Gemeente Pekela
Kadernota 2006-2009
Deze volledige nota kunt u hier hier downloaden (Pdf-formaat)
Geachte raad,
In deze Kadernota 2006-2009 stellen wij u voor om het algemeen
financieel kader voor 2006 en de volgende jaren vast te stellen.
Het is de eerste keer dat wij u op deze manier de uitgangspunten voor
de begroting van het volgende jaar en de meerjarenbegroting aanbieden.
Deze nota moet dan ook worden gezien als een eerste aanzet tot en zal
in de komende jaren verder worden ontwikkeld.
Aan Deloitte is een opdracht verstrekt om de begroting van de gemeente
door te lichten en deze te vergelijken met andere vergelijkbare
gemeenten. Op deze manier zullen wij samen met u moeten komen tot een
aantal bezuinigingsmaatregelen welke leiden tot een structureel
sluitende begroting voor de komende jaren.
Bij het opstellen van deze kadernota is als basis genomen het huidige
beleid.
U zult in deze Kadernota dan ook geen nieuw beleid aantreffen. Mede
gelet op de in de nabije toekomst nog te verwachten rijksbezuinigingen
en de verkiezingen in 2006 zijn wij van mening dat het op dit moment
niet verstandig is om nieuw beleid te ontwikkelen of bestaand beleid
uit te breiden. De tijdsduur van deze 'maatregel' is afhankelijk van
de financiële situatie op langere termijn.
In hoofdstuk 1 van deze nota wordt de financiële uitgangspositie bij
het opstellen van deze Kadernota kort weergegeven.
Hoofdstuk 2 behandelt een aantal algemene- en financiële
ontwikkelingen.
Tenslotte wordt in hoofdstuk 3, na verwerking van de voorgaande
hoofdstukken, de nieuwe situatie weergegeven.
Behandeling van deze Kadernota zal plaatsvinden in de raadsvergadering
van 17 mei 2005.
Wij stellen u voor in te stemmen met de in deze nota aangegeven kaders
voor de samenstelling van de ontwerp begroting 2006 en de
meerjarenramingen 2007 - 2009
Hoofdstuk 1
Uitgangspositie
De uitgangspositie, die wij in deze Kadernota presenteren, is
gebaseerd op de Porgrammabegroting 2005, inclusief de meerjarenraming
2006-2008.
Onttrekking Algemene Reserve
In de meerjarenbegroting 2005 zijn in meerjarenperspectief voor de
jaren 2006 en 2007 onttrekkingen aan de Algemene Reserve geraamd van
respectievelijk, .92.979,00 en .3.921,00 om een sluitende begroting te
kunnen presenteren.
Onvoorzien
In de meerjarenbegroting 2005 is voor onvoorziene incidentele uitgaven
een bedrag geraamd van .40.000,00.
Uitgangspositie
2005
2006
2007
2008
Saldo 19 november 2004
22.997
-92.979
-3.922
22.323
Hoofdstuk 2
Algemene ontwikkelingen
Via een memo van 3 februari 2005 bent u over onderstaande zaken
ingelicht. Om deze kadernota zo volledig mogelijk te doen zijn hebben
wij deze ook hier in opgenomen. Daarnaast is aangegeven onder welk
programma ze vallen.
Programma 5 -Economische zaken-
Masterplan industrieterrein West
Het exploitatietekort van de aanleg van het nieuwe industrieterrein
West, aanleg rotonde en sanering gasfabriek bedraagt circa
.500.000,00. Dit bedrag is "gereserveerd" in de Algemene Reserve.
Programma 6 -Onderwijs-
Regionaal Onderwijs Bureau
Door de vier deelnemende gemeenten, Pekela, Reiderland, Scheemda en
Winschoten, wordt onderzocht op welke manier het bureau
verzelfstandigd kan worden. Ook wordt dan in beeld gebracht welke
financiële consequenties dit voor de gemeenten met zich meebrengt.
Hierover zult u in de loop van het jaar 2005 nader worden
geïnformeerd.
