Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

-
Datum
23 augustus 2005
Ons kenmerk
DGP/SPO/U.05.02062
Doorkiesnummer

-
Bijlage(n)

-
Uw kenmerk
2040519120
Onderwerp
kamervragen

Geachte voorzitter,

Hierbij doe ik u de antwoorden toekomen op de vragen van het lid Dijksma over het duurder maken van de treinkaartjes in de Randstad door de NS.


1. Kloppen de mediaberichten dat de NS de treinkaartjes in de Randstad duurder wil maken dan in de rest van Nederland?


1. De NS heeft een getrapt voorstel ingediend bij de consumentenorganisaties voor advies. Ik heb van NS begrepen dat het eerste deel van het voorstel een gematigde generieke verhoging betreft van de treinkaartjes. Het tweede deel, zo heeft NS mij laten weten, betreft het voorstel om de treinkaartjes op een aantal trajecten in de Randstad duurder te maken dan in de rest van Nederland. NS heeft deze voorstellen ter advies voorgelegd aan de consumentenorganisaties. Op basis van het advies van de consumentenorganisaties en voorzien van een deugdelijke motivering zal NS mij vervolgens haar voorstel tot tariefwijziging voor 2006 toesturen. Dit moet zij ten minste drie maanden vóór de ingangsdatum doen; ik verwacht dat dit voor 1 oktober 2005 zal zijn.


2. Bent u van mening dat het plan om het reizen in de Randstad duurder te maken dan het reizen buiten de Randstad zorgt voor een ongewenste ongelijkheid onder de reizigers? Zo neen, waarom niet?


2. Er is nu al een ongelijkheid onder de reizigers. De Nota Mobiliteit deel I constateert dat bij een gemiddeld aantal reizigers van minder dan 40.000 per werkdag de reizigersopbrengsten de integrale kosten van exploitatie en infrastructuur onvoldoende dekken. De Nota Mobiliteit deel I geeft bovendien aan dat de kostendekkingsgraad van deze baanvakken omhoog zou moeten. Dit zijn nu juist niet de baanvakken in de Randstad. Op het moment dat ik het voorstel van NS heb ontvangen zal ik het toetsen aan de kaders die ik heb gesteld in de vervoerconcessie en in de Nota Mobiliteit deel I, maar ook op de effecten die het heeft op de reizigersaantallen.


3. In hoeverre verhoudt het plan van de NS om de treinkaartjes in de Randstad duurder te maken zich met de doelstelling van WP2000 om meer reizigers in het Openbaar Vervoer te krijgen?

3. In de vervoerconcessie is een verplichting voor NS opgenomen om er voor te zorgen dat het aangeboden vervoer gericht is op reizigersgroei. Zolang ik het voorstel van NS niet ken, kan ik niet beoordelen of het verhogen van de prijs van de treinkaartjes zich verhoudt tot deze verplichting in de concessie. Het voorstel dat NS bij mij indient zal zeer goed onderbouwd moeten zijn zodat duidelijk wordt wat het effect is van een dergelijke differentiatie op de reizigersvraag, eventuele verschuivingen in vraag en aanbod, beschikbaarheid materieel en zitplaatsen etc.


4. Betekent het duurder maken van de treinkaartjes in de Randstad dat u de Nederlandse Spoorwegen vanaf nu de vrijheid geeft om tariefdifferentiatie toe te passen?

4. In de vervoerconcessie, artikel 15, vijfde lid, is voorgeschreven dat NS vrij is om tariefdifferentiatie toe te passen tussen de (beschermde) kaartsoorten, gewogen over alle afstandsklassen, die niet meer dan twee procentpunten verschilt van de gemiddelde tariefwijziging. In de toelichting op dit artikel is opgenomen dat NS mij een voorstel kan doen voor een nieuw systeem waarbij tariefdifferentiatie naar onder andere tijd, plaats en traject mogelijk gemaakt kan worden. Doel hierbij is om een hogere bezettingsgraad en kostendekkingsgraad van de trein te realiseren door de prijs van het vervoer beter in lijn te brengen met de betalingsbereidheid van reizigers en met de werkelijke kosten van specifieke trajecten.
Dit voorstel heb ik tot op heden niet ontvangen. Een dergelijk voorstel betekent overigens wel dat eerst de concessiewet zou moeten worden gewijzigd alvorens het voorstel tot uitvoering zou kunnen komen.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

mw drs M.H. Schultz van Haegen

-----------------------
Teletekstbericht, 28 juli jl., 'NS wil dure kaartjes in de Randstad' en berichtgeving in diverse kranten op 29 juli jl. (o.a. Telegraaf, de Volkskrant, Trouw)