Gemeente Reimerswaal


Programmabegroting 2006 -2009


1. Programma Ruimtelijk en economisch beleid

Recreatie
Het Rijk is van plan de Wet op de Openluchtrecreatie buiten werking te stellen. Van de individuele gemeenten wordt zelfstandige beleidsontwikkeling verwacht. De Beleidsvisie Recreatie 1997 is in 2003 geactualiseerd. Deze beleidsvisie dient sindsdien als basis voor beoordeling van initiatieven en voor de ontwikkeling van gemeentelijk beleid. Met de wijziging van het wettelijke kader zal waarschijnlijk de noodzaak ontstaan een aantal planologische regelingen in de geldende bestemmingsplannen aan te passen.

Volkshuisvesting
Reimerswaal beschikt over een actueel volkshuisvestigingsbeleid met het Volkshuisvestingsplan Reimerswaal 2003. Eén van de speerpunten in het beleid is het vergroten van de bereikbaarheid van het woningaanbod. Hiertoe is een tweesporenbeleid ingezet. Dat tweesporenbeleid ziet enerzijds op het toevoegen van kavels ten behoeve van particuliere woningbouw ter bevordering van de doorstroming aan de bovenkant van de woningmarkt. Anderzijds is het beleid gericht op het ontplooien van initiatieven aan de onderkant van de woningmarkt door het toevoegen van woningen die direct beschikbaar komen voor starters.
Een eerste project starterwoningen wordt gerealiseerd in de kern Oostdijk. Na evaluatie van dat project medio 2005 zullen vervolgprojecten in andere kernen opgestart worden. Ook in nieuwe woonwijken zal de in planologische zin de mogelijkheid worden opgenomen om starterwonin gen te bouwen
Het aantal te verstrekken starterleningen wordt begrensd door het daarvoor beschikbare bedrag bij het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting.


2. Programma Ontwikkeling en beheer fysieke leefomgeving

Openbaar groen
Het meest kenmerkende en beeldbepalende element in de openbare ruimte is toch wel het groen, waaraan door velen de kwaliteit van de leefomgeving wordt afgemeten. Ook in de sfeer van budgette-ring is dit een belangrijk onderdeel. Jaarlijks wordt ruim 1 miljoen besteed aan het beheer van het openbaar groen.

Verkeersveiligheid
Continuering van de duurzaam veilige inrichting van de kernen blijft een speerpunt van beleid. Temporisering is echter noodzakelijk met het oog op de aanzienlijke kosten die met de verschillende projecten zijn gemoeid. De kern Krabbendijke is in 2004 nagenoeg afgerond. Eventueel nog uit te voeren maatregelen zullen zoveel mogelijk worden meegenomen met in de toekomst uit te voeren onderhoudswerk. Daarna kan worden begonnen met de voorbereiding van de in richting van Yerseke als 30 km gebied.
Daarnaast blijken een aantal in Hansweert getroffen maatregelen niet goed te functioneren. Het is gewenst in de plaats daarvan andere maatregelen te treffen. Een plan daartoe is in voorbereiding.


3. Programma Openbare orde en veiligheid

Openbare orde en veiligheid
In het periodieke overleg tussen burgemeester, politie, ambtenaar openbare orde en veiligheid en brandweercommandant worden aangelegenheden die een lokaal karakter hebben besproken en worden afspraken gemaakt ten aanzien van een oplossingsstrategie.

Rampenbestrijding
Door middel van het beoefenen van het rampenplan inclusief deelplannen, almede door het opleiden van personeel wordt ernaar gestreefd om de organisatie voor te bereiden op een adequaat optreden in geval van een calamiteit of rampsituatie.
Ook de uitwerking van de planvorming als geheel wordt in 2006 nader uitgewerkt. Dat geldt zowel voor de rampbestrijdingsplannen zelf als voor de uitwerking van de op de plannen betrekking hebbende deelprocessen die binnen de gemeentelijke organisatie vallen.

Brandweer

Met betrekking tot de brandweer wordt gestreefd naar een zo groot mogelijke veiligheid en bescherming van mensen, dieren, goederen en het milieu in situaties van brand, rampen, calamiteiten en andere buitengewone situaties.
Van gemeentewege wordt daartoe een viertal brandweerkorpsen in stand gehouden. De korpsen dienen voor wat betreft zowel huisvesting, personele bezetting als in te zetten materieel op een voldoende peil te worden gehouden.


4. Programma Vergunningverlening

Vergunningen
De gemeente dient te grote risico´s in verband met het aspect externe veiligheid van bedrijven in te dammen dan wel ongedaan te maken. Hiervoor is op landelijke, maar ook provinciale schaal, beleid ontwikkelt. Afhankelijk van de urgentiescore vindt de aanpak plaats. Dit betekent dat vergunningen van bedrijven dienen te worden geactualiseerd en wellicht bepaalde activiteiten bij bedrijven te worden be-eindigd of in intensiteit te worden verminderd. Ook bestemmingsplanmatig dient het een en ander te worden vastgelegd en geregeld.


5. Programma Onderwijs, welzijn en zorg

Onderwijs
Gestreefd wordt naar adequate huisvesting voor alle in de gemeente gevestigde scholen. Het onderwijs is erop gericht om de leerlingen uiteindelijk een startkwalificatie voor de arbeidsmarkt te bezorgen. Scholen dienen in hun activiteiten en onderwijsaanbod erop gericht te zijn om onderwijsachterstanden te voorkomen, ontwikkelingskansen te vergroten en schooluitval te voorkomen. Zowel kennis als vaar-digheden dienen een belangrijke plaats in het onderwijsprogramma te hebben.

