Gemeente Pekela


Kadernota 2006-2009

Deze volledige nota kunt u hier hier downloaden (Pdf-formaat)

Geachte raad,

In deze Kadernota 2006-2009 stellen wij u voor om het algemeen financieel kader voor 2006 en de volgende jaren vast te stellen.

Het is de eerste keer dat wij u op deze manier de uitgangspunten voor de begroting van het volgende jaar en de meerjarenbegroting aanbieden. Deze nota moet dan ook worden gezien als een eerste aanzet tot en zal in de komende jaren verder worden ontwikkeld.

Aan Deloitte is een opdracht verstrekt om de begroting van de gemeente door te lichten en deze te vergelijken met andere vergelijkbare gemeenten. Op deze manier zullen wij samen met u moeten komen tot een aantal bezuinigingsmaatregelen welke leiden tot een structureel sluitende begroting voor de komende jaren.
Bij het opstellen van deze kadernota is als basis genomen het huidige beleid.
U zult in deze Kadernota dan ook geen nieuw beleid aantreffen. Mede gelet op de in de nabije toekomst nog te verwachten rijksbezuinigingen en de verkiezingen in 2006 zijn wij van mening dat het op dit moment niet verstandig is om nieuw beleid te ontwikkelen of bestaand beleid uit te breiden. De tijdsduur van deze 'maatregel' is afhankelijk van de financiële situatie op langere termijn.

In hoofdstuk 1 van deze nota wordt de financiële uitgangspositie bij het opstellen van deze Kadernota kort weergegeven. Hoofdstuk 2 behandelt een aantal algemene- en financiële ontwikkelingen.
Tenslotte wordt in hoofdstuk 3, na verwerking van de voorgaande hoofdstukken, de nieuwe situatie weergegeven.

Behandeling van deze Kadernota zal plaatsvinden in de raadsvergadering van 17 mei 2005.
Wij stellen u voor in te stemmen met de in deze nota aangegeven kaders voor de samenstelling van de ontwerp begroting 2006 en de meerjarenramingen 2007 - 2009

Hoofdstuk 1

Uitgangspositie

De uitgangspositie, die wij in deze Kadernota presenteren, is gebaseerd op de Porgrammabegroting 2005, inclusief de meerjarenraming
2006-2008.

Onttrekking Algemene Reserve
In de meerjarenbegroting 2005 zijn in meerjarenperspectief voor de jaren 2006 en 2007 onttrekkingen aan de Algemene Reserve geraamd van respectievelijk, .92.979,00 en .3.921,00 om een sluitende begroting te kunnen presenteren.

Onvoorzien
In de meerjarenbegroting 2005 is voor onvoorziene incidentele uitgaven een bedrag geraamd van .40.000,00.

Uitgangspositie


2005


2006


2007


2008

Saldo 19 november 2004


22.997


-92.979


-3.922


22.323

Hoofdstuk 2

Algemene ontwikkelingen

Via een memo van 3 februari 2005 bent u over onderstaande zaken ingelicht. Om deze kadernota zo volledig mogelijk te doen zijn hebben wij deze ook hier in opgenomen. Daarnaast is aangegeven onder welk programma ze vallen.

Programma 5 -Economische zaken-

Masterplan industrieterrein West
Het exploitatietekort van de aanleg van het nieuwe industrieterrein West, aanleg rotonde en sanering gasfabriek bedraagt circa .500.000,00. Dit bedrag is "gereserveerd" in de Algemene Reserve.

Programma 6 -Onderwijs-

Regionaal Onderwijs Bureau
Door de vier deelnemende gemeenten, Pekela, Reiderland, Scheemda en Winschoten, wordt onderzocht op welke manier het bureau verzelfstandigd kan worden. Ook wordt dan in beeld gebracht welke financiële consequenties dit voor de gemeenten met zich meebrengt. Hierover zult u in de loop van het jaar 2005 nader worden geïnformeerd.

