Ingezonden persbericht

Voetbalkijker begint actie tegen vele reclame

SPIJKENISSE, 20050820 -- Voetbaluitzendingen op televisie moeten niet langer hinderlijk worden onderbroken door minutenlang durende reclameblokken. Dat vindt Theo Teitsma uit Spijkenisse die op internet een actie is begonnen. Op het door hem in het leven geroepen mail-adres voetbalzonderreclame@hotmail.com hebben inmiddels tientallen ontevreden kijkers na de eerste voetbaluitzendingen op Talpa van hun ongenoegen blijk gegeven.


Teitsma vindt dat het voetbal van de kijkers is en moet blijven. "Studio Sport zond het voetbal in pakweg een uur uit. Nu wordt het voetbal op Talpa tussen de reclameblokken door uitgezonden. Daar komt bij dat in tegenstelling tot hiervoor niet begonnen wordt met de interessantste wedstrijd. NEC-Utrecht is, met alle respect, natuurlijk niet de meest in het oog lopende wedstrijd van een speelzondag. Ik vermoed dat dit gebeurt om ons als kijkers vast te houden tot een wedstrijd van de Top 3, in dit geval Feyenoord-NAC. Maar door die langdurige reclameblokken is het bijna ondoenlijk om de hele uitzending uit te zitten. Je moet wel heel ruim in je tijd zitten en voldoende geduld hebben, wil je het hele voetbalprogramam uitkijken", stelt hij.

Oplossing

De 41-jarige Spijkenisser is van plan om over enige tijd met alle reacties van ontevreden kijkers naar John de Mol te stappen. Hij begrijpt dat deze veel geld kwijt is aan het kopen van de voetbalrechten, maar vindt dat de kijkers hier niet de dupe van mogen worden. Zijn oplossing is om de reclameblokken voor en na de voetbaluitzending te programmeren. De kijker heeft dan zelf de keus of hij ze wil zien.

Voordat Teitsma zijn actie begon, heeft hij bij De Mol zijn beklag gedaan en zijn voorstel voorgelegd. Hierop kreeg hij tot dusverre geen enkele reactie.



Theo Teitsma