Ingezonden persbericht


Focus op O.O.P.
Een onderzoek naar de dagelijkse realiteit van onderwijs ondersteunend personeel.

De website http://www.oopplatform.nl heeft in de periode januari - juli 2005 via de website een onderzoek gehouden naar de beleving van onderwijs ondersteunend personeel (O.O.P.) in de dagelijkse praktijk.

Dat er behoefte bestaat aan een website speciaal gericht op onderwijs ondersteunend personeel, bewijzen de bezoekersaantallen sinds 8 februari 2005: 3811 unieke bezoekers, 5840 bezoekers totaal die gezamenlijk 20625 pagina's hebben bekeken. De gemiddelde verblijfsduur op de site bedraagt 3 minuten.

Oopplatform.nl wil inzicht in de ervaringen van O.O.P.'ers in de dagelijkse praktijk verkrijgen. Om dit inzicht te verwerven konden O.O.P.'ers in de periode januari - augustus op de site een vragenlijst invullen. Negenvijftig bezoekers hebben deelgenomen aan het onderzoek.

Van de deelnemers aan het onderzoek is 42 procent lid van een vakbond. 53 procent ervaart de werkdruk als normaal en 42 procent vindt de werkdruk hoog. De meerderheid van de 53 procent die de werkdruk als normaal ervaart, is werkzaam als administratief medewerker, Technisch Onderwijs Assistent (T.O.A.) en/of mediathecaris. Van bijvoorbeeld de deelnemende concierges vindt 57 procent de werkdruk hoog.

41 procent van de deelnemers zegt nooit te kampen te hebben met agressie en geweld. 31 procent zegt dagelijks met agressie en geweld te maken te hebben. Eén op de drie O.O.P.'ers wordt dus dagelijks geconfronteerd met agressie en geweld.

Oopplatform.nl hoopt dat de resultaten van dit onderzoek zullen leiden tot een grotere focus van politiek, media en vakbeweging op de belangen - en het belang - van het onderwijs ondersteunend personeel.

Het complete rapport is bijgevoegd.

Met vriendelijke groet,

Patrick Keizer
Mede-initiatiefnemer http://www.oopplatform.nl Oude Kaai 16
4569 AB Graauw
0114 635157

Een onderzoek naar de dagelijkse realiteit van onderwijs ondersteunend personeel.

© 2005 oopplatform.nl

Een onderzoek naar de dagelijkse realiteit van onderwijs ondersteunend personeel.

Inhoud

- inleiding

- de uitkomsten

- citaten

- verantwoording

© 2005 oopplatform.nl 2

Een onderzoek naar de dagelijkse realiteit van onderwijs ondersteunend personeel.

De website oopplatform.nl heeft in de periode januari ­ juli 2005 via de website een onderzoek gehouden naar de beleving van onderwijs ondersteunend personeel (O.O.P.) in de dagelijkse praktijk. Oopplatform.nl is in december 2004 als de website ondersteunendpersoneel.tk van start gegaan. Sinds 8 februari 2005 bestaat de website in de huidige vorm en opzet. Eén van de beweegredenen om de website te starten was (is) het feit dat media, politiek en vakbeweging weinig aandacht voor de positie van onderwijs ondersteunend perso- neel binnen het onderwijs hebben. Als het onderwijs in het nieuws is, gaat het altijd over de (rechts)positie van docenten, de heersende onderwijsachterstanden, het gebrek aan geld etc. Nimmer over het O.O.P
---

Dat er behoefte bestaat aan een website speciaal gericht op onderwijs ondersteunend personeel, bewijzen de bezoekersaantallen sinds 8 februari 2005: 3811 unieke bezoekers, 5840 bezoekers totaal die gezamenlijk 20625 pagina's hebben bekeken. De gemiddelde verblijfsduur op de site bedraagt 3 minuten.
Oopplatform.nl wil inzicht in de ervaringen van O.O.P.'ers in de dagelijkse praktijk verkrijgen. Om dit inzicht te verwerven konden O.O.P.'ers in de periode januari ­ augustus op de site een vragenlijst invullen. In totaal heeft anderhalf procent (59 deelnemers) van de website bezoekende O.O.P.'ers de tijd gevonden om aan dit onderzoek deel te nemen.
Van de deelnemers aan het onderzoek is 42 procent lid van een vakbond. 53 procent ervaart de werkdruk als normaal en 42 procent vindt de werkdruk hoog. De meerderheid van de 53 procent die de werkdruk als normaal ervaart, is werkzaam als administratief medewerker, Technisch Onderwijs Assistent (T.O.A.) en/of mediathecaris. Van bijvoorbeeld de deelnemende concierges vindt 57 procent de werkdruk hoog. 41 procent van de deelnemers zegt nooit te kampen te hebben met agressie en geweld. 31 procent zegt dagelijks met agressie en geweld te maken te hebben. Eén op de drie O.O.P.'ers wordt dus dagelijks gecon- fronteerd met agressie en geweld.
Oopplatform.nl hoopt dat de resultaten van dit onderzoek zullen leiden tot een grotere focus van politiek, media en vakbeweging op de belangen - en het belang - van het onderwijs ondersteunend perso- neel.
© 2005 oopplatform.nl

