Ingezonden persbericht
Cicero gaat melkveebedrijven Friesland Foods beoordelen
Friesland Foods heeft Cicero geselecteerd als beoordelingsinstantie van
de 10.500 melkveebedrijven die de melk aan Friesland Foods in
Nederland leveren.
Per 1 januari 2006 hanteert Friesland Foods een eigen kwaliteitssysteem voor
boerderijmelk in Nederland. Dit systeem borgt de kwaliteit, de veiligheid en de
wijze van productie van de boerderijmelk. Cicero, een onafhankelijk bedrijf voor
controle, inspectie en certificering van producten en bedrijfsprocessen, gaat de
hantering van het Friesland Foods kwaliteitssysteem bij de productie van
boerderijmelk beoordelen. De beoordelaar bespreekt vervolgens met de
melkveehouder de uitkomsten van de beoordeling.
Friesland Foods hanteert tot eind 2005 nog het landelijke KKM-systeem.
Gerechtelijke uitspraken hebben er toe geleid dat Friesland Foods ervoor heeft
gekozen een eigen kwaliteitssysteem voor boerderijmelk op te zetten.
Cicero is geselecteerd uit meerdere organisaties op basis van kwalitatieve criteria
waaronder de resultaten van een serie proefbeoordelingen. De Cicero-
medewerkers zijn gewend om te gaan met ondernemers in de agrarische sector.
Het beoordelen en inspecteren van producten, systemen en processen behoort
tot hun dagelijks werk. Medewerkers van Cicero spreken de taal van de
veehouder. Friesland Foods vindt dit belangrijk. De medewerkers van Cicero
beschikken over moderne geautomatiseerde systemen die het mogelijk maken
de resultaten van beoordelingen ter plekke vast te leggen in overzichtelijke
rapportages.
Cicero B.V. is een samenwerkingsverband van de Stichting CBS uit Utrecht en NAK AGRO uit Emmeloord, beide
dienstverlenende instellingen in de agro-foodsector. Bij het CBS werken momenteel ongeveer 500 medewerkers,
terwijl bij NAK AGRO circa 300 medewerkers werkzaam zijn. Deze medewerkers zijn actief op primaire productie
bedrijven en in de verwerkende sector tot en met de retail. Zowel het CBS als NAK AGRO heeft diverse accreditaties,
evenals nationale en internationale erkenningen. Ook staat een laboratorium ter beschikking. Voor het opzetten van
kwaliteitssystemen en ten behoeve van certificeringen maakt Cicero gebruik van de materiedeskundigheid van
certificatie-instelling FoodCert. FoodCert certificeert bedrijven, productieprocessen en producten in de agro-foodketen
op basis van diverse certificatieschema's.
Royal Friesland Foods is een multinationale onderneming die zich richt op het winstgevend ontwikkelen, produceren en
verkopen van een breed assortiment zuivelproducten en vruchtendranken onder merk voor consumenten, professionele
gebruikers en industriële afnemers. Met name in West- en Centraal Europa, het Midden-Oosten, West-Afrika en
Zuidoost-Azië is Friesland Foods sterk op de zuivelmarkt vertegenwoordigd. De omzet bedraagt 4,4 miljard euro. In
totaal zijn 17.500 medewerkers in dienst waarvan 12.000 buiten Nederland. De belangrijkste merken zijn Dutch Lady,
Frisian Flag, Foremost, Friesche Vlag, Milli, NoyNoy, Peak, Bonnet, Rainbow, Completa, Debic, Frico, Friso, Pöttyös,
Dots, Kievit, Appelsientje, Chocomel, Cécémel, CoolBest, DubbelFrisss, Extran en Fristi.