Programma 8 -Sport, Recreatie en Toerisme-

Nieuw contract met Synergon
Met Synergon zal per 1 januari 2006 een nieuw contract worden afgesloten. Als basis voor dit nieuwe contract zal het beheerpakket groen worden gebruikt. Of dit nieuwe contract voordeliger of nadeliger uitvalt voor de gemeente is op dit moment niet bekend. De insteek zal moeten zijn dat de kosten voor de gemeente niet zullen toenemen.

Sportstichting
Bepaalde werkzaamheden die nu nog door de sportstichting worden uitgevoerd zullen op termijn terechtkomen bij de gemeente. De insteek moet zijn dat deze 'overname' geen extra lasten met zich meebrengt. Het begrote nadelig saldo zal structureel worden verlaagd met .20.000,00 (.10.000,00 administratiekosten en .10.000,00 advieskosten).

Programma 9 -Inkomen-

Sociale zaken Wet Werk en Bijstand
Het ministerie van SZW is van mening dat de uitvoeringskosten niet ten laste mogen worden gebracht van het WWB-budget. De gemeente Pekela heeft dit wel gedaan zodat er minder wordt gereserveerd dan wettelijk gezien mogelijk is. Indien dit in 2005 wordt aangepast moet er dekking worden gezocht voor een bedrag van .952.000,00. Dit zijn de kosten die de gemeente Veendam bij de gemeente Pekela in rekening brengt voor het samenwerkingsverband (overhead + salarissen).
Voorgesteld wordt deze correctie voor 2005 niet door te voeren maar hier vanaf de begroting 2006 rekening mee te houden. In 2005 vindt er ter dekking van de lasten met betrekking tot de WWB-inkomensdeel een onttrekking plaats uit de voorziening van .366.000,00. Doordat er in 2004 meer onttrokken moet worden dan bij het opstellen van de begroting 2005 bekend was moet deze onttrekking teruggedraaid worden.
Daarnaast zijn de voorlopige budgetten WWB voor 2005 verlaagd met .122.338,00.

Programma 11 -Zorg-

Wet Maatschappelijke Ondersteuning met ingang van 1 januari 2006 Deze nieuwe wet legt een aantal maatschappelijke taken neer bij de gemeente. De wet bestaat in grote lijnen uit een drietal aandachtsvelden; Welzijnswet, WVG en AWBZ.
De taken die genoemd worden in de Welzijnswet worden op dit moment voor het grootste gedeelte al door de gemeente uitgevoerd. Voor de WVG geldt dat de indicatiestelling als extra activiteit bij de gemeente terecht komt, de overige WVG taken worden al door ons uitgevoerd. De taken die de AWBZ met zich meebrengt zijn volledig nieuw. Op dit moment is de verwachting dat voor deze extra werkzaamheden een halve fte (functieschaal 9) noodzakelijk is.

Programma 12 -Volksgezondheid-

Investeringen in riolering.
De komende jaren vinden er binnen de gemeente grote investeringen plaats in het kader van riolering. Deze kosten worden gedekt via een jaarlijkse verhoging van het rioolrecht met .25,00. Dit is niet volledig kostendekkend. Het restant wordt gedekt middels een onttrekking uit de voorziening "Egalisatie tarieven riolering".

Wijziging heffen rioolrechten
Het kabinet is voornemens op zo kort mogelijke termijn te komen tot een wettelijke regeling die het de gemeenten mogelijk maakt een heffing in te stellen ter bekostiging van de gemeentelijke wateropgaven. Het kabinet wil daartoe een gemeentelijke (riool)heffing in het leven roepen waaruit al deze kosten (afvalwater, regenwater en grondwater) gefinancierd kunnen worden. Wat de (on)mogelijkheden van deze heffing zijn zal in de komende maanden duidelijk moeten worden.