Programma 8 -Sport, Recreatie en Toerisme-
Nieuw contract met Synergon
Met Synergon zal per 1 januari 2006 een nieuw contract worden
afgesloten. Als basis voor dit nieuwe contract zal het beheerpakket
groen worden gebruikt. Of dit nieuwe contract voordeliger of nadeliger
uitvalt voor de gemeente is op dit moment niet bekend. De insteek zal
moeten zijn dat de kosten voor de gemeente niet zullen toenemen.
Sportstichting
Bepaalde werkzaamheden die nu nog door de sportstichting worden
uitgevoerd zullen op termijn terechtkomen bij de gemeente. De insteek
moet zijn dat deze 'overname' geen extra lasten met zich meebrengt.
Het begrote nadelig saldo zal structureel worden verlaagd met
.20.000,00 (.10.000,00 administratiekosten en .10.000,00
advieskosten).
Programma 9 -Inkomen-
Sociale zaken Wet Werk en Bijstand
Het ministerie van SZW is van mening dat de uitvoeringskosten niet ten
laste mogen worden gebracht van het WWB-budget. De gemeente Pekela
heeft dit wel gedaan zodat er minder wordt gereserveerd dan wettelijk
gezien mogelijk is. Indien dit in 2005 wordt aangepast moet er dekking
worden gezocht voor een bedrag van .952.000,00. Dit zijn de kosten die
de gemeente Veendam bij de gemeente Pekela in rekening brengt voor het
samenwerkingsverband (overhead + salarissen).
Voorgesteld wordt deze correctie voor 2005 niet door te voeren maar
hier vanaf de begroting 2006 rekening mee te houden.
In 2005 vindt er ter dekking van de lasten met betrekking tot de
WWB-inkomensdeel een onttrekking plaats uit de voorziening van
.366.000,00. Doordat er in 2004 meer onttrokken moet worden dan bij
het opstellen van de begroting 2005 bekend was moet deze onttrekking
teruggedraaid worden.
Daarnaast zijn de voorlopige budgetten WWB voor 2005 verlaagd met
.122.338,00.
Programma 11 -Zorg-
Wet Maatschappelijke Ondersteuning met ingang van 1 januari 2006
Deze nieuwe wet legt een aantal maatschappelijke taken neer bij de
gemeente. De wet bestaat in grote lijnen uit een drietal
aandachtsvelden; Welzijnswet, WVG en AWBZ.
De taken die genoemd worden in de Welzijnswet worden op dit moment
voor het grootste gedeelte al door de gemeente uitgevoerd. Voor de WVG
geldt dat de indicatiestelling als extra activiteit bij de gemeente
terecht komt, de overige WVG taken worden al door ons uitgevoerd.
De taken die de AWBZ met zich meebrengt zijn volledig nieuw. Op dit
moment is de verwachting dat voor deze extra werkzaamheden een halve
fte (functieschaal 9) noodzakelijk is.
Programma 12 -Volksgezondheid-
Investeringen in riolering.
De komende jaren vinden er binnen de gemeente grote investeringen
plaats in het kader van riolering. Deze kosten worden gedekt via een
jaarlijkse verhoging van het rioolrecht met .25,00. Dit is niet
volledig kostendekkend. Het restant wordt gedekt middels een
onttrekking uit de voorziening "Egalisatie tarieven riolering".
Wijziging heffen rioolrechten
Het kabinet is voornemens op zo kort mogelijke termijn te komen tot
een wettelijke regeling die het de gemeenten mogelijk maakt een
heffing in te stellen ter bekostiging van de gemeentelijke
wateropgaven. Het kabinet wil daartoe een gemeentelijke (riool)heffing
in het leven roepen waaruit al deze kosten (afvalwater, regenwater en
grondwater) gefinancierd kunnen worden. Wat de (on)mogelijkheden van
deze heffing zijn zal in de komende maanden duidelijk moeten worden.
