Miko
Miko gaat strategische alliantie aan met watercoolerexploitant sip-well
Turnhout, 22 augustus 2005. Miko Coffee Service, de Belgische dochter van
de aan Euronext genoteerde koffieservice- en kunststofverpakkingsspecialist
Miko, kondigt de strategische samenwerking aan met het Belgische Sip-Well,
in ons land marktleider op het gebied van watercoolers voor bedrijven en
particulieren.
Met de aparte afdeling "Miko Aqua Service" exploiteert Miko vanaf de
beginjaren negentig, naast koffie- en warme dranksystemen, ook watercoolers
bij ondernemingen. Vanaf 1 september 2005 wordt het eigendomsrecht van alle
watercoolers overgedragen aan Sip-Well, dat momenteel marktleider is in het
segment van watercoolers. Het gaat hierbij om een overdracht van 1.750
watercoolers. Anderzijds neemt Miko het volledige pakket van Sip-Well
koffietoestellen in de Belgische markt over; het betreft enkele honderden
toestellen.
"Het gaat hier wel degelijk om een "strategische alliantie"", benadrukt
Joël Merens, bestuurder bij Miko Coffee Service. "Wij worden niet vergoed
door Sip-Well via een éénmalige compensatie. Wel hebben we een
langetermijnsamenwerkingsovereenkomst gesloten waarbij we mekaar vergoeden
op basis van een percentage op de wederzijds gerealiseerde jaaromzet van de
overgedragen toestellen. Maar we gaan nog een stapje verder. Ook op nieuwe
klanten, die we voor mekaar aanbrengen, geldt dit vergoedingspercentage. De
samenwerking houdt dus in dat we beiden actief mekaars productengamma
zullen promoten bij ons cliënteel."
Vanaf 1 januari 2006 verwerft Miko eveneens de productie- en
distributierechten van de Sip-Well instant producten, "Sip-drinks" genoemd.
Deze afdeling omvat onder meer een productie-eenheid voor het afvullen van
een gamma éénkopscapsules voor instantproducten (soep, cacao, instant
koffie,.).
"Deze wederzijdse overdracht van activiteiten past in de gemeenschappelijke
strategie van Miko en Sip-Well om elk als expert op te treden in ons eigen
gespecialiseerde domein. De logistieke noden en klantenbehoeften van koffie-
en aquaservice verschillen nogal van mekaar. Het is daarom aangewezen dat
zowel Sip-Well als Miko zich concentreren op hun core business, en dit in
het belang van de klant. Het zal immers leiden tot een verdere
optimalisatie van de service", aldus nog Frans Michielsen, CEO van de Miko-
groep. De heer Michielsen voegt hier nog aan toe dat het ook de bedoeling
is om eerstdaags een test te doen van een aantal Miko koffieconcepten op de
Duitse markt, en dit via de uitgebreide infrastructuur die Sip-Well al in
Duitsland heeft opgebouwd.
OVER MIKO
Miko is al meer dan 200 jaar actief in koffieservice en werd in 1998
geïntroduceerd op Euronext Brussel. Miko volgt een "tweepijlerstrategie"
waarbij de kernactiviteiten - koffieservice en kunststofverpakkingen -
nagenoeg zelfstandige entiteiten zijn met elk hun eigen management, zodat
beide activiteiten een eigen groeipad kunnen volgen. De groep stelt 503
mensen te werk en haalde in 2004 een omzet van 73,62 miljoen EUR. Het is
een internationale groep met eigen ondernemingen in België, Frankrijk,
Nederland, Engeland, Duitsland, Polen, Tsjechië, en Slowakije.
EINDE