Gemeente Delft

Ontwerp bestemmingsplan Spoorzone gereed

Het ontwerp bestemmingsplan voor de Spoorzone is gereed. Hierin zijn reacties verwerkt die de gemeente heeft ontvangen op het voorontwerp bestemmingsplan, dat tot 18 januari ter inzage lag. Belangrijk verschil met de eerste versie van het bestemmingsplan is dat het nieuwe plan ervan uit gaat dat de gracht in de Phoenixstraat wat verder van de binnenstad af komt. Verder regelt het nieuwe plan dat de gevels van de geplande nieuwbouw aan de Coenderstraat minder hoog worden en de breedte van de weg iets wordt vergroot.

Het bestemmingsplan voor de Spoorzone maakt de bouw van de spoortunnel en een nieuw station mogelijk, in combinatie met bijna 1500 woningen, een stadskantoor, een stadspark en nieuwe wegen. Het voorontwerp bestemmingsplan leverde eerder dit jaar ruim 150 reacties op. Een deel van de reacties heeft geleid tot wijzigingen, die zijn verwerkt in het ontwerp bestemmingsplan. Het college legt dit bestemmingsplan nu voor aan de gemeenteraad, samen met de 'Nota van inspraak en overleg', waarin de gemeente antwoorden heeft geformuleerd op alle inspraakreacties.

Veel van de reacties op het bestemmingsplan gaan over de verkeersafwikkeling in de nieuwe situatie. Bewoners van de Spoorsingel vrezen geluidsoverlast van de nieuwe ontsluitingsweg, die in de plannen dichter bij hun woningen komt te liggen dan de huidige Phoenixstraat. Met de voorgestelde nieuwe inrichting van het gebied komt het college tegemoet aan die bezwaren.

Ook bewoners van de Coenderstraat en Parallelweg hebben gereageerd, vanwege de hoogte van de nieuwbouw in het gebied tussen Houttuinen en Coenderstraat en vanwege mogelijke overlast van het verkeer dat via de nieuw ontworpen Coenderstraat gaat rijden. Het nieuwe bestemmingsplan regelt dat de gevels van de nieuwbouw aan de Coenderstraat minder hoog worden en zo beter aansluiten op de bestaande bebouwing. Het bestemmingsplan neemt bezwaren tegen de extra verkeersdruk niet weg. De gemeente heeft wel toegezegd dat door het toepassen van geluidsarm asfalt de geluidshinder aan de gevels van de Coenderstraat ruimschoots binnen de normen blijft. Bovendien krijgt de straat ook een ander profiel en komen de rijbanen verder van de bestaande woningen af te liggen.

Het college legt het ontwerp bestemmingsplan op 8 september voor aan de raadscommissie Duurzaamheid. Als de commissie ermee instemt, komt het plan vanaf medio september formeel ter inzage te liggen.

De planning gaat er nu vanuit dat eind dit jaar het bestemmingsplan voor de Spoorzone definitief wordt vastgesteld, en uiterlijk in 2007 in werking treedt. Als de bouw van de tunnel begint in 2008, rijden de eerste treinen in 2011 door de tunnel.



Gemeente Delft