Programma 13 -Milieu-
Bodemverontreiniging Vulpes Vulpes
Het terrein van de schietvereniging Vulpes Vulpes wordt momenteel
onderzocht op vervuiling. De kosten die hieruit voortvloeien zijn nu
nog niet bekend. Inmiddels is duidelijk geworden dat een groot deel
van de toegepaste bouwstoffen, in dit geval grond, niet voldoet aan de
wettelijke eisen van het Bouwstoffenbesluit. Evaluatie vindt op dit
moment plaats en zal moeten leiden tot een aanvaardbaar maar ook een
realistisch saneringsplan. Het uitgangspunt van de gemeente is dat de
saneringskosten ten laste komen van de eigenaar van de betrokken
inrichting.
Voorgesteld wordt om dit onderwerp op te nemen in de risicoparagraaf.
Programma 14 -Ruimtelijke ontwikkeling en volkshuisvesting-
Herstructurering
In de begroting is vanaf 2006 rekening gehouden met een bedrag
.100.000,00 voor kapitaallasten. Vanaf 2007 wordt dit bedrag jaarlijks
verhoogd met .100.000,00. Of hieruit alle kosten die de gemeente moet
maken in het kader van de herstructurering kunnen worden betaald is
niet bekend. Het eerste voorschot ISV, 1,3 miljoen euro, is gestort in
een voorziening Herstructurering.
Programma 15 -Financiële positie-
Afschaffing OZB gebruikersdeel
De afschaffing hiervan is uitgesteld tot 1 januari 2006. De voorlopige
berekeningen van het bureau Coelo gaven een negatief resultaat te zien
van .500.000,00.
Aangezien het nog onzeker is of dit negatieve resultaat wel of niet
door het rijk zal worden gecompenseerd wordt voorgesteld om dit
onderwerp op te nemen in de risicoparagraaf.
BTW compensatiefonds
In de begroting 2005 is rekening gehouden met een onttrekking uit een
voorziening van .273.000,00 en in 2006 .81.000,00. Vanaf de begroting
2007 is de voorziening "leeg" en vindt er daarom geen onttrekking meer
plaats. Daarna zal, als dit nodig mocht zijn, binnen de begroting naar
dekking moeten worden gezocht. Voor 2003 was de uitkomst van het
compensatiefonds dat er een bedrag van .1.000.000,00 aan BTW
gecompenseerd werd. Door het ministerie werd 95% van dit bedrag
uitgekeerd aan de gemeente. Dit betekende dat er een bedrag van
.50.000,00 ten laste van de gemeente kwam. In de begroting 2005 en de
meerjarenbegroting is voor dit doel .50.000,00 opgenomen.
In 2005 zal er een evaluatie plaatsvinden over het compensatiefonds
2003 en 2004. Hierover zal aan u worden gerapporteerd.
Algemene Uitkering
Uitkeringsjaar 2004
In de circulaire gemeentefonds van 8 maart 2005 heeft een nacalculatie
over 2004 plaatsgevonden.
Deze nacalculatie zal een meerjarig effect hebben op de
uitkeringsfactor in de orde van 2 punten (negatief). Voor de gemeente
Pekela is de grootte van 1 punt ca. .8.000,00.
Dit effect zal voor 2005 en latere jaren verwerkt worden bij de
aanstaande meicirculaire.
Uitkeringsjaar 2005
Bij de bevoorschotting over 2005 wordt, net als in voorgaande jaren,
een zogenaamde behoedzaamheidreserve van .208,739 miljoen ingehouden.
Op dit moment worden er geen mutaties doorgevoerd voor de komende
jaren. De uiteindelijke omvang van de uitkering 2005 zal afhankelijk
zijn van ontwikkelingen en beleidsbeslissingen die in hun totaliteit
nu nog niet zijn te overzien. In de meicirculaire zullen de gemeenten
worden geïnformeerd over de aanpassingen die zullen resulteren uit de
besluitvorming over de Voorjaarsnota 2005 van het Rijk. Ook zal dan
het meerjarig effect van de nacalculatie worden weergegeven.
De algemene uitkering wordt voor de jaren 2005 en 2006 verlaagd met
.7,3 miljoen in verband met een gemeentelijke bijdrage in de
exploitatiekosten van C2000. Na 2006 wordt de uitname opnieuw bezien.
