eerste halfjaar 2005 EUR 78,6 miljoen (+15,5%). Deze stijging was het gevolg van de ingebruikname van diverse activa in 2004 en desinvesteringen.
Exclusief beveiligingskosten en afschrijvingen zijn de bedrijfslasten in het eerste halfjaar 2005 gelijk gebleven aan het niveau van 2004.
Financiële baten en lasten
Het negatieve saldo van financiële baten en lasten over het eerste halfjaar 2005 is uitgekomen op EUR 15,4 miljoen. Vergeleken met dezelfde periode 2004 een stijging met EUR 5,1 miljoen (49,8%). Dit wordt onder meer veroorzaakt door een eenmalige bate van EUR 8,9 miljoen in 2004, in verband met het financiële leasecontract van het kantoorgebouw Triport.
Eigen vermogen en solvabiliteit
Het eigen vermogen bedroeg ultimo juni 2005 EUR 2.134 miljoen tegen EUR 2.095 miljoen ultimo 2004. Deze stijging is hoofdzakelijk het gevolg van de toevoeging van het in het eerste halfjaar behaalde netto resultaat verminderd met de uitkering van dividend over 2004.
Het balanstotaal bedroeg eind juni 2005 EUR 3.531 miljoen tegen EUR 3.554 miljoen eind 2004. Bij de activa waren de belangrijkste veranderingen een toename van de materiële vaste activa en een afname van de liquide middelen. Aan de passiefzijde stond tegenover de toename van het eigen vermogen een afname van de schulden. Het rentedragend vreemd vermogen bedroeg ultimo juni 2005 26,5% van het totale vermogen; ultimo juni 2004 was dit 28,8%.
Investeringen
De investeringen in vaste activa bedroegen EUR 150,3 miljoen in het eerste halfjaar van 2005 tegen EUR 138,6 miljoen in dezelfde periode van 2004, terwijl de afschrijvingen in de eerste zes maanden van 2005 EUR 78,6 miljoen bedroegen. Dit weerspiegelt de voortgaande investeringen in de mainport Schiphol. De belangrijkste projecten in 2005 zijn de renovatie van Lounge 1 en de aanleg van nieuwe bagageruimten, de bouw van de H-pier, de aanleg van de Noordelijke taxibaan, de aankoop van gronden en investeringen in het kader van brandveiligheid.
Kasstroom uit operationele activiteiten
De kasstroom uit bedrijfsoperaties was in het eerste halfjaar van 2005 EUR 33,5 miljoen hoger dan in het eerste halfjaar van 2004 en bedroeg EUR 192,7 miljoen. Doordat begin dit jaar winstbelasting over zowel 2004 als 2005 is betaald (EUR 97,3 miljoen), terwijl in de eerste zes maanden van 2004 geen winstbelasting is betaald, was de kasstroom uit operationele activiteiten over het eerste halfjaar 2005 EUR 60,7 miljoen lager.
Door de aflossing van leningen (EUR 51,4 miljoen), de betaling van winstbelasting (EUR 97,3 miljoen) en de uitkering van dividend (EUR 46,4 miljoen) daalden de liquide middelen van EUR 250,5 miljoen eind 2004 tot EUR 101,5 miljoen eind juni 2005.
Business areas Schiphol Group
1e halfjaar
1e halfjaar
1e halfjaar
1e halfjaar
1e halfjaar
1e halfjaar
2005
2004
2005
2004
2005
2004
2005
2004
2005
2004
2005
2004
in EUR * 1.000.000
Aviation
Consumers
Real Estate
Alliances & Participations
Eliminaties
Totaal
Totale omzet
274,3
253,4
108,6
87,2
96,5
71,7
43,0
43,9
79,6
42,4
442,8
413,8
Intercompany omzet
9,4
5,9
17,7
1,5
40,9
17,8
11,6
17,2
79,6
42,4
-
-
Netto omzet
264,9
247,5
90,9
85,7
55,6
53,9
31,4
26,7
-
-
442,8
413,8
Waardeveranderingen vastgoedbeleggingen
-
-0,5
0,0
-0,1
5,5
2,1
0,9
0,4
-
-
6,4
1,9
Totaal afschrijvingen
56,4
46,1
7,2
8,2
10,9
10,5
4,1
3,2
-
-
78,6
68,0
Totaal bijzondere waardeveranderingen
-
2,0
-
-
4,6
4,2
0,3
-
-
-
4,9
6,2
Andere niet geldelijke uitgaven
2,1
0,7
0,3
0,2
0,4
0,3
0,4
0,2
-
-
3,2
1,4
Exploitatieresultaat
35,3
51,2
56,0
43,0
28,7
27,9
6,3
3,1
126,3
125,2
Totaal resultaat deelnemingen
-
-
-
-
-0,6
-
2,4
0,3
-
-
1,8
0,3
Totaal activa (ultimo)
1.845,8
1.808,5
266,6
263,3
1.228,3
1.193,5
190,0
163,7
-
-
3.530,7
3.429,0
Totaal vaste activa (ultimo)
1.692,9
1.617,5
214,1
197,2
1.171,0
1.126,7
171,9
143,3
-
-
3.249,9
3.084,7
Totale verplichtingen (ultimo)
643,5
650,6
58,1
59,2
481,7
483,1
122,2
113,5
-
-
1.305,5
1.306,4
Investeringen (im)materiele vaste activa
97,8
95,6
4,2
19,8
34,0
19,2
14,3
3,9
-
-
150,3
138,5
Gang van zaken in de Business areas
Aviation
In het eerste halfjaar 2005 zijn bijna 20,7 miljoen reizigers vervoerd via Amsterdam Airport Schiphol. Dit is 3,2% meer dan over het eerste halfjaar 2004. De groei is lager dan de verwachte 4,5 à 5% voor heel 2005, omdat het herstel van de economie minder snel verloopt dan was gedacht. Daarnaast was het slechte weer in maart toen hevige sneeuwval een groot aantal vluchten deed annuleren, er debet aan.