Gemeenschapsaccommodaties
In iedere kern zijn diverse gemeenschapsaccommodaties aanwezig. Het gebruik/de sociaal maatschappelijke functie hiervan dient gestimuleerd te worden en de tarieven moeten redelijk zijn. Het onderhoud dient op een adequaat niveau te worden gehouden.

Zorg
Samenhang in beleid dient zichtbaar te zijn. Voor diverse specifieke doelgroepen gelden specifieke doelstellingen.

Ouderen
Ouderen dienen zo lang als mogelijk is zelfstandig in de eigen omgeving te kunnen wonen. Vooral flankerende voorzieningen zullen vanuit de gemeentekas bekostigd moeten (blijven) worden.

Jongeren
Participatie van jongeren bij beleid en communicatie met jongeren is en blijft belangrijk.
Daarnaast, elkaar aanvullende voorzieningen realiseren c.q. netwerkorganisaties mogelijk maken. Startend vanaf 0 jaar tot circa 19 jaar.

Vrijwilligers
Het beroep op vrijwilligers is strikt genomen noodzakelijk om de samenleving draaiende te houden. De groep vrijwilligers behoeft bijzondere aandacht. Zowel in de vorm van materiële als immateriële ondersteuning.


6. Programma Cultuur, recreatie en sport

Deelname
De belangrijkste doelstelling van het cultuur en sportbeleid is het bereiken van een grote mate van participatie van de inwoners in de samenleving. Gezondheidsaspecten spelen eveneens een rol. Speerpunt van cultuur- en sportbeleid is (deelname van) de jeugd.

Instandhouding
De voorzieningen, nodig voor culturele uitingen en sportieve activiteiten, voor een redelijk tarief instandhouden. Dit mede met het oog op het leefbaar houden van de kernen.

Activiteiten
Leefbaarheid van de kernen betekent ook een actieve rol van de gemeente op het gebied van instandhouden en stimuleren van activiteiten en evenementen. Denk aan verenigingen, oranjefeesten, kermis, jubilea en kindervakantieweken.


7. Programma Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening

Klantmanagement
De Wet Structuur Uitvoering Werk en Inkomen (Suwi) stimuleert gemeenten om integrale dienstverlening aan te bieden onder het motto ´werk boven inkomen´. Centraal element daarbij is de integrale in-voering van klantmanagement, als hulpmiddel om alle bijstandscliënten zo optimaal mogelijk naar werk en/of maatschappelijke participatie te geleiden. Vier samenhangende elementen vormen de bouwstenen van het nieuwe dienstverleningscon cept:
de klant is de maat voor de dienstverlening;
het aanbod komt vanuit de keten van werk, activering, inkomen en zorg; de dienstverlening is van hoge kwaliteit;
de klant praat mee over de dienstverlening.

Het klantmanagement wat Reimerswaal voor ogen heeft, bestaat uit een klantmanager levensonderhoud die de aanvragen levensonderhoud en de trajecten voor zijn/haar rekening neemt alsmede de aanvragen bijzondere bijstand met betrekking tot uitstroom. Daarnaast is er een klantmanager zorg voor alle overige aanvragen (bijzondere bijstand, vangnet, schuldhulpverlening, minima, WVG, enz.)


8. Programma Bestuur

Verbetering dienstverlening
In 2004 is na intensieve voorbereidingen en besluitvorming gestart met de aanpassing/verbouwing/nieuwbouw van het gemeentehuis waarbij de realisering van centrale balies in beide gebouwen centraal zal staan. De afronding van de bouw staat gepland voor oktober 2005. Eind 2005 wordt gestart met aanpassing van de bedrijfstijden waarop het gemeentehuis geopend is.

Dualisering/bestuurlijke vernieuwing/versterking positie gemeenteraad Op het moment van schrijven van deze begroting is de tweede evaluatie van de dualisering gaande. Naar aanleiding van die evaluatie zal de vergaderstructuur (met drie raadsvergaderingen) worden aangepast. Het begrotingsjaar 2006 zal dan ook in het teken staan van verdere uitwerking van de ingeslagen weg van de dualisering. Initiatieven met als doel het contact met de burger te verbeteren, waaron-der het bezoek van de kernen, en mogelijk ook een kritische blik naar de eigen vergadervaardigheden.
De positie van de griffier als ambassadeur en adviseur voor de raad, maar ook van de raad zal verder inhoud worden gegeven. Na installatie van de nieuwe raadsleden, na de verkiezingen halverwege dit begrotingsjaar, zal een bijzonder beroep worden gedaan op de griffier en de adjunct-griffier als coaches en adviseurs van de raadsleden en fracties.

Rekenkamercommissie
In 2006 zal de raad ook geadviseerd worden door haar eigen rekenkamercommissie. Dit zal een volledige nieuwe ervaring zijn, waarbij de raad, het college en de commissie zelf een weg moeten vinden om gevolg te geven aan de uitkomsten van de rekenkameronderzoeken. Het onderzoek als instrument versterkt de raad in haar onafhankelijke en sturende positie ten opzichte van het college.

Meer weten over de begroting?
Kijk op internet www.reimerswaal.nl > Documentatie > Beleidsnota's voor de volledige begroting.
Of kom de begroting bekijken in het gemeentehuis bij de afdeling Financiën.

Een reactie, idee of inspraak op de begroting?
Schrijf u mening of mail vóór 23 september uw mening naar: College van burgemeester en wethouders van Reimerswaal Postbus 70, 4416 ZH KRUININGEN
gemeente@reimerswaal.nl

(Geplaatst op: 18-08-2005)