Stad Brussel
Zone 30 - wijken Begijnhof-Vaart, Zenne en Marollen
Openbaar Onderzoek
De Stad zal komende september haar project rond de invoering van een
zone 30 in de wijken « Begijnhof-Vaart », « Zenne » en « Marollen »
onderwerpen aan een openbaar onderzoek.
Plan van de verschillende zones
Pdf files : uitvoeringsfasen, verkeersplan, inrichtingen, ...
Op basis van plannen die werden opgesteld door een extern
studiebureau, heeft het College van Burgemeester en Schepenen de
bestuursplannen goedgekeurd voor de aanleg van deze 3 zones. Deze
plannen kunnen gedurende de volledige maand september geraadpleegd
worden in het kader van een procedure van openbaar onderzoek. Deze
procedure zal het voorwerp uitmaken van een informatievergadering op
28 september 2005 en een speciale overlegcommissie op 6 oktober 2005.
Dit project kadert rechtstreeks in de doelstelling van het
Gemeentelijk Mobilititeitsplan voor de Vijfhoek. Om de autodruk in het
stadscentrum te verminderen, voorziet het project de aanleg van 6
nieuwe zones 30 op lokale wegen. De aanleg van deze zones druist niet
in tegen het project rond de comfortzone, die zich uitbreidt met 3
zones 30.
De belangrijkste doelstellingen van de zones 30 zijn het beperken van
de snelheid, het afschaffen van het transitverkeer en een betere
toegankelijkheid voor de zwakke weggebruiker (voetgangers, fietsers,
kinderen).
Op die manier zorgt de zone 30 niet alleen voor een betere spreiding
van het wegverkeer, maar draagt ze ook bij tot een hoffelijke en meer
defensieve rijstijl en biedt ze de voetgangers daarbij de mogelijkheid
om de rijbaan rustiger en veiliger over te steken. Bovendien blijft de
wijk toegankelijk, vermindert het aantal en de ernst van de ongevallen
en verbetert de levenskwaliteit voornamelijk dankzij een beperking van
luchtvervuiling en geluidshinder.
Het invoeren van 3 zones 30 vergt kleine fysieke aanpassingen. Daarbij
gaat het vooral om plaatselijke verhogingen van het wegdek, bestemd om
de maximumsnelheid te beperken tot 30 km/u, de veiligheid in de buurt
van scholen te verhogen of het effect van een « poort » te creëren
door het begin van iedere zone heel duidelijk te accentueren.
Om het transitverkeer doorheen de wijken te vermijden, worden tevens
enkele wijzigingen van de verkeersrichting voorzien. De assen voor een
vlotte « doorstroming » van het openbaar vervoer, voornamelijk op
plaatsen waar vooral bussen rijden, blijven ongewijzigd (het gaat
onder andere om de Lakensestraat in de wijk Begijnhof-Vaart, de Van
Arteveldestraat in de wijk Zenne of de Blaesstraat en de Hoogstraat in
de Marollenwijk).
Tenslotte wordt het beperkt eenrichtingsverkeer voor fietsers (BEV)
algemeen ingevoerd, met uitzondering van enkele straten die niet
voldoen aan de vereiste veiligheidscriteria.
Openbaar Onderzoek : van 1 tot en met 30 september
De plannen kunnen geraadpleegd worden in het Administratief Centrum
(Anspachlaan 6), departement Stedenbouw 10^e verdieping, lokaal
10-34 :
- van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u
- met technische uitleg : dinsdag van 9u tot 12u en donderdag van 9u
tot 12u en van 16u tot 20u (enkel op afspraak vanaf 18u, op het
volgende nummer 02 279 29 93)
Het openbaar onderzoek wordt aangekondigd door middel van affiches die
in de betrokken wijken worden verspreid.
Openbare vergadering met de voorstelling van 3 zones 30 :
woensdag 28 september om 18u30
zaal Sint-Katelijne
Melsensstraat 38 - 1000 Brussel.
Speciale overlegcommissie : donderdag 6 oktober om 14u, op het
Stadhuis, Grote Markt, 1000 Brussel.
Elke persoon kan zijn opmerkingen overmaken en/of vragen om gehoord te
worden tijdens de Overlegvergadering door schriftelijk contact op te
nemen met het College van Burgemeester en Schepenen, Stadhuis, Grote
Markt te 1000 Brussel .
Gelieve contact op te nemen met het Huis van de Participatie op het
nummer 02 279 21 30 voor alle bijkomende informatie over het
overlegproces.
terug naar het begin
Op deze pagina worden PDF bestanden aangeboden. Deze
documenten kunt u enkel openen met Adobe Acrobat Reader. Dit programma
kan gedownload worden met een klik op het icoon links van deze tekst.