Gemeente Gouda
nieuwe gemeentelijke organisatie (24/08/2005)
Begin 2005 is gestart met het ombouwen van de gemeentelijke
organisatie naar een zogeheten directie-dienstenmodel. Op 1 januari
2006 treedt de nieuwe organisatiestructuur in werking. De huidige
sectoren worden opgeheven. De nieuwe organisatie gaat aangestuurd
worden door een tweekoppige directie met daaronder een klein aantal
diensten. Het aantal leidinggevenden in de top - directeuren en
diensthoofden - neemt hierdoor af van achttien naar elf. Later in 2006
wordt ook het aantal afdelingen nog teruggebracht. Algemeen
directeur/gemeentesecretaris Ad de Bever blijft in functie. De nieuwe
functie van directeur/ adjunct-secretaris wordt per 1 oktober ingevuld
door de heer Carlo Post. De heer Post is nu nog werkzaam als lid van
de Centrale Directieraad van de gemeente Breda.
directie-dienstenmodel
Doel van deze verandering is te komen tot een afgeslankte,
slagvaardige organisatie. De organisatie wordt zo ingericht dat deze
goed in staat is om adequaat in te gaan op de vraag van de burger, te
opereren als regisseur en de maatschappelijke omgeving te betrekken
bij ontwikkelingen. Het nieuwe model sluit naadloos aan bij de
ontwikkelingen in het kader van OptimaForma.