Het vrachtvervoer bedroeg over het eerste halfjaar 702.446 ton; 3,0% meer vergeleken met dezelfde periode van 2004 en daarmee lager dan de verwachte groei van circa 5,5% voor heel 2005. De groei in het eerste halfjaar kan voor het grootste deel op het conto worden geschreven van het vervoer per full freighter. De sterkste groei in volume werd gerealiseerd in het inbound vervoer uit Azië en uit Noord-Amerika.
Het aantal vliegtuigbewegingen in het handelsverkeer kwam uit op 196.410; 0,7% meer dan in het eerste halfjaar 2004. Het gemiddelde maximum startgewicht (MTOW) per vliegtuigbeweging is in de eerste zes maanden van dit jaar met 3,2% toegenomen en bedraagt inmiddels 100 ton.
De zomerdienstregeling van Schiphol die eind maart inging en tot eind oktober van kracht is, telt 251 lijndienstbestemmingen; 146 in Europa en 105 intercontinentaal. Het aantal bestemmingen is hiermee met vier toegenomen ten opzichte van de zomerdienstregeling in 2004. Het aantal wekelijkse vertrekkende vluchten in de nieuwe zomerdienstregeling steeg met 130 naar 3.770.
Vier lijndienstmaatschappijen begonnen dit eerste halfjaar met nieuwe passagiersdiensten: VLM Airlines, Portugalia en de low cost maatschappijen Air Berlin en Sterling.dk. Ook Phuket Air startte in het eerste halfjaar een nieuwe dienst (op Bangkok), maar kreeg van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) een landingsverbod opgelegd. De maatschappij keert niet terug op Schiphol.
De start- en landingsgelden voor luchtvaartmaatschappijen zijn per 1 april met gemiddeld 3,2% verhoogd. De Passenger Service Charge voor vertrekkende reizigers is op 1 april met 3,2% verhoogd. Naast deze toeslag wordt een Security Service Charge in rekening gebracht ter dekking van de gemaakte beveiligingskosten. Per 1 april is deze veiligheidstoeslag voor reizigers die van Schiphol vertrekken met 4,2% verhoogd. Voor transferreizigers verdubbelde de toeslag. In de kosten voor beveiliging zijn onder andere inhuur van beveiligingspersoneel, verzekeringspremies en afschrijvingskosten van de beveiligingsapparatuur begrepen.
Omdat de beveiligingskosten in 2005 veel sterker stijgen dan verwacht, heeft het ministerie van Verkeer en Waterstaat toestemming verleend de veiligheidstoeslag per 1 november nog eens met 8,3% te verhogen. Daarmee kunnen deze extra kosten pas voor het grootste deel in 2006 worden gerecupereerd.
Begin dit jaar is de bouw van de H-pier begonnen. Deze zevende pier komt bijna haaks te staan op de G-pier en krijgt zeven vliegtuigopstelplaatsen. De aanleg van de H-pier is nodig om ruimte te scheppen in het centrale deel van de terminal voor de groei van de SkyTeam-alliantie van Air France-KLM en haar partners. De H-pier is vooral bestemd voor point-to-point maatschappijen met geen of weinig transferpassagiers; de pier wordt in november in gebruik genomen.
De aanleg van een nieuwe bagagesorteerhal, -opslagkelder en -reclaimruimte aan de zuidzijde van de terminal is dit eerste halfjaar grotendeels afgerond. In de tweede helft van 2005 start de installatie van nieuwe bagagesystemen in deze ruimten. Deze worden in 2008 opgeleverd. De investeringen zijn onderdeel van het zogenoemde 70 Million Bags project dat loopt tot 2011.
Consumers
Hoewel de netto-omzet van Consumers ten opzichte van dezelfde periode 2004 met 6,1% steeg, blijven de gemiddelde bestedingen per vertrekkende internationale passagier op Amsterdam Airport Schiphol dalen. Over het eerste halfjaar 2005 bedroegen deze EUR 16,51; over heel 2004 was het gemiddeld EUR 16,82 en over de eerste helft van 2004 nog gemiddeld EUR 17,13. Oorzaken zijn onder meer: het lage consumentenvertrouwen, de sterke euro, de toetreding van tien nieuwe EU-landen (waardoor reizigers naar deze landen geen drank- en tabaksproducten meer taxfree kunnen kopen) en de steeds strengere beveiligingsmaatregelen.
