Ingezonden persbericht
P E R S B E R I C H T
Reklame Rakkers start voorlichtingscampagne over reclamebewustzijn bij kinderen
Amsterdam, 24 augustus 2005 - Stichting Reklame Rakkers start deze week een grootschalige voorlichtingscampagne om kinderen mediavaardig en commercieel bewust te maken. Met de campagne, gericht op zowel kinderen als ouders, wil Reklame Rakkers kinderen leren bewust en kritisch te kijken naar commerciële boodschappen. Tegelijkertijd wil Reklame Rakkers ouders bewust maken van de belangrijke rol die zij kunnen spelen bij het ontwikkelen van commercieel bewustzijn en een kritische houding bij hun kinderen.
Massamediale campagne
De voorlichtingscampagne, waarin een 'huisnijlpaardje' de hoofdrol speelt, bestaat uit een TV-commercial, advertenties voor week- en maandbladen, webvertising en free publicity. Daarnaast is een belangrijke rol weggelegd voor de website www.reklamerakkers.nl. Voor de campagne heeft Reklame Rakkers medewerking gekregen van bijna alle toonaangevende mediapartijen in Nederland. Zo zal de campagne te zien zijn op de belangrijkste kinderzenders, in relevante kindertijdschriften en op belangrijke websites. Het bureau Publicis Dialog is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het communicatieconcept en PR-activiteiten; ZenithOptimedia voor het media-advies, de mediaplanning en de mediabegeleiding.
Huisnijlpaard
De campagne introduceert een nieuw soort huisdier; het huisnijlpaard, waardoor de eerste reactie van kijkers en lezers er een is van verwondering. Daarna wordt duidelijk dat de campagne bedoeld is om hen eens goed te laten kijken naar wat er in beeld wordt gebracht en hen te stimuleren er zelf over na te denken. De campagne, om bewust en kritisch te kijken naar commerciële informatie in de media, sluit aan op de activiteiten van de Engelse organisatie Mediasmart, waar Stichting Reklame Rakkers nauw mee samenwerkt.
Lesmateriaal basisscholen
Naast de voorlichtingscampagne heeft Stichting Reklame Rakkers lesmateriaal voor basisscholen ontwikkeld. Sinds de introductie hebben al meer dan 2.000 scholen in Nederland het gratis lespakket besteld. De stichting voert regelmatig grootschalig onderzoek uit onder kinderen, ouders en leerkrachten dat gratis ter beschikking wordt gesteld via het kenniscentrum, dat online te bereiken is via www.reklamerakkers.nl. Reklame Rakkers is tevens betrokken bij de ontwikkeling van een Jeugd Reclame Code en een 'Kinderreclame Wijzer' voor het Nederlands bedrijfsleven.
Congres en debat
Op donderdagmiddag 13 oktober 2005 vindt een nationaal congres en debat plaats in Theater Festige in Amsterdam. Het congres wordt geopend door staatssecretaris Medy van der Laan. Cathy Spierenburg (directeur Z@ppelin TV) en Dr. Moniek Buijzen van de Universiteit van Amsterdam zullen een inleiding verzorgen. Daarnaast worden de resultaten van een nieuw onderzoek gepresenteerd aan alle ondersteunende organisaties en bedrijven. Tevens zal een debat plaatsvinden over het thema 'Kinderen en Commercie'. Aanmelden kan via de website.
Liesbeth Hop, woordvoerster Stichting Reklame Rakkers: "Commercie komt in steeds grotere hoeveelheden op ons af, dus ook op onze kinderen. Het bereikt hen via alle kanalen, zowel op school als thuis, daarom is het nu tijd om naast het lesmateriaal voor basisscholen, ons nu ook te richten op de thuissituatie via een grootschalige campagne. Ouders blijken zich vaak niet bewust van hun eigen mogelijkheden om kinderen op te voeden tot bewuste en kritische kinderconsumenten, daarom willen wij hen daarbij ondersteunen met deze voorlichtingscampagne".
Tom Maas, directeur Publicis Dialog: "Wij vinden het initiatief van Reklame Rakkers belangrijk omdat wij gezamenlijk verantwoordelijkheid willen nemen voor de volgende generatie consumenten. Het is in ieders belang dat zij opgroeien tot bewuste consumenten die verantwoorde keuzes kunnen maken. Voor de ontwikkeling van de campagne heeft Publicis Dialog als communicatie-adviesbureau daarom belangeloos haar medewerking verleend. Bovendien willen wij graag een actieve rol spelen bij de nationale discussie over het onderwerp".
Stichting Reklame Rakkers
Stichting Reklame Rakkers is een initiatief van maatschappelijke organisaties, wetenschappelijke instellingen, Nederlandse media, de overheid, de communicatiebranche en het bedrijfsleven. Zij richt zich op educatie aan kinderen op het gebied van reclame en media, met het doel de mediavaardigheid en het commerciële bewustzijn van kinderen te vergroten. Dat is hard nodig, gezien de ontwikkeling van het mediagebruik van kinderen en de hoeveelheid commerciële boodschappen die zij tegenwoordig onder ogen krijgen. Onderzoek door Stichting Reklame Rakkers toonde aan dat kinderen pas op hun 12e jaar zelf in staat zijn reclame goed te herkennen, begrijpen en interpreteren. Daarom hebben kinderen recht op educatie, ook op het gebied van de commerciële omgeving die volwassenen creëren.
---