PERSBERICHT - 2005-08-17

Thomas Cook: vliegende start winterseizoen

De boekingen voor het winterseizoen laten een opmerkelijke stijging zien ten opzichte van vorig jaar deze tijd. Dit wordt gesignaleerd bij Neckermann (grootste vliegtouroperator van Nederland) met een stijging van 26% als ook bij Vrij Uit (grootste autotouroperator van Nederland) met een omzetstijging van wintersport van 8.8%.

Directievoorzitter Thomas Cook Nederland, Gerard Helming, over de redenen voor de stijging: Het lijkt erop dat het voorzichtig aantrekken van de economie de consument weer vertrouwen geeft om geld uit te geven en dat door de tegenvallende zomer de mensen zekerheid willen van een geslaagde (zon)vakantie in het winterseizoen. Ondanks de sterk toegenomen brandstofprijzen, zijn de prijzen van een wintervakantie slechts gering gestegen. Daarbij ligt het prijspeil van Neckermann en Vrij Uit het komende winterseizoen over het algemeen lager dan die van de directe concurrentie. Dat helpt ons natuurlijk in het bijzonder.

Kijkend naar vliegbestemmingen zijn vooral de zonzekere bestemmingen in trek als Canarische Eilanden (+ 20%) en Egypte (+30%). Opvallend is dat Sharm El Sheik ook een flinke stijging laat zien ten opzichte van vorig jaar. Ondanks de bomaanslag blijft Egypte aan populariteit winnen.
Qua verre bestemmingen laat het Caribisch gebied (Dominicaanse Republiek, Mexico, Cuba) een verdubbeling qua aantal boekingen zien. Ook een relatief duurdere bestemming als Kenia waar men safaris met een strandvakantie combineert loopt aanzienlijk voor op vorig jaar. Ook hier is sprake van een verdubbeling. Een belangrijke oorzaak hiervan is dat Neckermann als enige Nederlandse touroperator een charter aanbiedt naar Mombasa.

Ook de betrouwbaarheid van de airline is voor de klant een overweging bij de keuze voor een vakantie. Neckermann vliegt voornamelijk met Martinair en Transavia. De verre bestemmingen worden rechtstreeks aangevlogen, vaak meerdere keren per week waardoor variabele reisduren mogelijk zijn en met de luxe 3 klassen configuratie van Martinair.

De wintersportmarkt daalde vorig jaar met 3%, maar Vrij Uit realiseerde een stijging van 10% tot een marktaandeel van bijna 25% en neemt hiermee de eerste plaats in. Nu, een maand na uitkomst van het winteraanbod 05/06 wordt er ten opzichte van vorig jaar weer geplust met ruim 2%. De wintersport van Neckermann, de nummer 2 in de markt, laat een stijging zien van ruim 5%.
Op basis van de boekingen tot nu toe is er een tendens merkbaar richting de goedkopere skilanden zoals Tsjechië en Bulgarije en is de belangstelling voor Oostenrijk groot hetgeen enigszins ten koste gaat van Frankrijk.

Hoofddorp, 17 augustus 2005

---

---
Voor meer informatie/