Studiebezoek aan Karlsruhe: concept tram-trein
23/08/2005
Op 22 augustus 2005 brachten Vice-Eerste Minister en Minister van
Overheidsbedrijven Johan Vande Lanotte en de regionale Ministers van
Mobiliteit Kathleen Van Brempt en Pascal Smet en een vertegenwoordiger
van Minister André Antoine, evenals de gedelegeerd bestuurder en de
voorzitter van de raad van bestuur van de NMBS-Holding en
vertegenwoordigers van de NMBS en Infrabel een bezoek aan het Duitse
Karlsruhe om het concept tram-trein te ontdekken.
Het werkbezoek past in het kader van de opdracht beschreven in de
beheerscontracten die voor de zomer werden afgesloten tussen de
federale overheid en de drie ondernemingen van de NMBS-Groep. Daarin
is bepaald dat een haalbaarheidsstudie (o.a. op technisch vlak) wordt
gemaakt over de invoering op het Belgische net van vervoerdiensten met
light trains en met light rail in het algemeen. De studie wordt
uitgevoerd door de NMBS-Holding, in overleg met de NMBS en Infrabel.
De veiligheidsaspecten zijn een belangrijk aandachtspunt in de studie.
De NMBS-Groep stelt voor de regionale openbare vervoermaatschappijen
te betrekken bij de reflectie in het kader van die
haalbaarheidsstudie. Het resultaat van de studie moet uiterlijk 31
december worden voorgelegd aan de bevoegde ministers.
De delegatie werd ontvangen door burgemeester Siegfried König van
Karlsruhe en Dieter Ludwig, bedrijfsleider van beide
exploitatiemaatschappijen Verkehrbetriebe Karlsruhe GmbH (VBK) en
Abtal-VerkehrGesellschaft mbH (AVG), respectievelijk de stedelijke en
regionale vervoermaatschappij. Zij gaven een toelichting over de
ontstaansgeschiedenis van dit unieke tram-treinproject en gingen
dieper in op de gemengde uitbating, kenmerk bij uitstek van een
tram-treinproject, de veiligheidsaspecten, de voor- en nadelen van het
systeem, de promotie van het nieuwe aanbod, Sinds 1992 zijn het
centrum van Karlsruhe en Bretten verbonden met een tram-trein die
achtereenvolgens gebruik maakt van het stadsnet en het spoorwegnet van
de Deutsche Bahn. Per jaar reizen 100 miljoen reizigers op het
stedelijk net (VBK) en iets meer dan 60 miljoen reizigers maken
gebruik van het uitgebreide net van AVG (Karlsruhe telt 350 000
inwoners). De klanten reizen bijna allemaal
(> 87%) met een abonnement of een afgeleide, wat duidt op een
intensief en trouw gebruik. Slechts 3 % van de klanten reist met een
gewoon ticket. Het aantal reizigers is verviervoudigd tussen 1992 en
nu. De omvang van het net nam in die periode ook pijlsnel toe van
oorspronkelijk 135 km, naar 200 km in 1998 en 515 km eind 2004. De
inkomsten uit de verkoop van vervoerbiljetten dekken de
exploitatiekosten voor een groot deel. Het autoverkeer in de stad is
de laatste jaren dan ook fors teruggedrongen, wat ook de
basisdoelstelling is van het project. Het bezoek werd afgesloten met
een treinrit door de vallei van de Murg, richting Forbach. Op dit
traject rijdt de trein zowel op het stads- en gewestnet, als over een
lijn van de Deutsche Bahn. Het concept is zeker vernieuwend en kan
een antwoord bieden op sommige mobiliteitsproblemen. Precies hierover
moet een haalbaarheidsstudie uitsluitsel geven, alvorens overhaaste
conclusies te trekken. De studiereis aan het project in Karlsruhe
biedt juist de gelegenheid om inzicht te krijgen in het belang en in
de eventuele hindernissen die uit de weg moeten worden geruimd vóór
een gelijkaardig project in België kan worden gerealiseerd.
""
NMBS