de uitkomsten

In totaal hebben 59 O.O.P.'ers meegedaan aan het onderzoek. lid vakbeweging
42 procent van de deelnemers is lid van een vakbond: 24 procent is lid van de Aob, 48 procent is lid van Abvakabo en 28 procent is lid van een andere vakbond. De meest genoemde reden om lid te worden is het belang van collectieve belangenbehartiging. Voor de deelnemers die niet lid zijn van een vakbond geldt de uitspraak `de vakbond doet toch niets' als belangrijk- ste reden.
aard en duur dienstverband
5 procent heeft een tijdelijk dienstverband. De overige 95 procent heeft een vast dienstverband. De verde- ling naar contracturen:
11 t/m 20 uur: 10%
21 t/m 30 uur: 22%
31 t/m 38 uur: 36%
> 38 uur : 32%
werkdruk
De werkdruk wordt door 53 procent als normaal
ervaren. Vijf procent ervaart de werkdruk als pie- ken en dalen. 42 procent vindt de werkdruk hoog.
Bij deze scores dient te worden aangetekend dat
de mensen die dagelijks in contact staan met kin-
deren de werkdruk voornamelijk als hoog ervaren.
© 2005 oopplatform.nl

agressie en geweld

Agressie en geweld op scholen is een heet hangijzer in politiek en media. Maar hoe ervaren O.O.P.'ers dit? Nooit 41%
Dagelijks 31%
Wekelijks 1%
Maandelijks 3%
Jaarlijks 11%
Ook bij deze resultaten dient te worden opgemerkt dat conciërges en toezichthouders het meest met agressie en geweld worden geconfronteerd.
Fuwa-sys
Op 1 augustus 2005 zou op alle scholen het
zogenoemde Fuwa-sys (functiewaarderings-sy-
steem) moeten zijn ingevoerd. Hoe is dat op de
scholen van de deelnemers?
Is Fuwa-sys ingevoerd? Ja, zegt 66 procent. Nee,
zegt 22 procent en 12 procent heeft deze vraag
niet ingevuld., waarvan de meerderheid aangaf
niet te weten wat FUWA-Sys behelst.

© 2005 oopplatform.nl 5

Citaten uit het onderzoek

over werkdruk
"Ik werk voor twee basisscholen, elk twee dagen per week. Over het algemeen valt het nogal mee. Wel zal er meer werk bij komen door de invoering van de lumpsumfinanciering in het basisonderwijs." "Ik vind het leuk om in het onderwijs te werken, maar wat mij tegen de borst stuit is dat het vanzelfspre- kend is dat je jezelf voorbij moet lopen om de werkzaamheden gedaan te krijgen." "Ik doe in de ochtend ondersteunende werkzaamheden in de groepen 3, zoals rekenen en lezen met kin- deren die daar moeite mee hebben. In de middag houd ik mij bezig met de leerlingenadministratie. Tus- sendoor conciërgewerkzaamheden."
"Ik begin iedere dag om half tien. Ik hou tijdens pauze's samen met een collega toezicht en verricht repa- raties aan automaten. Meestal schiet mijn eigen pauze erbij in omdat er veel lesuitval is, en dan zit de aula dus vol. Iedere dag ben ik pas om zeven uur thuis en ben dan te moe om nog een poot uit te steken." over agressie en geweld
"Op dit moment heb ik gelukkig niet meer te maken met agressie. Ik ben gestopt met surveilleren omdat het niet meer ging door het getreiter van de leerlingen." "Lichamelijke agressie komt bij ons op school gelukkig nog niet regelmatig voor. Wel verbaal geweld. He- laas is het zo dat hier weinig aandacht voor is. Vaak wordt het verbale geweld gebagatelliseerd." "Dreiging met messen of pistolen heb ik gelukking nog niet meegemaakt. Wel met gereedschappen. Zo is er eens een beitel in iemands been gestoken."
over Fuwa-sys
"Wij zijn al sinds maart met een bezwaarschrift bezig. Je wordt maar aan het lijntje gehouden en er volgt geen uitspraak. Daarnaast zijn er zeer scheve salarisverhoudingen." "In het algemeen vind ik de inschaling van de verschillende functies te laag." © 2005 oopplatform.nl

Vervolg citaten

vervolg Fuwa-sys
"Een nieuwe stafdirecteur en een personeelsfunctionaris die de functies mee moesten beschrijven kenden de functies niet. De functies werden duidelijk naar beneden gehaald. Wat we deden was plotsklaps geen verantwoordelijk werk meer etc."
"Er is niet door heen te breken. Ook al volg je allerlei cursussen, wat ik heb gedaan, je komt niet hoger, schaal vier blijft het maximum. Ook al ben ik al 24 jaar concierge." over lid zijn van een vakbond
"Ik ben lid van een vakbond omdat ik nog steeds van mening ben dat je sa- men sterker staat. Alleen ervaar ik de moeite die de bond werkelijk doet voor het O.O.P als zeer minimaal, veel mooi woorden maar erg weinig resultaat." .
Verantwoording
De vragenlijst die voor dit onderzoek is gebruikt, is te bekijken op: http://www.oopplatform.nl/html/vragenlijst/vragenlijst.htm. Oopplatform.nl is een initiatief van twee in Zeeland werkzaam zijnde O.O.P.'ers: Wilfiried Tieleman en Pa- trick Keizer.
Teksten zijn geschreven door Patrick Keizer
Vormgeving
Keizer & Co webontwerp en meer...
www.keizerenco.nl
© 2005 oopplatform.nl


---- --