PERSBERICHT - 2005-08-17
Thomas Cook: vliegende start winterseizoen
De boekingen voor het winterseizoen laten een opmerkelijke stijging
zien ten opzichte van vorig jaar deze tijd. Dit wordt gesignaleerd bij
Neckermann (grootste vliegtouroperator van Nederland) met een stijging
van 26% als ook bij Vrij Uit (grootste autotouroperator van Nederland)
met een omzetstijging van wintersport van 8.8%.
Directievoorzitter Thomas Cook Nederland, Gerard Helming, over de
redenen voor de stijging: Het lijkt erop dat het voorzichtig
aantrekken van de economie de consument weer vertrouwen geeft om geld
uit te geven en dat door de tegenvallende zomer de mensen zekerheid
willen van een geslaagde (zon)vakantie in het winterseizoen. Ondanks
de sterk toegenomen brandstofprijzen, zijn de prijzen van een
wintervakantie slechts gering gestegen. Daarbij ligt het prijspeil van
Neckermann en Vrij Uit het komende winterseizoen over het algemeen
lager dan die van de directe concurrentie. Dat helpt ons natuurlijk in
het bijzonder.
Kijkend naar vliegbestemmingen zijn vooral de zonzekere bestemmingen
in trek als Canarische Eilanden (+ 20%) en Egypte (+30%). Opvallend is
dat Sharm El Sheik ook een flinke stijging laat zien ten opzichte van
vorig jaar. Ondanks de bomaanslag blijft Egypte aan populariteit
winnen.
Qua verre bestemmingen laat het Caribisch gebied (Dominicaanse
Republiek, Mexico, Cuba) een verdubbeling qua aantal boekingen zien.
Ook een relatief duurdere bestemming als Kenia waar men safaris met
een strandvakantie combineert loopt aanzienlijk voor op vorig jaar.
Ook hier is sprake van een verdubbeling. Een belangrijke oorzaak
hiervan is dat Neckermann als enige Nederlandse touroperator een
charter aanbiedt naar Mombasa.
Ook de betrouwbaarheid van de airline is voor de klant een overweging
bij de keuze voor een vakantie. Neckermann vliegt voornamelijk met
Martinair en Transavia. De verre bestemmingen worden rechtstreeks
aangevlogen, vaak meerdere keren per week waardoor variabele reisduren
mogelijk zijn en met de luxe 3 klassen configuratie van Martinair.
De wintersportmarkt daalde vorig jaar met 3%, maar Vrij Uit
realiseerde een stijging van 10% tot een marktaandeel van bijna 25% en
neemt hiermee de eerste plaats in. Nu, een maand na uitkomst van het
winteraanbod 05/06 wordt er ten opzichte van vorig jaar weer geplust
met ruim 2%. De wintersport van Neckermann, de nummer 2 in de markt,
laat een stijging zien van ruim 5%.
Op basis van de boekingen tot nu toe is er een tendens merkbaar
richting de goedkopere skilanden zoals Tsjechië en Bulgarije en is de
belangstelling voor Oostenrijk groot hetgeen enigszins ten koste gaat
van Frankrijk.
Hoofddorp, 17 augustus 2005
---
---
Voor meer informatie/