Ingezonden persbericht
Nijmegen 12 augustus, 2005
PERSBERICHT
composities uit 16e en 17e eeuw tijdens orgelconcert in Nijmegen
Nederland België : 1-1
NIJMEGEN Op dinsdag 23 augustus geeft de Nijmeegse musicus Dirk Luijmes een concert in de Sint Stevenskerk te Nijmegen. Componisten uit de Lage Landen, Nederland en België, gaan met elkaar de competitie aan. In het zestiende-eeuwse Nederland groeide J.P. Sweelinck uit tot nationale trots, België kwam op zijn beurt in de negentiende eeuw met de grote pedagoog Jacques Lemmens, die grondlegger van het moderne orgelspel in Europa werd. Luijmes speelt daarbij zowel op het koor- als op het Königorgel. Het concert begint om 20.30 uur. De toegang bedraagt respectievelijk ¤5,- en ¤ 4,- voor houders van 65+ pas, CJP en studentenkaart. De zomerconcertserie van de Nijmeegse Orgelkring loopt tot en met 6 september.
Voor wie eens wat langer de pure klanken van het fraaie zeventiende-eeuwse koororgel in de Stevenskerk wil beluisteren, is dit concert hèt moment. Een groot deel van zijn concert, namelijk alle composities uit de zestiende en zeventiende eeuw die hij heeft geprogrammeerd, zal Dirk Luijmes spelen op dit instrument. Vanwege de karakteristieke middentoonstemming van het instrument, komen juist de toonsoorten die de componisten uit de Oude Tijd, zoals Sweelinck en Van den Kerckhoven, hanteerden, optimaal tot hun recht: de muziek klinkt loepzuiver.
Met muziek van Jan Pieterszoon Sweelinck domineert de Nederlandse nationale trots op het koororgel. Sweelinck dankt zijn grootste beroemdheid aan het onderwijs en wordt niet voor niets De Organistenmaker genoemd. Musici reisden speciaal naar Amsterdam om bij hem in de leer te gaan. Via de door hem opgeleidde binnen-en buitenlandse leerlingen, vormt Sweelinck zelfs een tot met de bloeiperiode van Bach.
Zelf componeerde hij fraaie en zeer levendige Variaties op wereldlijke en geestelijke liederen, Fantasieën en Echofantasieën. Sweelinck jongleert daarbij met de melodie van het lied of het thema van de Fantasie, vooral door er zeer levendige begeleidingen tegenover te plaatsen, door het thema in notenwaarde te verlengen of te verkorten of door het thema in de verschillende stemmen achter elkaar aan te laten lopen, waarbij de ene stem inzet voor de ander is beëindigd. Luijmes speelt van Sweelinck de Fantasie in g en de variaties op Mein Junges Leben hat ein End, een zeer fraaie compositie vanwege de voortdurende afwisseling van de toonsoorten D groot en d klein.
De Belgische nationale trots, Jacques Lemmens is eveneens vooral beroemd vanwege zijn pedagogische capaciteiten. Hij maakte zijn Lemmens Instituut tot een school voor organisten en legde daarmee de basis van het moderne orgelspel in West-Europa. Onder meer leidde hij de beroemde Parijse organisten Widor en Guilmant op, via zijn eigen fraaie spel en de organistenschool propageerde hij tevens de orgelwerken van Bach die in de negentiende eeuw nogal in de vergetelheid raakten.
Lemmens eigen composities zijn duidelijk een teken van zijn tijd: ietwat sentimenteel, banaal en met een zeker trivialiteit. Zijn zogenoemde 'effectnummers' zijn van veel beter kwaliteit vanwege het virtuoze karakter. Luijmes heeft om die reden de beroemde Fanfare geprogrammeerd.
Na zijn studie orgel en muziekwetenschap in respectievelijk Arnhem en Utrecht begaf Dirk Luijmes zich op diverse terreinen in de muziekwereld. De laatste jaren profileert hij zich als voorvechter van de hedendaagse muziek op historische instrumenten, waaronder het harmonium en de fortepiano. Hij zoekt daarbij zeer originele locaties voor concerten, zoals onder de nachtelijke sterrenhemel of in een windmolen. Ruim 25 hedendaagse, waaronder Willem Breuker, componisten componeerden werken voor hem. Hij was prijswinnaar van diverse (inter)nationale orgelconcoursen en concerteert in binnen- en buitenland. Luijmes is tevens publicist voor onder meer het Concertgebouw in Amsterdam en organist van de Grote kerk in Elst.
---
Noot voor de pers,
Ingezonden persbericht