Ingezonden persbericht


Nederlander wil niet beroemd worden

Slechts één op de vijf Nederlanders wil beroemd worden. Dat bleek uit de Grote Roem Enquête van tijdschrift Quest.

Hoe kijken Nederlanders aan tegen roem? Dat vroeg het populair-wetenschappelijke tijdschrift Quest zich af. Onderzoeksbureau TNS NIPO hield een representatieve steekproef onder het Nederlandse volk en legde ruim duizend mensen van 18 jaar en ouder een vragenlijst voor. Slechts 18% van de Nederlanders antwoordde positief op de vraag: zou u beroemd willen zijn?

Opvallend is dat mannen (24%) vaker beroemd willen zijn dan vrouwen (13%) en jongeren tussen 18 en 35 (29%) vaker dan 55+-ers (10%). We vroegen ook naar de belangrijkste reden om beroemd te willen zijn. Die was duidelijk: geld. Dit noemt 47% als de belangrijkste reden, gevolgd door aandacht (15%) en macht (13%).

Verder bleek dat 15% van de mannen met partner denkt dat ze een leukere partner zouden hebben als ze beroemd zouden zijn. Vrouwen met partner denken daar anders over: 10% meent dat roem een leukere levensgezel zou opleveren. Van de single mannen denkt maar liefst 2 van de 3 dat roem daar verandering in zou brengen. Vrijgezelle vrouwen zijn daar nuchterder in: slechts 36% van hen denkt dat ze als ster wel een partner zouden hebben.

Ook vroeg Quest welke ervaring Nederlanders zelf met roem hebben. Bijna 20% is wel eens, met naam erbij, geciteerd in een landelijke krant of landelijk tijdschrift. 12% was wel eens pratend in beeld op de landelijke televisie. En maar liefst 1 op de 20 mensen zegt wel eens door een onbekende om een handtekening te zijn gevraagd.

Deze en andere resultaten staan in het septembernummer van Quest, dat vanaf 18 augustus in de winkel ligt. Daarin ook antwoord op de vraag: maakt roem gelukkig? Op de website van Quest (www.questmag.nl) kunnen internetsurfers zelf drie vragen van de enquête invullen en zich zo vergelijken met het Nederlandse volk.

Noot voor de redactie (