Gemeente Reimerswaal
Programmabegroting 2006 -2009
1. Programma Ruimtelijk en economisch beleid
Recreatie
Het Rijk is van plan de Wet op de Openluchtrecreatie buiten werking te
stellen. Van de individuele gemeenten wordt zelfstandige
beleidsontwikkeling verwacht. De Beleidsvisie Recreatie 1997 is in
2003 geactualiseerd. Deze beleidsvisie dient sindsdien als basis voor
beoordeling van initiatieven en voor de ontwikkeling van gemeentelijk
beleid. Met de wijziging van het wettelijke kader zal waarschijnlijk
de noodzaak ontstaan een aantal planologische regelingen in de
geldende bestemmingsplannen aan te passen.
Volkshuisvesting
Reimerswaal beschikt over een actueel volkshuisvestigingsbeleid met
het Volkshuisvestingsplan Reimerswaal 2003. Eén van de speerpunten in
het beleid is het vergroten van de bereikbaarheid van het
woningaanbod. Hiertoe is een tweesporenbeleid ingezet. Dat
tweesporenbeleid ziet enerzijds op het toevoegen van kavels ten
behoeve van particuliere woningbouw ter bevordering van de
doorstroming aan de bovenkant van de woningmarkt. Anderzijds is het
beleid gericht op het ontplooien van initiatieven aan de onderkant van
de woningmarkt door het toevoegen van woningen die direct beschikbaar
komen voor starters.
Een eerste project starterwoningen wordt gerealiseerd in de kern
Oostdijk. Na evaluatie van dat project medio 2005 zullen
vervolgprojecten in andere kernen opgestart worden. Ook in nieuwe
woonwijken zal de in planologische zin de mogelijkheid worden
opgenomen om starterwonin gen te bouwen
Het aantal te verstrekken starterleningen wordt begrensd door het
daarvoor beschikbare bedrag bij het Stimuleringsfonds
Volkshuisvesting.
2. Programma Ontwikkeling en beheer fysieke leefomgeving
Openbaar groen
Het meest kenmerkende en beeldbepalende element in de openbare ruimte
is toch wel het groen, waaraan door velen de kwaliteit van de
leefomgeving wordt afgemeten. Ook in de sfeer van budgette-ring is dit
een belangrijk onderdeel. Jaarlijks wordt ruim 1 miljoen besteed aan
het beheer van het openbaar groen.
Verkeersveiligheid
Continuering van de duurzaam veilige inrichting van de kernen blijft
een speerpunt van beleid. Temporisering is echter noodzakelijk met het
oog op de aanzienlijke kosten die met de verschillende projecten zijn
gemoeid. De kern Krabbendijke is in 2004 nagenoeg afgerond. Eventueel
nog uit te voeren maatregelen zullen zoveel mogelijk worden meegenomen
met in de toekomst uit te voeren onderhoudswerk. Daarna kan worden
begonnen met de voorbereiding van de in richting van Yerseke als 30 km
gebied.
Daarnaast blijken een aantal in Hansweert getroffen maatregelen niet
goed te functioneren. Het is gewenst in de plaats daarvan andere
maatregelen te treffen. Een plan daartoe is in voorbereiding.
3. Programma Openbare orde en veiligheid
Openbare orde en veiligheid
In het periodieke overleg tussen burgemeester, politie, ambtenaar
openbare orde en veiligheid en brandweercommandant worden
aangelegenheden die een lokaal karakter hebben besproken en worden
afspraken gemaakt ten aanzien van een oplossingsstrategie.
Rampenbestrijding
Door middel van het beoefenen van het rampenplan inclusief
deelplannen, almede door het opleiden van personeel wordt ernaar
gestreefd om de organisatie voor te bereiden op een adequaat optreden
in geval van een calamiteit of rampsituatie.