In de juni circulaire van 2004 is gemeld dat de financiële
problematiek van C2000 niet zou worden opgelost via een uitname uit
het gemeentefonds. Inmiddels is er echter besloten voor de jaren 2005
en 2006 alsnog tot een uitname over te gaan. Aan dit besluit is een
langdurige discussie met de VNG voorafgegaan; in het kader van die
discussie zijn verschillende mogelijkheden de revue gepasseerd. Geen
daarvan leidde tot een voor alle partijen bevredigende oplossing.
Vandaar dat alsnog deze beslissing is genomen.
Herijking cluster Bijstand en Zorg
In 2002 is onderzoeksbureau Cebeon gestart met een onderzoek op de
clusters Bijstand en Zorg in het verdeelstelsel van het gemeentefonds.
Doel van dit onderzoek was deze twee clusters om te vormen tot drie
nieuwe clusters "Werk en Inkomen", "Educatie" en "Maatschappelijke
Zorg" die binnen het stelsel beter te onderhouden zijn. Het onderzoek
betrof in eerste instantie een herschikking van de maatstafgewichten
over de nieuw te vormen clusters. Gaandeweg het onderzoek is echter
gebleken dat herijking aan de orde was. Dit houdt in dat voor de
nieuwe clusters separate ijkpuntformules moesten worden opgesteld. Dit
gold ook voor de binnen de clusters onderscheiden onderdelen
"Armoedebeleid/Bijzondere bijstand", "Onderwijshuisvesting" en "WVG".
In het kader van de nieuwe ijkpunten zijn ook de nieuwe
kostenindicatoren naar voren gekomen.
Cebeon heeft dit onderzoek in december 2004 afgerond. U kunt dit
rapport downloaden via www.minbzk.nl (Openbaar Bestuur, rubriek
Gemeentefonds, onder het kopje 'publicaties') De Raad voor financiële
verhoudingen zal in de tweede week van maart een advies uitbrengen
over het rapport.
Uiteraard moeten deze ijkpunten nog worden 'vertaald' naar het
bestaande gemeentefondsstelsel en daarbij moet worden bekeken op welke
wijze de indicatoren in verdeelmaatstaven kunnen worden omgezet. Ook
zullen keuzes moeten worden gemaakt te aanzien van het volume van de
nieuwe ijkpunten. Het vervolgtraject (de vertaling van deze ijkpunten
naar het bestaande gemeentefonds) wordt op dit moment uitgewerkt. In
maart en april is nadere politieke besluitvorming voorzien door
kabinet en parlement. Doel is dit eindresultaat te verwerken in de
meicirculaire van 2005, zodat de herijking in 2006 kan ingaan.
Uitgangspunten
Inwoners
Voor de berekeningen die gemaakt moeten worden en waarbij het aantal
inwoners van de gemeente van belang is wordt uitgegaan van een
inwoneraantal van 13.500.
Woonruimten
Voor de berekeningen die gemaakt moeten worden en waarbij het aantal
woonruimten van de gemeente van belang is wordt uitgegaan van 5.700
woonruimten.
Personeel
Het aantal personeelsleden dat in dienst is van de gemeente op 1
januari 2005 is de basis. Voor wat betreft een salarisaanpassing van
het personeel wordt uitgegaan van de resultaten die bekend zijn op 1
juni 2005 uit de lopende CAO-onderhandelingen. Indien er op een later
tijdstip iets bekend is zullen deze aanpassingen via een wijziging in
de begroting worden doorgevoerd.
Prijscompensatie
In het kader van de bezuinigingen zal er vooralsnog geen
prijscompensatie plaatsvinden van de eigen uitgaven. Dit houdt in dat
wanneer de tarieven van derden wel worden verhoogd er met hetzelfde
budget minder gepresteerd kan worden.
Afvalstoffenheffing
Bij de berekening van de tarieven wordt uitgegaan van een 100% dekking
van de lasten.
Voor 2005 was het niet noodzakelijk de tarieven aan te passen.
