Online aankopen materiaalmarkt zullen fors stijgen
ROTTERDAM, 20050818 -- Het aandeel online aankopen van de totale materiaalinkoop zal in de komende 2 jaar met ruim 65% toenemen. Dit blijkt uit de Internet Bouw & Installatie Monitor 2005, het jaarlijkse onderzoek dat USP Marketing Consultan-cy binnen de Nederlandse bouw- en installatiewereld heeft uitgevoerd. In het kader van dit onderzoek zijn in de maand juli van dit jaar 332 telefonische en online geslaagde enquêtes afgenomen onder verschillende partijen uit de bouw- en installatiebranche. In dit artikel zullen enkele resultaten worden behandeld.Business to client
Uit de Internet Bouw & Installatie Monitor 2005 blijkt dat alle marktpartijen verwachten dat het aandeel internetaankopen de komende 2 jaar flink zal stijgen. De stijging van het aandeel 'aankopen via het internet' loopt uiteen van 36% bij de installateurs tot 163% bij de klusbedrijven. Hieruit blijkt dat de klusbedrijven en ook de gespecialiseerde onderaanne-mers (schilders, tegelzetters en stukadoors) de komende jaren een inhaalslag zullen doen. Op dit moment zijn het de installateurs bij wie het grootste deel van de materiaalinkopen via het internet gaat en bij de klusbedrijven en de gespe-cialiseerde onderaannemers is dit aandeel het laagst. Tevens blijkt dat het elektronisch kunnen bestellen een steeds belangrijkere voorwaarde wordt bij de selectie van een leverancier. Vond in 2004 18% dit een (zeer) belangrijke voor-waarde, in 2005 vindt 29% van de respondenten dit een (zeer) belangrijke voorwaarde.
Naast het kopen via het internet is de respondenten ook gevraagd welke informatie men zoekt op internet en hoe men op zoek gaat naar websites van fabrikanten. Het blijkt dat 61% van de respondenten gebruik maakt van zoekmachines en dat 21% op zoek gaat naar de website van een fabrikant door het mogelijke internetadres in te typen.
Attitude bouw t.a.v. internet
Aan de respondenten zijn tevens 9 stellingen voorgelegd om de houding ten aanzien van internet in de bouw te meten. Het zijn met name de aannemers B&U en de woningbouwcorporaties die vinden dat het inzetten van bedrijfsautomatise-ring zal leiden tot minder faalkosten. Meer dan een derde van de gespecialiseerde onderaannemers vindt dat dit echter niet het geval is. Verder verwacht bijna driekwart van de respondenten (71%) dat door het gebruik van digitale informa-tie-uitwisseling het gebruik van traditionele communicatiemiddelen (zoals bijv. post en fax) zal afnemen. Het valt op dat de klusbedrijven de stelling minder van toepassing vinden dan de andere marktpartijen.
Meer informatie over deze twee en de andere onderwerpen (interne automatisering in bedrijven, gebruik van software pakketten, business to business, naambekendheid en tevredenheid) is terug te vinden in de Internet Bouw en Installatie Monitor 2005 van USP Marketing Consultancy.
USP Marketing Consultancy