( BW)(IL-ACCO-BRANDS/SPIN-OFF)(ABD) ACCO Brands Corporation kondigt
voltooiing van spin-off/fusie aan; transacties vormen een van 's
werelds grootste leveranciers van merkproducten voor kantoor; ACCO
Brands wordt op NYSE verhandeld onder symbool ABD

    Redactie Business

    LINCOLNSHIRE, Ill.--(BUSINESS WIRE)--17 aug. 2005--Na de
voltooiing van de spin-off/fusie kondigde ACCO Brands Corporation
(NYSE: ABD) vandaag aan dat de gewone aandelen voortaan op de New York
Stock Exchange zullen worden verhandeld onder het tickersymbool ABD.
ACCO Brands is een pas opgericht bedrijf dat ontstond door de spin-off
van de eenheid ACCO World Office Products van Fortune Brands en de
fusie ervan met General Binding Corporation (GBC), die vanmorgen vroeg
werd voltooid.

    ACCO Brands is een wereldwijde leider in merkproducten voor
kantoren, en tot de portfolio van leidinggevende merken op de markt
behoren onder meer Swingline, Kensington, Wilson Jones, Quartet, GBC
en Day-Timer. Met een jaaropbrengst van bijna 2 miljard USD verkoopt
het bedrijf zijn producten in meer dan 100 landen over de hele wereld
en stelt het wereldwijd zo'n 8.000 mensen te werk.

    David Campbell, voorzitter en Chief Executive Officer van ACCO
Brands, zei: "Vandaag is het begin van een ongetwijfeld boeiende
toekomst voor ACCO Brands. We spitsen ons namelijk toe op opgevoerde
innovatie en op toevoerketens tegen lage kostprijs en gedeelde
diensten. Zo'n 85% van onze verkoop komt van merken die de eerste of
de tweede plaats op de markt hebben. Onze uitgebreide portfolio van
leidinggevende merken, onze wereldwijde distributie en onze
mogelijkheden voor gedeelde diensten zijn uniek in de sector. We
beginnen onmiddellijk met de uitvoering van onze gedetailleerde
integratieplannen, waaronder het bereiken van de eerder bekendgemaakte
doelstelling van 40 miljoen USD in synergieën tegen nettoprijs tegen
eind 2007.

    "Als bewezen spelers met een schaalbaar zakelijk model en een
sterke cash-opbrengst zijn we van plan onze schulden tijdens de
integratieperiode te doen dalen. Op langere termijn zullen we, terwijl
we ons blijven toepsitsen op interne groei, streven naar doelgerichte
overnames met hoge opbrengsten, door gebruik te maken van onze
bestaande infrastructuur in de ruime en verdeelde sector van
kantoorproducten."

    Volgens de voorwaarden van de spin-off en de fusie krijgen de
aandeelhouders van Fortune Brands één aandeel van ACCO Brands voor
elke 4.255 aandelen van Fortune Brands die zij bezitten, terwijl ze
hun aandelen van Fortune Brands behouden. De aandeelhouders van GBC
krijgen één aandeel van ACCO Brands voor elk GBC-aandeel dat zij
bezitten. Onmiddellijk na de fusie stonden er ongeveer 52,2 miljoen
gewone aandelen van ACCO Brands uit.

    Over ACCO Brands

    ACCO Brands Corporation (NYSE: ABD) is een wereldwijde leider van
merkproducten voor kantoor, met een jaaropbrengst van bijna 2 miljard
USD. Tot de toonaangevende merken behoren onder meer Swingline,
Kensington, Wilson Jones, Quartet, GBC en Day-Timer. Onder het merk
GBC is het bedrijf ook leider op de markt van professionele afdrukken.

    Uitspraken over de toekomst

    Dit persbericht bevat uitspraken in verband met toekomstige
resultaten, zogenaamde "uitspraken over de toekomst" zoals die term is
gedefinieerd in Private Securities Litigation Reform Act van 1995.
Deze uitspraken over de toekomst, die gebaseerd zijn op bepaalde
veronderstellingen en toekomstige plannen, strategieën en
verwachtingen van ACCO Brands beschrijven, zijn meestal te herkennen
aan het gebruik van termen als "geloven," "verwachten," "van plan
zijn," "streven naar," "schatten," "voorspellen," "beramen," "plannen"
en vergelijkbare uitdrukkingen. De mogelijkheid van ACCO Brands om
resultaten of het werkelijke effect van toekomstplannen of strategieën
te voorspellen, is inherent onzeker en de werkelijke resultaten kunnen
verschillen van wat is voorspeld. ACCO Brands neemt geen verplichting
op zich om deze uitspraken over de toekomst later te actualiseren.
Factoren die ervoor kunnen zorgen dat de plannen, handelingen en
resultaten wezenlijk verschillen van de huidige verwachtingen,
omvatten de volgende zaken:
    concurrentie in de sector van kantoorproducten, documentafwerking
en filmlaminatie; de effecten van economische en politieke
omstandigheden; de mogelijkheid van distributeurs om onze producten
met succes op de markt te brengen en te verkopen; de beschikbaarheid
en de kostprijs van grondstoffen; afhankelijkheid van bepaalde
leveranciers van vervaardigde producten; het effect van consolidatie
in de sector van kantoorproducten; het risico dat de bedrijven niet
met succes zullen worden geïntegreerd; het risico dat de
kostenbesparingen en synergieën van de transactie niet volledig worden
gerealiseerd of langer duren dan voorzien; verstoring van de
transactie die het moeilijker maakt om de relaties met klanten,
werknemers of leveranciers te onderhouden; en andere risico's en
onzekerheden die van tijd tot tijd gedetailleerd beschreven staan in
de verslagen die door het bedrijf worden ingediend bij de Securities
and Exchange Commission.
-0-
*T
Voor meer informatie over ACCO:
Relaties met de media:
Rich Nelson, 847-484-3030
of
Investeringsrelaties:
Jennifer Rice, 847-484-3020

