Stadsdeel Amsterdam Centrum

Masterplan Amstel Oostoever vrijgegeven voor inspraak

Op voordracht van stadsdeelwethouder Inrichting Openbare Ruimte, de heer Guido Frankfurther is het Masterplan Amstel Oostoever vrijgegeven voor inspraak.

Het Masterplan

In dit Masterplan wordt beschreven hoe de inrichting van de oostoever van de Amstel tussen Waterlooplein en Sarphatistraat er moet komen uit te zien. Het concept-ontwerp belooft een eenduidige en consequente inrichting van de Amstel, met meer zicht op het water van de Amstel, meer ruimte voor wandelaars en fietsers en minder ruimte voor geparkeerde autos.

De uitvoering

De uitvoering vindt plaats in een aantal fasen, verspreid over zeker vier à vijf jaar. De eerste fase betreft het gedeelte van de Amstel tussen de Nieuwe Prinsengracht en de Korte Amstelstraat, het gedeelte bij Carré. Hier zal onder andere een watertrap met steiger worden aangelegd voor de bezoekers van het theater.

Stad aan de Amstel

De nota Stad aan de Amstel, door de centrale stad vastgesteld in 2002, vormt de achtergrond van de herinrichtingsplannen. In die nota staan vier basisuitgangspunten benoemd:

1. een sterke continuïteit van goede fiets- en wandelroutes
2. een hogere kwaliteit oevers

3. betere relaties met de Amstel vanuit het omliggend stedelijk gebied

4. de ontwikkeling van nieuwe concentratiepunten van stedelijk leven.

Naast deze nota speelt nog een aantal recente ontwikkelingen een belangrijke rol. Te weten:

* Door de ligging tussen het stadshart en het project Zuidelijke IJ-oevers is de oostelijke binnenstad centraler komen te liggen en kan meer bezoekers gaan trekken. Het Dagelijks Bestuur heeft daar in de Toeristische Visie Oostelijke Binnenstad voorstellen voor gedaan. De oostkant van de Amstel heeft een grote potentie om zich verder te ontwikkelen tot een goede fiets- en wandelroute.
* De komst van de Hermitage Amsterdam. De kleine Hermitage trekt al veel bezoekers en de Hermitage Amsterdam rekent ongeveer op 300.000 bezoekers per jaar en zal een enorme impuls voor dit stuk Amstel zijn.

* De verouderde inrichting van de openbare ruimte is hard aan vervanging toe.

Wethouder Guido Frankfurther:

De Amstel verdient een openbare ruimte die recht doet aan de waarde die de rivier heeft voor de stad. Te lang hebben we het belang van de Amstel onderschat. In de huidige situatie wordt het visuele en fysieke contact met de Amstel ernstig belemmerd door geparkeerde autos, woonschepen en volgegroeide oevers, daar moet verandering in komen.

Het nieuwe profiel

In het nieuwe ontwerp is gekozen voor een eenduidig en herkenbaar profiel, met langsparkeren aan de oeverkant tussen de bomen. Er komt een wandelpad langs de oever, dat zoveel mogelijk vrij wordt gemaakt van obstakels. De huidige verkeerssituatie en de bomen blijven gehandhaafd. Het ligt in de bedoeling concentratiepunten van stedelijk leven aan het water te maken, één ter hoogte van Carré en op den duur wellicht één bij de Hermitage Amsterdam.

De kosten

De kosten voor de totale uitvoering van het Masterplan zijn globaal geraamd op 4 miljoen euro. De kosten voor de uitvoering van de eerste fase bedragen 805.000,-.

Wanneer is de inspraak?

De inspraak over het Masterplan Oostoever en herinrichtingsfase 1 vindt plaats op dinsdag 20 september.