Ook de uitwerking van de planvorming als geheel wordt in 2006 nader
uitgewerkt. Dat geldt zowel voor de rampbestrijdingsplannen zelf als
voor de uitwerking van de op de plannen betrekking hebbende
deelprocessen die binnen de gemeentelijke organisatie vallen.
Brandweer
Met betrekking tot de brandweer wordt gestreefd naar een zo groot
mogelijke veiligheid en bescherming van mensen, dieren, goederen en
het milieu in situaties van brand, rampen, calamiteiten en andere
buitengewone situaties.
Van gemeentewege wordt daartoe een viertal brandweerkorpsen in stand
gehouden. De korpsen dienen voor wat betreft zowel huisvesting,
personele bezetting als in te zetten materieel op een voldoende peil
te worden gehouden.
4. Programma Vergunningverlening
Vergunningen
De gemeente dient te grote risico´s in verband met het aspect externe
veiligheid van bedrijven in te dammen dan wel ongedaan te maken.
Hiervoor is op landelijke, maar ook provinciale schaal, beleid
ontwikkelt. Afhankelijk van de urgentiescore vindt de aanpak plaats.
Dit betekent dat vergunningen van bedrijven dienen te worden
geactualiseerd en wellicht bepaalde activiteiten bij bedrijven te
worden be-eindigd of in intensiteit te worden verminderd. Ook
bestemmingsplanmatig dient het een en ander te worden vastgelegd en
geregeld.
5. Programma Onderwijs, welzijn en zorg
Onderwijs
Gestreefd wordt naar adequate huisvesting voor alle in de gemeente
gevestigde scholen. Het onderwijs is erop gericht om de leerlingen
uiteindelijk een startkwalificatie voor de arbeidsmarkt te bezorgen.
Scholen dienen in hun activiteiten en onderwijsaanbod erop gericht te
zijn om onderwijsachterstanden te voorkomen, ontwikkelingskansen te
vergroten en schooluitval te voorkomen. Zowel kennis als vaar-digheden
dienen een belangrijke plaats in het onderwijsprogramma te hebben.
Gemeenschapsaccommodaties
In iedere kern zijn diverse gemeenschapsaccommodaties aanwezig. Het
gebruik/de sociaal maatschappelijke functie hiervan dient gestimuleerd
te worden en de tarieven moeten redelijk zijn. Het onderhoud dient op
een adequaat niveau te worden gehouden.
Zorg
Samenhang in beleid dient zichtbaar te zijn. Voor diverse specifieke
doelgroepen gelden specifieke doelstellingen.
Ouderen
Ouderen dienen zo lang als mogelijk is zelfstandig in de eigen
omgeving te kunnen wonen. Vooral flankerende voorzieningen zullen
vanuit de gemeentekas bekostigd moeten (blijven) worden.
Jongeren
Participatie van jongeren bij beleid en communicatie met jongeren is
en blijft belangrijk.
Daarnaast, elkaar aanvullende voorzieningen realiseren c.q.
netwerkorganisaties mogelijk maken. Startend vanaf 0 jaar tot circa 19
jaar.
Vrijwilligers
Het beroep op vrijwilligers is strikt genomen noodzakelijk om de
samenleving draaiende te houden. De groep vrijwilligers behoeft
bijzondere aandacht. Zowel in de vorm van materiële als immateriële
ondersteuning.
6. Programma Cultuur, recreatie en sport
Deelname
De belangrijkste doelstelling van het cultuur en sportbeleid is het
bereiken van een grote mate van participatie van de inwoners in de
samenleving. Gezondheidsaspecten spelen eveneens een rol. Speerpunt
van cultuur- en sportbeleid is (deelname van) de jeugd.
Instandhouding
De voorzieningen, nodig voor culturele uitingen en sportieve
activiteiten, voor een redelijk tarief instandhouden. Dit mede met het
oog op het leefbaar houden van de kernen.