De renovatie van het oudere gedeelte van Lounge 1 van Schiphol, bestemd voor reizigers naar Schengenbestemmingen, is in het eerste halfjaar van 2005 vrijwel voltooid.
Passagiers kunnen op de luchthaven sinds begin van het jaar draadloos internetten via het iPass Global Broadband Roaming Network.
Privium, het loyaliteitsprogramma van Amsterdam Airport Schiphol voor frequent travellers, dat sinds 23 oktober 2001 bestaat, verwelkomde eind juni het 20.000e lid. Schiphol was in 2001 de eerste luchthaven die reizigers voorrang, snelheid en comfort aanbood door middel van onder meer irisherkenning bij grenspassage.
De samenwerking met Stockholm-Arlanda Airport is uitgebreid naar de winkels, horeca- en verblijfsfaciliteiten in terminal 2, 3 en 4 en SkyCity, het voor het publiek toegankelijke treinstation annex winkelcentrum van de luchthaven Arlanda. De joint venture Arlanda Schiphol Development Company AB was sinds eind 2003 al verantwoordelijk voor het management van de commerciële faciliteiten in Terminal Noord (terminal 5) van de Zweedse luchthaven.
Real Estate
De netto omzet van Real Estate is in vergelijking met het eerste halfjaar 2004 gestegen met 3,2%. De inkomsten uit verhuur van vastgoed maken hier het grootste deel van uit. Deze bedragen in het eerste halfjaar 2005 EUR 52,4 miljoen. Dit is een stijging van 5,0% vergeleken met het eerste halfjaar 2004 en wordt mede veroorzaakt door een uitbreiding van het aantal verhuurbare vierkante meters vloeroppervlak. De bezettingsgraad van het ACRE Fund waarin Schiphol Group voor 50% participeert, daalde van 100% in het eerste halfjaar 2004 naar 94,8% in het eerste halfjaar 2005. Van de overige vastgoedobjecten daalde de bezettingsgraad van 83,3% naar 81,4%.
Op Schiphol-Zuidoost heeft vrachtexpediteur Exel Freight Management eind mei een nieuw bedrijfsgebouw in gebruik genomen.
Eveneens op Schiphol-Zuidoost is gestart met de bouw van een nieuw vrachtgebouw annex hoofdkantoor Europa en Benelux voor de Japanse logistieke dienstverlener Yusen Air & Sea Service (Benelux). Het gebouw vervangt het bestaande hoofdkantoor op Schiphol-Zuidoost.
In juni is op Schiphol-Zuidoost begonnen met de ontwikkeling van een vrachtgebouw voor Eagle Global Logistics dat nu nog vestigingen heeft op Schiphol-Rijk en Schiphol-Oost. In het eerste halfjaar 2005 is een contract met Microsoft ondertekend voor de ontwikkeling van een nieuw hoofdkantoor op Schiphol Centrum.
In de verslagperiode is voor circa 158 ha. grond aangekocht. Het betreft gebieden ten noordwesten en ten zuidoosten van Schiphol.
Avioport, de joint venture van Schiphol Real Estate, Grontmij en het Italiaanse Finair, heeft in april een contract getekend met de vrachtexpediteur Exel voor de huur van een vrachtgebouw in Avioport Logistics Park nabij Milaan Malpensa Airport. Exel heeft het gebouw in mei betrokken.
Alliances & Participations
De netto omzet van de Business area Alliances & Participations steeg in de eerste helft van 2005 ten opzichte van de eerste helft van 2004 met 18,0%, onder andere door meer verkeer en vervoer op de regionale luchthavens.
Het aantal passagiers dat via Rotterdam Airport reist, bedroeg 539.730 in het eerste halfjaar 2005. Vergeleken met dezelfde periode in 2004 is dit een toename van bijna 17%.
In het eerste halfjaar 2005 maakten 405.027 reizigers gebruik van Eindhoven Airport. Ruim 40% meer dan in de eerste zes maanden van 2004.
Brisbane Airport vervoerde het eerste halfjaar 2005 ruim 7,6 miljoen passagiers; 7,3% meer dan in 2004. De IATA heeft Brisbane Airport dit jaar aangewezen als de beste private luchthaven van de wereld. Zij kreeg hiervoor de Golden Eagle Award 2005.
Het aantal passagiers dat gebruik maakt van Terminal 4 op John F. Kennedy Airport in New York, bedroeg in de eerste zes maanden van 2005 ruim 3,1 miljoen. Vergeleken met dezelfde periode 2004 is dit een stijging van 12%.
065-2005/rw
De directie
24 augustus 2005
Zie
Klik op de onderstaande link voor het volledige halfjaarbericht
Amsterdam Airport Schiphol