Programma 13 -Milieu-

Bodemverontreiniging Vulpes Vulpes
Het terrein van de schietvereniging Vulpes Vulpes wordt momenteel onderzocht op vervuiling. De kosten die hieruit voortvloeien zijn nu nog niet bekend. Inmiddels is duidelijk geworden dat een groot deel van de toegepaste bouwstoffen, in dit geval grond, niet voldoet aan de wettelijke eisen van het Bouwstoffenbesluit. Evaluatie vindt op dit moment plaats en zal moeten leiden tot een aanvaardbaar maar ook een realistisch saneringsplan. Het uitgangspunt van de gemeente is dat de saneringskosten ten laste komen van de eigenaar van de betrokken inrichting.
Voorgesteld wordt om dit onderwerp op te nemen in de risicoparagraaf.

Programma 14 -Ruimtelijke ontwikkeling en volkshuisvesting-

Herstructurering
In de begroting is vanaf 2006 rekening gehouden met een bedrag .100.000,00 voor kapitaallasten. Vanaf 2007 wordt dit bedrag jaarlijks verhoogd met .100.000,00. Of hieruit alle kosten die de gemeente moet maken in het kader van de herstructurering kunnen worden betaald is niet bekend. Het eerste voorschot ISV, 1,3 miljoen euro, is gestort in een voorziening Herstructurering.

Programma 15 -Financiële positie-

Afschaffing OZB gebruikersdeel
De afschaffing hiervan is uitgesteld tot 1 januari 2006. De voorlopige berekeningen van het bureau Coelo gaven een negatief resultaat te zien van .500.000,00.
Aangezien het nog onzeker is of dit negatieve resultaat wel of niet door het rijk zal worden gecompenseerd wordt voorgesteld om dit onderwerp op te nemen in de risicoparagraaf.

BTW compensatiefonds
In de begroting 2005 is rekening gehouden met een onttrekking uit een voorziening van .273.000,00 en in 2006 .81.000,00. Vanaf de begroting
2007 is de voorziening "leeg" en vindt er daarom geen onttrekking meer plaats. Daarna zal, als dit nodig mocht zijn, binnen de begroting naar dekking moeten worden gezocht. Voor 2003 was de uitkomst van het compensatiefonds dat er een bedrag van .1.000.000,00 aan BTW gecompenseerd werd. Door het ministerie werd 95% van dit bedrag uitgekeerd aan de gemeente. Dit betekende dat er een bedrag van .50.000,00 ten laste van de gemeente kwam. In de begroting 2005 en de meerjarenbegroting is voor dit doel .50.000,00 opgenomen. In 2005 zal er een evaluatie plaatsvinden over het compensatiefonds
2003 en 2004. Hierover zal aan u worden gerapporteerd.

Algemene Uitkering

Uitkeringsjaar 2004
In de circulaire gemeentefonds van 8 maart 2005 heeft een nacalculatie over 2004 plaatsgevonden.
Deze nacalculatie zal een meerjarig effect hebben op de uitkeringsfactor in de orde van 2 punten (negatief). Voor de gemeente Pekela is de grootte van 1 punt ca. .8.000,00.
Dit effect zal voor 2005 en latere jaren verwerkt worden bij de aanstaande meicirculaire.

Uitkeringsjaar 2005
Bij de bevoorschotting over 2005 wordt, net als in voorgaande jaren, een zogenaamde behoedzaamheidreserve van .208,739 miljoen ingehouden.

Op dit moment worden er geen mutaties doorgevoerd voor de komende jaren. De uiteindelijke omvang van de uitkering 2005 zal afhankelijk zijn van ontwikkelingen en beleidsbeslissingen die in hun totaliteit nu nog niet zijn te overzien. In de meicirculaire zullen de gemeenten worden geïnformeerd over de aanpassingen die zullen resulteren uit de besluitvorming over de Voorjaarsnota 2005 van het Rijk. Ook zal dan het meerjarig effect van de nacalculatie worden weergegeven.