Activiteiten
Leefbaarheid van de kernen betekent ook een actieve rol van de
gemeente op het gebied van instandhouden en stimuleren van
activiteiten en evenementen. Denk aan verenigingen, oranjefeesten,
kermis, jubilea en kindervakantieweken.
7. Programma Sociale voorzieningen en maatschappelijke
dienstverlening
Klantmanagement
De Wet Structuur Uitvoering Werk en Inkomen (Suwi) stimuleert
gemeenten om integrale dienstverlening aan te bieden onder het motto
´werk boven inkomen´. Centraal element daarbij is de integrale
in-voering van klantmanagement, als hulpmiddel om alle
bijstandscliënten zo optimaal mogelijk naar werk en/of
maatschappelijke participatie te geleiden. Vier samenhangende
elementen vormen de bouwstenen van het nieuwe dienstverleningscon
cept:
de klant is de maat voor de dienstverlening;
het aanbod komt vanuit de keten van werk, activering, inkomen en zorg;
de dienstverlening is van hoge kwaliteit;
de klant praat mee over de dienstverlening.
Het klantmanagement wat Reimerswaal voor ogen heeft, bestaat uit een
klantmanager levensonderhoud die de aanvragen levensonderhoud en de
trajecten voor zijn/haar rekening neemt alsmede de aanvragen
bijzondere bijstand met betrekking tot uitstroom. Daarnaast is er een
klantmanager zorg voor alle overige aanvragen (bijzondere bijstand,
vangnet, schuldhulpverlening, minima, WVG, enz.)
8. Programma Bestuur
Verbetering dienstverlening
In 2004 is na intensieve voorbereidingen en besluitvorming gestart met
de aanpassing/verbouwing/nieuwbouw van het gemeentehuis waarbij de
realisering van centrale balies in beide gebouwen centraal zal staan.
De afronding van de bouw staat gepland voor oktober 2005.
Eind 2005 wordt gestart met aanpassing van de bedrijfstijden waarop
het gemeentehuis geopend is.
Dualisering/bestuurlijke vernieuwing/versterking positie gemeenteraad
Op het moment van schrijven van deze begroting is de tweede evaluatie
van de dualisering gaande. Naar aanleiding van die evaluatie zal de
vergaderstructuur (met drie raadsvergaderingen) worden aangepast. Het
begrotingsjaar 2006 zal dan ook in het teken staan van verdere
uitwerking van de ingeslagen weg van de dualisering. Initiatieven met
als doel het contact met de burger te verbeteren, waaron-der het
bezoek van de kernen, en mogelijk ook een kritische blik naar de eigen
vergadervaardigheden.
De positie van de griffier als ambassadeur en adviseur voor de raad,
maar ook van de raad zal verder inhoud worden gegeven. Na installatie
van de nieuwe raadsleden, na de verkiezingen halverwege dit
begrotingsjaar, zal een bijzonder beroep worden gedaan op de griffier
en de adjunct-griffier als coaches en adviseurs van de raadsleden en
fracties.
Rekenkamercommissie
In 2006 zal de raad ook geadviseerd worden door haar eigen
rekenkamercommissie. Dit zal een volledige nieuwe ervaring zijn,
waarbij de raad, het college en de commissie zelf een weg moeten
vinden om gevolg te geven aan de uitkomsten van de
rekenkameronderzoeken. Het onderzoek als instrument versterkt de raad
in haar onafhankelijke en sturende positie ten opzichte van het
college.
Meer weten over de begroting?
Kijk op internet www.reimerswaal.nl > Documentatie > Beleidsnota's
voor de volledige begroting.
Of kom de begroting bekijken in het gemeentehuis bij de afdeling
Financiën.
Een reactie, idee of inspraak op de begroting?
Schrijf u mening of mail vóór 23 september uw mening naar:
College van burgemeester en wethouders van Reimerswaal
Postbus 70, 4416 ZH KRUININGEN
gemeente@reimerswaal.nl
(Geplaatst op: 18-08-2005)