Of dit voor 2006 en volgende jaren wel noodzakelijk zal zijn moet
blijken uit de kostenramingen die voor de komende jaren zullen worden
opgesteld.
Rioolrechten
De tarieven zullen worden verhoogd met .25,00 per jaar tot er sprake
is van een 100% kostendekkendheid. Dit is conform wat is opgenomen, en
door u op 1 maart 2005 is vastgesteld, in het Gemeentelijk Riolerings
Plan.
Onroerendzaakbelasting
De tarieven van de OZB, zowel en gebruikersdeel als het eigenaarsdeel,
worden verhoogd met het inflatiepercentage welke bekend is op 1 juni
2005. Als bron wordt hiervoor het Centraal Bureau voor de Statistiek
geraadpleegd. Het inflatiepercentage is in februari iets gestegen en
uitgekomen op 2,1 procent. Onderstaande tarieven zijn berekend aan de
hand van dit percentage.
Doordat er in 2005 een herwaardering heeft plaatsgevonden en de
waarden van de meeste objecten behoorlijk is gestegen zijn de tarieven
naar beneden bijgesteld.
Hondenbelasting
De tarieven van de hondenbelasting worden verhoogd met het
inflatiepercentage welke bekend is op 1 juni 2005. Als bron wordt
hiervoor het Centraal Bureau voor de Statistiek geraadpleegd. Het
inflatiepercentage is in februari iets gestegen en uitgekomen op 2,1
procent. Onderstaande tarieven zijn berekend aan de hand van dit
percentage.
Leges
Voor de tarieven van de leges wordt zoveel mogelijk gestreefd naar
volledige (100%) kostendekking.
Begrafenisrechten
Voor de begrafenisrechten wordt uitgegaan van de uitkomsten gemeld in
het rapport welke is opgesteld door een extern bureau. Dit rapport
behelst een onderzoek aangaande de ontwikkelingen van de
begraafplaatsen in Oude en Boven Pekela. Vooralsnog een
tariefsverhoging van 10% per jaar.
Kwijtscheldingsnorm
Handhaving 100% kwijtscheldingsnorm.
Algemene uitkering
Voor de berekening van de Algemene Uitkering wordt als basis de
meicirculaire van het jaar 2005 gehanteerd.
Korting bijdragen
In het kader van door te voeren bezuinigingen zullen alle bijdragen
aan gemeenschappelijke regelingen, verstrekte subsidies en overige
verstrekkingen worden verlaagd met een percentage van 5%.
Dit is inmiddels of zal op korte termijn aan alle betrokken instanties
worden medegedeeld.
Hoofdstuk 3
Nieuwe situatie
Indien de hiervoor genoemde ontwikkelingen financieel worden vertaald
komen we uit op de volgende situatie.
De tariefsverhogingen voor de belastingen zijn al verwerkt in de saldi
per 19 november 2005.
Uitgangspositie
2005
2006
2007
2008
2009
Saldo 19 november 2004
22.997,00
-92.979,00
-3.922,00
22.323,00
Wet Werk en Bijstand
-952.000,00
-952.000,00
-952.000,00
-952.000,00
-122.338,00
-122.338,00
-122.338,00
-122.338,00
-122.388,00
-366.000,00
WMO met ingang van 1 januari 2005
-30.000,00
-30.000,00
-30.000,00
-30.000,00
Nieuw saldo
-465.341,00
-1.197.317,00
-1.108.260,00
-1.082.015,00
-1.104.388,00
Conclusies en advies
De begroting toont een structureel tekort van ruim 1 miljoen euro.
Wij adviseren u de resultaten van de door Deloitte uit te voeren Quick
Scan af te wachten en deze als basis te gebruiken voor de te nemen
bezuinigingsmaatregelen.
Ondertussen dient er al wel te worden begonnen met het samenstellen
van de concept begroting 2006 en meerjarenbegroting 2007 - 2009.
Dit onder andere om te voorkomen dat de begroting niet tijdig (vóór 15
november 2005) ingediend kan worden bij de provincie.
Bijlage
Een planning voor het opstellen van de begroting 2006 treft u als
bijlage aan.