De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
Datum Uw brief (Kenmerk) Ons kenmerk
FM 2005-01712 M
Onderwerp
Wetsvoorstel 29 708 (Wet op het financieel
toezicht)
Bij de Tweede Kamer is in behandeling het
wetsvoorstel «Regels met betrekking tot de
financiële markten en het toezicht daarop (Wet
op het financieel toezicht)». Bij brief van 22
juni jl. (Kamerstukken II, 29 708, nr. 13) is
aangekondigd dat de bepalingen in het
wetsvoorstel die betrekking hebben op de toegang
tot de financiële markten en de relevante
reikwijdtebepalingen worden ondergebracht in een
apart deel, en dat deze zullen worden
gegroepeerd per vergunningplichtige activiteit.
Ook in de Nota naar aanleiding van het tweede
nader verslag wordt naar deze voorgenomen
aanpassing verwezen (Kamerstukken II, 29 708,
nr. 14, blz. 2).
Ik heb begrepen dat er bij de leden van de vaste
commissie voor Financiën behoefte is aan nadere
informatie over de voorgenomen wijziging ten
behoeve van de besluitvorming over de verdere
behandeling van het wetsvoorstel. In deze brief
wordt een nader beeld geschetst van de structuur
van het Wft-wetsvoorstel. Daarbij wordt
specifiek ingegaan op de gevolgen van de
wijziging voor het reeds bij uw Kamer in
behandeling zijnde Deel Prudentieel toezicht.
Ten slotte komt de implementatie van de
Richtlijn financiële conglomeraten aan de orde.
Deze implementatie zal in het Deel Prudentieel
toezicht plaatsvinden.
Na het Algemeen deel wordt een nieuw deel
ingevoegd: het Deel Markttoegang. In dit deel
zal niet alleen de vergunningplicht worden
geregeld, maar ook de eisen waaraan preventief
wordt getoetst om te beoordelen of de aanvrager
toegang tot de financiële markten kan krijgen.
Dit geldt zowel voor de preventieve prudentiële
eisen als voor de preventieve gedragseisen. Ook
de regels inzake de toegang tot buitenlandse
financiële markten zullen naar het Deel
Markttoegang worden overgeheveld, evenals een
aantal bepalingen uit het Algemeen Deel die
betrekking hebben op de procedure bij
vergunningverlening respectievelijk op
notificatieverplichtingen.
Het lopende prudentieel toezicht blijft geregeld
in het Deel Prudentieel toezicht. De
belangrijkste wijzigingen voor het dit deel zijn
de volgende:
* Hoofdstuk 2.1 ?Inleidende bepalingen?
(artikelen 2:1 tot en met 2:6) zal worden
overgeheveld naar het Algemeen deel. Dit
hoofdstuk bevat bepalingen over de
reikwijdte van de wet, onder meer door voor
bepaalde (categorieën) financiële
ondernemingen vast te leggen welk onderdeel
of onderdelen van de wet op hen van
toepassing is. Deze bepalingen zullen in
het Algemeen deel worden opgenomen.
* Hoofdstuk 2.2 ?Toegang tot de financiële
markten? (artikelen 2:7 tot en met 2:34)
verdwijnt uit het Deel Prudentieel
toezicht. De artikelen uit dit hoofdstuk
worden opgenomen in het deel Markttoegang.
Alleen artikel 2:28 (het verbod op het
aantrekken van gelden van het publiek)
blijft in het deel Prudentieel toezicht
staan.
* De artikelen 2:139, 141 en 142 verdwijnen
uit het Deel Prudentieel toezicht en worden
opgenomen in het Deel Markttoegang. Deze
bepalingen hebben betrekking op financiële
instellingen die op basis van een
zogenoemde verklaring van
ondertoezichtstelling hun bedrijf in een
andere lidstaat willen uitoefenen.
Zoals uit de opsomming blijkt, heeft de
structuurwijziging tot gevolg dat enkele
afgebakende onderdelen uit het Deel Prudentieel
toezicht verdwijnen. Derhalve is het naar mijn
mening goed mogelijk om de separate
parlementaire behandeling van het Deel
Prudentieel toezicht voort te zetten.
De Richtlijn financiële conglomeraten zal
direct in de Wft worden geïmplementeerd. Dit zal
zijn beslag krijgen in het Deel Prudentieel
toezicht door daaraan de ?Afdeling 2.6.4.
Prudentieel toezicht op financiële
conglomeraten? toe te voegen. Ik ben voornemens
begin september bij de Tweede Kamer een derde
nota van wijziging in te dienen die uitsluitend
strekt tot implementatie van de Richtlijn
financiële conglomeraten. Het voordeel hiervan
is dat het direct kenbaar is op welke wijze de
Richtlijn in het Deel Prudentieel toezicht wordt
verwerkt. Zoals aangegeven in de brief van 22
juni 2005 zullen in oktober 2005 de laatste
onderdelen van de Wft, namelijk de Delen
Markttoegang en Gedragstoezicht en enkele nog
openstaande onderdelen van het Algemeen deel aan
de Tweede Kamer worden aangeboden. Dit gebeurt
door indiening van een doorlopende tekst van het
gehele wetsvoorstel.
De minister van Financiën,
G. Zalm
---
Richtlijn nr. 2002/87/EG van het Europees
Parlement en de Raad van de Europese Unie van 16
december 2002 betreffende het aanvullende
toezicht op kredietinstellingen,
verzekeringsondernemingen en
beleggingsondernemingen in een financieel
conglomeraat en tot wijziging van de Richtlijnen
73/239/EEG, 79/267/EEG, 92/49/EEG, 92/96/EEG,
93/6/EEG en 93/22/EEG van de Raad en van de
Richtlijnen 98/78/EG en 2000/12/EG van het
Europees Parlement en de Raad (PbEU L 35).
Ministerie van Financiën