De algemene uitkering wordt voor de jaren 2005 en 2006 verlaagd met .7,3 miljoen in verband met een gemeentelijke bijdrage in de exploitatiekosten van C2000. Na 2006 wordt de uitname opnieuw bezien. In de juni circulaire van 2004 is gemeld dat de financiële problematiek van C2000 niet zou worden opgelost via een uitname uit het gemeentefonds. Inmiddels is er echter besloten voor de jaren 2005 en 2006 alsnog tot een uitname over te gaan. Aan dit besluit is een langdurige discussie met de VNG voorafgegaan; in het kader van die discussie zijn verschillende mogelijkheden de revue gepasseerd. Geen daarvan leidde tot een voor alle partijen bevredigende oplossing. Vandaar dat alsnog deze beslissing is genomen.

Herijking cluster Bijstand en Zorg
In 2002 is onderzoeksbureau Cebeon gestart met een onderzoek op de clusters Bijstand en Zorg in het verdeelstelsel van het gemeentefonds. Doel van dit onderzoek was deze twee clusters om te vormen tot drie nieuwe clusters "Werk en Inkomen", "Educatie" en "Maatschappelijke Zorg" die binnen het stelsel beter te onderhouden zijn. Het onderzoek betrof in eerste instantie een herschikking van de maatstafgewichten over de nieuw te vormen clusters. Gaandeweg het onderzoek is echter gebleken dat herijking aan de orde was. Dit houdt in dat voor de nieuwe clusters separate ijkpuntformules moesten worden opgesteld. Dit gold ook voor de binnen de clusters onderscheiden onderdelen "Armoedebeleid/Bijzondere bijstand", "Onderwijshuisvesting" en "WVG". In het kader van de nieuwe ijkpunten zijn ook de nieuwe kostenindicatoren naar voren gekomen.
Cebeon heeft dit onderzoek in december 2004 afgerond. U kunt dit rapport downloaden via www.minbzk.nl (Openbaar Bestuur, rubriek Gemeentefonds, onder het kopje 'publicaties') De Raad voor financiële verhoudingen zal in de tweede week van maart een advies uitbrengen over het rapport.

Uiteraard moeten deze ijkpunten nog worden 'vertaald' naar het bestaande gemeentefondsstelsel en daarbij moet worden bekeken op welke wijze de indicatoren in verdeelmaatstaven kunnen worden omgezet. Ook zullen keuzes moeten worden gemaakt te aanzien van het volume van de nieuwe ijkpunten. Het vervolgtraject (de vertaling van deze ijkpunten naar het bestaande gemeentefonds) wordt op dit moment uitgewerkt. In maart en april is nadere politieke besluitvorming voorzien door kabinet en parlement. Doel is dit eindresultaat te verwerken in de meicirculaire van 2005, zodat de herijking in 2006 kan ingaan.

Uitgangspunten

Inwoners
Voor de berekeningen die gemaakt moeten worden en waarbij het aantal inwoners van de gemeente van belang is wordt uitgegaan van een inwoneraantal van 13.500.

Woonruimten
Voor de berekeningen die gemaakt moeten worden en waarbij het aantal woonruimten van de gemeente van belang is wordt uitgegaan van 5.700 woonruimten.

Personeel
Het aantal personeelsleden dat in dienst is van de gemeente op 1 januari 2005 is de basis. Voor wat betreft een salarisaanpassing van het personeel wordt uitgegaan van de resultaten die bekend zijn op 1 juni 2005 uit de lopende CAO-onderhandelingen. Indien er op een later tijdstip iets bekend is zullen deze aanpassingen via een wijziging in de begroting worden doorgevoerd.

Prijscompensatie
In het kader van de bezuinigingen zal er vooralsnog geen prijscompensatie plaatsvinden van de eigen uitgaven. Dit houdt in dat wanneer de tarieven van derden wel worden verhoogd er met hetzelfde budget minder gepresteerd kan worden.

Afvalstoffenheffing
Bij de berekening van de tarieven wordt uitgegaan van een 100% dekking van de lasten.
Voor 2005 was het niet noodzakelijk de tarieven aan te passen. Of dit voor 2006 en volgende jaren wel noodzakelijk zal zijn moet blijken uit de kostenramingen die voor de komende jaren zullen worden opgesteld.