              ACCO BRANDS CORPORATION - OVERZICHT VAN DE FEITEN

Hoofdzetel:                          Lincolnshire, Illinois

Voorzitter/Chief Executive Officer:  David D. Campbell

Chief Financial Officer:             Neal V. Fenwick

Chief Operating Officer,
 Groep Kantoorproducten:             Dennis L. Chandler

Werknemers wereldwijd:               Ongeveer 8.000

Beurs/Tickersymbool:                 NYSE/ABD


    Belangrijke hoogtepunten voor investeerders:

    -- Wereldwijd leidinggevende, "zuivere" leverancier van
merkproducten voor kantoor

        --  1,9 miljard USD nettoverkoop per jaar

        --  60,1 miljoen USD pro forma-netto-inkomsten in 2004

        --  Impliciete bedrijfswaarde van 2,1 miljard USD

        --  Sterke generatie van cashflow

    -- Wereldwijde basis van detailhandelaars en consumenten

        --  Belangrijke verkoper aan megaklanten in de industrie

        --  46% van inkomsten wordt buiten Amerika gerealiseerd

        --  Producten verkocht in meer dan 100 landen

    -- Sterke kostenconcurrerende leverancier met een wereldwijde,
vooraanstaande toevoerketen

    -- Geschatte jaarlijkse synergieën van 40 miljoen USD verwacht
binnen drie jaar

    -- Toegespitst op innovatie: Voortdurend consumentenonderzoek
stuurt waardevolle nieuwe productinnovaties

    -- Doelstellingen voor groei op lange termijn:

        --  Verkoop van 1 tot 5%

        --  Exploitaitie-inkomsten van 5 tot 9%

        --  EPS 10% (voor eenmalige lasten/winsten)

    Consumentenbusiness: Productcategorieën en belangrijkste merken

Productcategorie                                 Belangrijkste merken
----------------------------------------------------------------------
Kantoorbenodigdheden (zoals nietjesmachines,         Swingline, GBC, 
papierversnipperaars, perforatoren en scharen)       Rexel
----------------------------------------------------------------------
Computertoebehoren (zoals muizen, trackballs,        Kensington
toetsenborden, toebehoren voor computerbeveiliging
en mobiele accessoires)
----------------------------------------------------------------------
Visuele communicatie (zoals whiteboards, ezels,      Quartet, Boone  
overheadprojectoren, transparanten en schermen)
----------------------------------------------------------------------
Documentcommunicatie (zoals bladbeschermers,         GBC,
hoesjes voor verslagen en machines voor inbinden,    Wilson Jones
lamineren, en toebehoren)                            Rexel                                                                               
----------------------------------------------------------------------
Opslag & organisatie (zoals mappen, klasseersystemen,  Wilson Jones,
archiefdozen, labels, clips en haakjes, en toebehoren  Rexel
voor boekhouding)    
----------------------------------------------------------------------

   Commerciële business: Productcategorieën en belangrijkste merken

Productcategorie                                 Belangrijkste merken
----------------------------------------------------------------------
Afwerking digitaal afdrukken (zoals lamineren op breed   GBC
formaat, professionele inbindsystemen en de ontwikkeling
van nieuwe films en media)
----------------------------------------------------------------------
Films 
(zoals systemen voor lamineren tegen hoge snelheid)      GBC
----------------------------------------------------------------------
Documentafwerking (waaronder high-end inbind- en         GBC
 lamineersystemen en toebehoren)
----------------------------------------------------------------------
Tijdmanagement (zoals producten voor persoonlijke        Day-Timer
organisatie en tijdmanagement, waaronder software voor 
tijdmanagement, planners en kalenders)
----------------------------------------------------------------------
*T

    --30--CD/ny*

    CONTACTPERSOON: voor ACCO
             Relaties met de media:
             Rich Nelson, 847-484-3030
             of
             Investeringsrelaties:
             Jennifer Rice, 847-484-3020