Ingezonden persbericht
Donderdag 18 augustus 2005
Publicatie Milieujaarverslag
Friesland Foods boekt vooruitgang in milieuzorg in 2004
Meppel Royal Friesland Foods heeft in 2004 op een aantal
milieuonderdelen belangrijke vooruitgang geboekt. Zo is de stijging van
het waterverbruik een halt toegeroepen. Dit onder meer als gevolg van
verschillende projecten voor hergebruik van koelwater. In totaal daalde
het waterverbruik met maar liefst 13 procent. En ook met afvalwater zijn
in 2004 stappen gemaakt om de geloosde vervuiling terug te dringen.
In totaal is de geloosde CZV-vracht (Chemisch Zuurstofverbruik) met
6 procent verminderd. Het energieverbruik per ton product steeg in 2004
wel zeer licht (met 1 procent), maar de stijging was minder dan in 2003.
In het Friesland Foods Milieujaarverslag 2004 wordt gerapporteerd over het beleid
en de relevante milieuprestaties van alle productielocaties van Friesland Foods
over de gehele wereld. In 2003 publiceerde Friesland Foods voor het eerst een
integraal concernmilieujaarverslag. Daarvoor werden alleen voor de
productielocaties in Nederland milieujaarverslagen gepubliceerd.
Het beleid van Friesland Foods is erop gericht milieubewust te ondernemen en een
bijdrage te leveren aan een duurzame ontwikkeling voor huidige en toekomstige
generaties. Friesland Foods wil dat haar processen en producten, in verhouding tot
de bedrijfsactiviteiten, zo weinig mogelijk nadelige gevolgen hebben voor het
milieu. De voor Friesland Foods relevante milieuaspecten zijn: (afval)water,
energie, lucht, afval, verpakkingen, bodem, geluid en veiligheid. Concernbreed is
de impact van water en afvalwater, energie en verpakkingsmaterialen het grootst.
Per locatie worden, afhankelijk van de activiteiten en de wetgeving, ook de
overige milieuaspecten beschouwd.
Door het continue verbeteren van processen zal in de komende jaren verder
worden gewerkt aan het verbeteren van de milieuprestaties.
Het milieujaarverslag van Friesland Foods is te vinden op www.frieslandfoods.com
Royal Friesland Foods is een multinationale onderneming die zich richt op het winstgevend ontwikkelen, produceren en verkopen van een
breed assortiment zuivelproducten en vruchtendranken onder merk voor consumenten, professionele gebruikers en industriële afnemers.
Met name in West- en Centraal Europa, het Midden-Oosten, West-Afrika en Zuidoost-Azië is Friesland Foods sterk op de zuivelmarkt
vertegenwoordigd. De omzet bedraagt 4,4 miljard euro. In totaal zijn 17.500 medewerkers in dienst waarvan 12.000 buiten Nederland.
De belangrijkste merken zijn Dutch Lady, Frisian Flag, Foremost, Friesche Vlag, Milli, NoyNoy, Peak, Bonnet, Rainbow, Completa, Debic,
Frico, Friso, Pöttyös, Dots, Kievit, Appelsientje, Chocomel, Cécémel, CoolBest, DubbelFrisss, Extran en Fristi.
---