Gemeente Breda

Gezamenlijke aanpak veiligheid voetbalwedstrijden seizoen 2005-2006
Vandaag hebben de gemeente Breda, de politie, het Openbaar Ministerie, de GHOR (Geneeskundige Hulp bij Ongevallen en Rampen) en NAC Breda het convenant Veiligheid voetbalwedstrijden seizoen 2005-2006' ondertekend.

Doel van de overeenkomst is om in gezamenlijkheid de wedstrijden van NAC Breda plezierig en veilig te laten verlopen, zowel voor bezoekers als voor de omgeving. Vanwege de betrokkenheid bij de totstandkoming van het convenant is bij de ondertekening ook de Supportersraad van NAC aanwezig.

In het convenant zijn de verantwoordelijkheden en de taken van de verschillende partners beschreven. Zo is en blijft de burgemeester verantwoordelijk voor de handhaving van de openbare orde en veiligheid, de politie voor de uitvoering ervan en het OM voor de opsporing van strafbare feiten en de strafrechtelijke afhandeling. Voor de organisatie van het veilige verloop van de wedstrijden, zowel in als in de directe omgeving van het stadion is NAC volledig verantwoordelijk. De afspraak is dat de politie pas optreedt als NAC niet machte is de veiligheid optimaal te waarborgen. De GHOR, die met ingang van het nieuwe seizoen ook betrokken is bij de overeenkomst, zorgt voor de geneeskundige hulp bij ongevallen en rampen.

In 1998 ondertekenden gemeente, politie, het OM en NAC al een convenant, waarbij afspraken werden gemaakt over de samenwerking bij de organisatie van betaald voetbalwedstrijden. Die afspraken zijn in het nieuwe convenant - mede naar aanleiding van het voetbalgeweld voor en na de wedstrijd NAC FC Groningen in februari van dit jaar behoorlijk aangescherpt. Extra aandacht gaat uit naar een harde, sterk wisselende groep van vooral jongeren, die de voetbalwedstrijden aangrijpen om confrontaties op te zoeken. Het is van essentieel belang om deze groep in kaart te brengen en aan te pakken. Dat in kaart brengen gebeurt volgens de methodiek van het project Hooligans in beeld', dat NAC samen met de politie gaat uitvoeren. Doel van dit project is een gerichte ketenaanpak van daders van ongewenst gedrag. De gemeente betrekt de groep weer bij de maatregelen die genomen worden bij de aanpak van probleemjongeren. Omdat NAC streeft naar een goede maatschappelijke en sociale uitstraling, verlenen spelers en organisatie ook medewerking aan plaatselijke en landelijke activiteiten. NAC voert bijvoorbeeld het project Teamplay'uit, waarbij spelers en organisatie door middel van activiteiten begeleiding en sturing geven aan jongeren in buurten en wijken.

In het convenant ligt het accent ook uitdrukkelijk op een goede informatie-uitwisseling tussen de betrokken partijen, waarbij ook de Supportersraad haar inbreng levert. Zo is er een zogenoemd Ambtelijk Voetbal Overleg (AVO) in het leven geroepen, waarin alle convenantpartners zijn vertegenwoordigd. Dit overleg adviseert de burgemeester en stelt aan het begin van ieder voetbalseizoen een plan van aanpak op met een overzicht van veiligheidsmaatregelen per wedstrijd. Voor elke wedstrijd bespreekt NAC die maatregelen met de politie en de bezoekende club en levert NAC gegevens uit met de politie van personen die een stadionverbod hebben.

Verder zorgt NAC er voor dat de huisregels bekend zijn bij de bezoekers. Wangedrag wordt niet getolereerd. Wie de orde verstoort of vernielingen aanricht, wordt direct overgedragen aan de politie. Datzelfde geldt voor supporters die zichtbaar onder invloed zijn van alcohol of drugs of in het bezit zijn van wapens of vuurwerk. En wie discriminerende, aanstootgevende of kwetsende teksten uit, krijgt een stadionverbod.

Om de veiligheid rond het stadion te verhogen, worden verder ook fysieke maatregelen genomen, zoals verbetering van de verlichting en de uitbreiding van de fietsenstalling.

Breda, 18 augustus 2005