Contactpersoon
-
Datum
22 augustus 2005
Ons kenmerk
DGP/WV/u.05.01672
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
2040518950
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij treft u de antwoorden aan op de vragen van het lid Van der Ham aan
de
minister van Verkeer en Waterstaat over de luchtkwaliteit op de
Waterlinieweg te Utrecht.
1. Bent u zich bewust van de zorgelijke situatie wat betreft de
luchtkwaliteit rondom Utrecht? Erkent u dat naast de kritieke (snel)wegen
rond Utrecht, te weten de ring van de A2/A12/A27, ook een andere
belangrijke ontsluitingsweg aan de oostkant van Utrecht, de gemeentelijke
Waterlinieweg, problemen geeft?
1. Het kabinet is zich bewust van de zorgelijke situatie met betrekking
tot luchtkwaliteit in heel Nederland. Momenteel wordt hard gewerkt aan
een nationaal luchtkwaliteitsplan om deze problematiek aan te pakken,
waarvoor wordt onderzocht welke oplossingen op korte en langere termijn
gevonden kunnen worden om de luchtkwaliteit te verbeteren en om te
voldoen aan de luchtkwaliteitsnormen. Hierbij ben ik verantwoordelijk
voor de (rijks)wegen. De gemeente Utrecht is wegbeheerder van de
Waterlinieweg en is verantwoordelijk voor (de aanpak van) de
luchtkwaliteit bij deze weg.
2. Is de gemeente Utrecht, nadat was besloten om op de
waterlinieweg een maximale snelheid van maximaal 70 kilometer per uur in
te voeren, teruggefloten door de verkeersofficier van het ministerie van
Verkeer en Waterstaat? Is de handhaving van 70 km u op een als 4-baans
ingerichte weg wettelijk verboden?
2. De gemeente Utrecht is als wegbeheerder van de Waterlinieweg zelf
bevoegd om verkeersmaatregelen op deze weg in te stellen. Voor het
instellen van een verkeersmaatregel is overleg met de politie
noodzakelijk.
Handhaving van een ingestelde maximumsnelheid is te allen tijde
toegestaan (bijvoorbeeld met camera's), daar waar sprake is van mobiele
handhaving gebeurt dit in overleg met het Openbaar Ministerie. Overigens
heeft het Ministerie van Verkeer en Waterstaat geen verkeersofficier in
dienst.
3. Erkent u dat automobilisten op de Waterlinieweg met veel te hoge
snelheid rijden, wat tot ernstige overlast voor de Utrechtse bewoners in
de omliggende wijken leidt?
Vindt u het ook een onwenselijke situatie dat hierdoor de
luchtverontreiniging en de geluidsoverlast te hoog is?
3. Ik heb geen inzicht in de gereden snelheden op de Waterlinieweg en kan
mij daarom geen oordeel vormen op dit aspect.
4. Bent u bereid om gemeenten meer vrijheid te geven in het naar
beneden brengen van de maximumsnelheid, wanneer gemeenten dat zelf
wenselijk vinden in het kader van het terugdringen van geluidsoverlast of
het verbeteren van de luchtkwaliteit?
4. De gemeente is, op wegen waarvan zij wegbeheerder is, reeds bevoegd om
snelheidsmaatregelen te treffen.
5. Bent u bereid om samen met de gemeente Utrecht een oplossing te
zoeken zodat de gemeente op korte termijn zelf tot handhaving kan
overgaan op de
Waterlinieweg? Zo ja, wat is de planning en wat zijn de stappen die u
gaat ondernemen? Zo neen, hoe ziet u de situatie op de Waterlinieweg,
nadat op de overige wegen rond Utrecht de snelheidslimiet van 80
kilometer per uur is ingevoerd?
5. Handhaving van de maximumsnelheden is een zaak van het ministerie van
Justitie. Afspraken over handhaving kunnen dan ook door de gemeente met
dat ministerie worden gemaakt. Overigens heb ik in overleg met de
minister van justitie besloten
om op de parallelbanen van het zuidelijke deel van de Ring Utrecht (A12
Oudenrijn-Lunetten) een snelheidslimiet van 80 km/u in te voeren. Voor de
overige (rijks)delen van de ring wordt nog onderzoek gedaan naar de voor-
en nadelen van het invoeren van een limiet van 80 km/h.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
Ministerie van Verkeer en Waterstaat