Rioolrechten
De tarieven zullen worden verhoogd met .25,00 per jaar tot er sprake is van een 100% kostendekkendheid. Dit is conform wat is opgenomen, en door u op 1 maart 2005 is vastgesteld, in het Gemeentelijk Riolerings Plan.

Onroerendzaakbelasting
De tarieven van de OZB, zowel en gebruikersdeel als het eigenaarsdeel, worden verhoogd met het inflatiepercentage welke bekend is op 1 juni
2005. Als bron wordt hiervoor het Centraal Bureau voor de Statistiek geraadpleegd. Het inflatiepercentage is in februari iets gestegen en uitgekomen op 2,1 procent. Onderstaande tarieven zijn berekend aan de hand van dit percentage.

Doordat er in 2005 een herwaardering heeft plaatsgevonden en de waarden van de meeste objecten behoorlijk is gestegen zijn de tarieven naar beneden bijgesteld.

Hondenbelasting
De tarieven van de hondenbelasting worden verhoogd met het inflatiepercentage welke bekend is op 1 juni 2005. Als bron wordt hiervoor het Centraal Bureau voor de Statistiek geraadpleegd. Het inflatiepercentage is in februari iets gestegen en uitgekomen op 2,1 procent. Onderstaande tarieven zijn berekend aan de hand van dit percentage.

Leges
Voor de tarieven van de leges wordt zoveel mogelijk gestreefd naar volledige (100%) kostendekking.

Begrafenisrechten
Voor de begrafenisrechten wordt uitgegaan van de uitkomsten gemeld in het rapport welke is opgesteld door een extern bureau. Dit rapport behelst een onderzoek aangaande de ontwikkelingen van de begraafplaatsen in Oude en Boven Pekela. Vooralsnog een tariefsverhoging van 10% per jaar.

Kwijtscheldingsnorm
Handhaving 100% kwijtscheldingsnorm.

Algemene uitkering
Voor de berekening van de Algemene Uitkering wordt als basis de meicirculaire van het jaar 2005 gehanteerd.

Korting bijdragen
In het kader van door te voeren bezuinigingen zullen alle bijdragen aan gemeenschappelijke regelingen, verstrekte subsidies en overige verstrekkingen worden verlaagd met een percentage van 5%. Dit is inmiddels of zal op korte termijn aan alle betrokken instanties worden medegedeeld.

Hoofdstuk 3

Nieuwe situatie

Indien de hiervoor genoemde ontwikkelingen financieel worden vertaald komen we uit op de volgende situatie.
De tariefsverhogingen voor de belastingen zijn al verwerkt in de saldi per 19 november 2005.

Uitgangspositie


2005


2006


2007


2008


2009

Saldo 19 november 2004


22.997,00


-92.979,00


-3.922,00


22.323,00

Wet Werk en Bijstand


-952.000,00


-952.000,00


-952.000,00


-952.000,00


-122.338,00


-122.338,00


-122.338,00


-122.338,00


-122.388,00


-366.000,00

WMO met ingang van 1 januari 2005


-30.000,00


-30.000,00


-30.000,00


-30.000,00

Nieuw saldo


-465.341,00


-1.197.317,00


-1.108.260,00


-1.082.015,00


-1.104.388,00

Conclusies en advies

De begroting toont een structureel tekort van ruim 1 miljoen euro. Wij adviseren u de resultaten van de door Deloitte uit te voeren Quick Scan af te wachten en deze als basis te gebruiken voor de te nemen bezuinigingsmaatregelen.
Ondertussen dient er al wel te worden begonnen met het samenstellen van de concept begroting 2006 en meerjarenbegroting 2007 - 2009. Dit onder andere om te voorkomen dat de begroting niet tijdig (vóór 15 november 2005) ingediend kan worden bij de provincie.

Bijlage

Een planning voor het opstellen van de begroting 2006 treft u als bijlage aan.