Productschap Margarine
18.08.2005
Hoogervorst vertrouwt op Convenant Overgewicht
Minister Hoogervorst van VWS heeft vertrouwen in de aanpak van de
overgewichtsproblematiek met behulp van activiteiten die voortvloeien
uit het Convenant Overgewicht. Hij ziet geen reden voor een
beleidswijziging naar aanleiding van het rapport "De marketing van
ongezonde voedingsmiddelen bij kinderen in Europa" van de Nederlandse
Hartstichting. Dit schrijft hij in een vorige week naar de Tweede
Kamer gestuurde brief.
Genoemd rapport geeft een analyse van de huidige voedingsmarketing die
is gericht op kinderen en jongvolwassenen in relatie met het toenemen
van overgewicht en obesitas bij kinderen. Het rapport concludeert dat
voedingsmarketing één van de factoren is die van invloed is op de
consumptiepatronen van kinderen en komt tot de volgende aanbevelingen:
1. EU-wijd verbod op TV-reclame voor ongezonde voeding gericht op
kinderen;
2. Extra bescherming voor kinderen tegen andere vormen van
'ongezonde' voedingsmarketing (o.a. marketing op school, via
Internet en via andere media);
3. Opstelling van een eensluidende definitie van "ongezonde"voeding
in EU-verband;
4. Systemen van toezicht voor op kinderen gerichte voedingsmarketing
en relevante regelgeving in de EU.
Hoogervorst is van mening dat de eerste twee aanbevelingen waardevol
zijn maar voelt vooralsnog niets voor regelgeving. Hij erkent dat
overgewicht behalve een individueel probleem ook een maatschappelijk
probleem is maar vertrouwt erop dat het Convenant Overgewicht, waarin
een breed scala aan activiteiten zal worden opgepakt, positieve
resultaten zal hebben. Partijen (overheid, scholen, bedrijfsleven,
zorgsector) dienen zich er volgens de minister gezamenlijk voor in te
spannen dat de keuze van de burger voor gezonde voeding wordt
vergemakkelijkt.
Eén van de instrumenten om de gewenste gedragsverandering te
bewerkstelligen is de beperking van marketing voor "ongezonde"
producten. De levensmiddelenindustrie heeft een Reclamecode voor
voedingsmiddelen opgesteld, die op 2 juni jl. is geaccepteerd door de
Stichting Reclame Code (SRC).
Een aantal belangrijke punten uit de code zijn:
* Gezondheidsclaims moeten gebaseerd zijn op wetenschappelijk
materiaal.
* Reclame die verwijst naar eigenschappen zoals 0% vet of 0% suiker
voor producten die nooit vet of suiker bevatten wordt verboden.
* Het tonen van overmatige consumptie is verboden bij de marketing
van producten.
* Kinderidolen mogen niet actief een product aanprijzen.
* Een product mag niet de suggestie wekken dat het gebruik extra
aanzien of status geeft onder leeftijdsgenoten.
* Reclame voor voedingsmiddelen in het primair onderwijs wordt
verboden.
* Informatie over het product moet volledig en juist zijn. Wat
betreft de marketing van 'light' producten, mag bijvoorbeeld niet
de indruk gewekt worden dat er meer van kan worden gegeten.
Hoogervorst vindt dat zelfregulering in de vorm van een dergelijke
code een goede bijdrage kan leveren aan de aanpak van overgewicht. De
code is bedoeld voor juiste en volledige informatie aan de consument
en biedt terughoudendheid in de marketing gericht op kinderen. De
aanbeveling voor een eensluidende definitie van "ongezonde voeding"
deelt hij slechts gedeeltelijk omdat hij niet de "ongezonde voeding"
als uitgangspunt van beleid wil nemen, maar het stimuleren van gezonde
voeding en voldoende beweging. Vandaar zijn steun in EU-verband voor
claims op producten met een positief voedingsprofiel. De laatste
aanbeveling van de Hartstichting ondersteunt de minister voor zover de
nationale aanpak niet wordt vertraagd door internationale
ontwikkelingen.