Gemeente Gouda


nieuwe gemeentelijke organisatie (24/08/2005)

Begin 2005 is gestart met het ombouwen van de gemeentelijke organisatie naar een zogeheten directie-dienstenmodel. Op 1 januari 2006 treedt de nieuwe organisatiestructuur in werking. De huidige sectoren worden opgeheven. De nieuwe organisatie gaat aangestuurd worden door een tweekoppige directie met daaronder een klein aantal diensten. Het aantal leidinggevenden in de top - directeuren en diensthoofden - neemt hierdoor af van achttien naar elf. Later in 2006 wordt ook het aantal afdelingen nog teruggebracht. Algemeen directeur/gemeentesecretaris Ad de Bever blijft in functie. De nieuwe functie van directeur/ adjunct-secretaris wordt per 1 oktober ingevuld door de heer Carlo Post. De heer Post is nu nog werkzaam als lid van de Centrale Directieraad van de gemeente Breda.

directie-dienstenmodel
Doel van deze verandering is te komen tot een afgeslankte, slagvaardige organisatie. De organisatie wordt zo ingericht dat deze goed in staat is om adequaat in te gaan op de vraag van de burger, te opereren als regisseur en de maatschappelijke omgeving te betrekken bij ontwikkelingen. Het nieuwe model sluit naadloos aan bij de ontwikkelingen in het kader van OptimaForma.