SIRE
SIRE start campagne 'Kort Lontje'
19 augustus 2005
PERSBERICHT
84% van de Nederlanders vindt dat de irritatiegraad stijgt
Rotterdam, 11 augustus 2005 - Vandaag start SIRE (Stichting Ideële
Reclame) de campagne 'Kort Lontje'. 'Kort Lontje' gaat over het feit
dat mensen zo snel geïrriteerd reageren op elkaar. Dat er sprake is
van een groeiend probleem, blijkt uit onderzoek dat TNS NIPO uitvoerde
in opdracht van SIRE. Maar liefst 84% van de ondervraagden geeft aan
dat ze vinden dat mensen sneller geïrriteerd reageren dan tien jaar
geleden. Dat gedrag komt vooral voor in het verkeer (61% van de
gevallen), maar ook in winkels, op straat en in het openbaar vervoer.
Met de campagne wil SIRE mensen een spiegel voorhouden door ze even te
confronteren met hun eigen Korte Lontje.
"'Kort Lontje' gaat specifiek over het feit dat mensen zo snel
geïrriteerd reageren op elkaar tegenwoordig. Elkaar uitschelden of de
bekende middelvinger opsteken in het verkeer. Het gaat nadrukkelijk
niet over gewelddadige en criminele reacties,"vertelt Adri de Vries,
directeur van SIRE. "We leven boven op elkaar, hebben weinig ruimte,
zijn bijzonder assertief en claimen direct ons recht. Je recht halen
is de norm, anders ben je een loser. Deze houding van mensen draagt er
ongetwijfeld aan bij dat we tegenwoordig zo'n Kort Lontje hebben,"
zegt De Vries. SIRE wil mensen op een leuke manier aan het denken
zetten over hun eigen gedrag. "Het is niet de bedoeling dat wij met
het vingertje gaan zwaaien, maar we willen mensen net even prikkelen
om na te denken over hoe kort hun lontje eigenlijk is", benadrukt De
Vries.
Onderzoek
In opdracht van SIRE voerde TNS NIPO een onderzoek over het 'Korte
Lontje' uit onder de Nederlandse bevolking. De resultaten geven een
interessant beeld van het Nederlandse 'Korte Lontje'. Op de vraag of
mensen de indruk hebben dat andere mensen sneller geïrriteerd reageren
dan 10 jaar geleden, antwoord maar liefst 84% bevestigend. Wat henzelf
betreft, heeft 42% de indruk dat ze zelf sneller geïrriteerd reageren,
vergeleken met 10 jaar geleden. De meeste ondervraagden (69%) vinden
dat mensen elkaars gedrag zouden moeten corrigeren. Jongere mensen
(18-35), spreken sneller een onbekend iemand aan op zijn gedrag dan
mensen ouder dan 35. Over het algemeen spreekt men makkelijker iemand
in de familie of vriendenkring aan op asociaal gedrag dan een onbekend
persoon.
Verkeer als grote boosdoener
De meerderheid van de geïrriteerde situaties die mensen overkomt,
ontstaat in het verkeer (61%), waar meer mannen dan vrouwen (69 vs
52%) geïrriteerde reacties in het verkeer krijgen. Andere plaatsen
waar gemakkelijk irritaties ontstaan zijn in winkels, op straat, op
het werk of in het openbaar vervoer. Wanneer mensen zelf geïrriteerd
reageren is dat ook met name in het verkeer (55%). Verder ergeren meer
mannen dan vrouwen zich in het openbaar vervoer (14% vs 1%). Op straat
zijn het vooral de 50+ers die meer ergernissen hebben dan jongeren.
Schelden en gebaren
Maar liefst 90% van de Nederlanders stoort zich aan asociaal gedrag.
Dat geldt met name voor 50+ers. De reactie op dit asociale gedrag is
interessant. Zo blijkt dat mannen de voorkeur geven aan gebaren
maken(48% vs 28% van de vrouwen) en schelden (37% vs 19% van de
vrouwen) voor het uiten van hun korte lontje. Vrouwen uiten zich door
te mopperen of nukkig te reageren. Mensen van 35-49 geven significant
vaker (45%) de voorkeur aan schelden om hun ergernissen te uiten,
terwijl 50+ers dit juist minder vaak doen.
Regionale verschillen
Uit de uitkomsten van het onderzoek zijn ook een aantal opvallende
regionale verschillen waar te nemen. Zo blijkt bijvoorbeeld dat mensen
afkomstig uit de regio Oost zich minder vaak dan de rest van Nederland
(25% vs 36%) een situatie herinneren waarin ze zelf met een Kort
Lontje reageerden. Ook hebben mensen uit de regio Oost minder vaak
irritaties in het verkeer dan gemiddeld in Nederland (35% vs 55%). Het
rijgedrag van mensen veroorzaakt juist weer in het Noorden meer
irritaties dan in de rest van Nederland (61% vs 42%). Meer mensen in
de regio rest West (58%) dan in de rest van Nederland (48%) vindt dat
andere mensen nu sneller geïrriteerd reageren dan 10 jaar geleden. In
de regio Oost is dit juist minder dan gemiddeld (35%).
De campagne
De campagne 'Kort Lontje' van SIRE bestaat uit een televisie- en
radiocommercial en printadvertenties. In de commercials komen
situaties voor waarin mensen aangebrand reageren op elkaar. De
commercials zijn de komende maanden op de Nederlandse televisie te
zien en op de radio te horen. In magazines verschijnen ook nog
printadvertenties voor de campagne kort lontje. Daarnaast is voor de
campagne een speciale website gemaakt . De site is te zien op
www.sire.nl/kortlontje. De campagne loopt vanaf augustus tot en met
december 2005.
Over SIRE
SIRE, Stichting Ideële Reclame, is een onafhankelijke stichting die
zich ten doel stelt onderwerpen, die voor de samenleving belangrijk
zijn maar niet of onvoldoende door andere partijen worden opgepakt aan
de orde te stellen en bespreekbaar te maken.
Dit gebeurt door het maken van ideële, dus niet commerciële campagnes.
SIRE heeft geen banden met de overheid of andere organisaties. Door de
samenstelling van het bestuur en het netwerk van SIRE is de stichting
in staat om via de massamedia een scala van ideeën en idealen onder de
aandacht van het grote publiek te brengen. Sinds de oprichting in 1967
zijn dat meer dan 90 campagnes geweest. SIRE werkt zonder geld. Dat
wil zeggen dat SIRE anderen vraagt om op vrijwillige basis medewerking
te verlenen aan een campagne.
De projectleiders van SIRE voor deze campagne zijn Eric Bouwmeester,
Jan van Kuyk en Raul Lansink. De SIRE campagne 'Kort Lontje' is
ontwikkeld door communicatie adviesbureau N=5. De PR wordt verzorgd
door EURO RSCG Bikker.