HBO-Monitor 2004
Afgestudeerde hbo'ers tevreden over kwaliteit opleiding 22-08-2005
Van de afgestudeerde hboâers is 80% tevreden over hun studiekeuze. Ook
nu zouden ze opnieuw voor dezelfde opleiding kiezen. Dit is een
belangrijke indicator voor de kwaliteit van een opleiding: het geeft
de match weer tussen verwachtingen vooraf en ervaringen achteraf. Dit
blijkt uit de HBO-Monitor 2004 die vandaag is gepubliceerd. Verder
blijkt dat nieuwe leer- en werkvormen, zoals competentiegericht
onderwijs, de student goed voorbereiden op zijn toekomst door het
aanleren van ondernemerschapsvaardigheden.
Ondanks de aanhoudende tegenvallende economie is in 2004 de kans op
werk nagenoeg gelijk gebleven ten opzichte van het jaar daarvoor: van
alle afgestudeerde hboâers is 94,6% aan het werk. Dat is 0,3% minder
dan in 2003. De arbeidsmarktperspectieven blijven gunstig, want de
verwachting is dat de vraag vanuit de arbeidsmarkt naar hoger
opgeleiden toeneemt. Het gemiddeld bruto maandloon bedraagt ⬠1.910.
Afgestudeerden van een voltijds techniek-, gezondheidszorg- of
lerarenopleiding hebben het meeste kans op werk. In deze sectoren
liggen de percentages afgestudeerden zonder werk lager dan het
gemiddelde van 6,0%. In de techniek zit 5,5% zonder werk, in de
gezondheid is dat 4,9% en bij de lerarenopleidingen 4,0%.
In de HBO-Monitor is deze keer specifiek aandacht besteed aan
onderwijs en ondernemerschap. Bijna 40% van alle afgestudeerde hboâers
komt terecht in het mkb. Daarnaast gaat 2-4% direct na de studie aan
de slag als zelfstandig ondernemer.
Nieuwe leer- en werkvormen, zoals schrijf- en onderzoeksopdrachten en
zelfstudie, dragen het meest bij aan het verwerven van
ondernemerschapscompetenties. Probleemgestuurd onderwijs heeft vooral
een positief effect op de bereidheid om de nek uit te steken.
Competentiegericht onderwijs draagt juist bij aan het bedenken van
nieuwe ideeën en oplossingen en aan het vermogen om problemen en
kansen te signaleren. Traditionele leer- en werkvormen, zoals
werkcolleges, groepsopdrachten en vaardigheidstrainingen hebben
nauwelijks tot geen effect op het aanleren van
ondernemerschapsvaardigheden.
De HBO-Monitor is een jaarlijks terugkerend onderzoek dat inzicht
geeft in de arbeidsmarktperspectieven voor hboâers. Zij worden na hun
afstuderen gevolgd en na anderhalf jaar wordt gekeken hoe deze groep
het doet op de arbeidsmarkt. Voor de HBO-Monitor 2004 zijn ruim 48.000
hboâers benaderd, die in 2002-2003 zijn afgestudeerd. De HBO-Monitor
is een uitgave van de HBO-raad en wordt uitgevoerd door het
Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt van de Universiteit
Maastricht.
HBO-Raad