Productschap Margarine


18.08.2005

Hoogervorst vertrouwt op Convenant Overgewicht

Minister Hoogervorst van VWS heeft vertrouwen in de aanpak van de overgewichtsproblematiek met behulp van activiteiten die voortvloeien uit het Convenant Overgewicht. Hij ziet geen reden voor een beleidswijziging naar aanleiding van het rapport "De marketing van ongezonde voedingsmiddelen bij kinderen in Europa" van de Nederlandse Hartstichting. Dit schrijft hij in een vorige week naar de Tweede Kamer gestuurde brief.

Genoemd rapport geeft een analyse van de huidige voedingsmarketing die is gericht op kinderen en jongvolwassenen in relatie met het toenemen van overgewicht en obesitas bij kinderen. Het rapport concludeert dat voedingsmarketing één van de factoren is die van invloed is op de consumptiepatronen van kinderen en komt tot de volgende aanbevelingen:
1. EU-wijd verbod op TV-reclame voor ongezonde voeding gericht op kinderen;

2. Extra bescherming voor kinderen tegen andere vormen van 'ongezonde' voedingsmarketing (o.a. marketing op school, via Internet en via andere media);

3. Opstelling van een eensluidende definitie van "ongezonde"voeding in EU-verband;

4. Systemen van toezicht voor op kinderen gerichte voedingsmarketing en relevante regelgeving in de EU.

Hoogervorst is van mening dat de eerste twee aanbevelingen waardevol zijn maar voelt vooralsnog niets voor regelgeving. Hij erkent dat overgewicht behalve een individueel probleem ook een maatschappelijk probleem is maar vertrouwt erop dat het Convenant Overgewicht, waarin een breed scala aan activiteiten zal worden opgepakt, positieve resultaten zal hebben. Partijen (overheid, scholen, bedrijfsleven, zorgsector) dienen zich er volgens de minister gezamenlijk voor in te spannen dat de keuze van de burger voor gezonde voeding wordt vergemakkelijkt.

Eén van de instrumenten om de gewenste gedragsverandering te bewerkstelligen is de beperking van marketing voor "ongezonde" producten. De levensmiddelenindustrie heeft een Reclamecode voor voedingsmiddelen opgesteld, die op 2 juni jl. is geaccepteerd door de Stichting Reclame Code (SRC). Een aantal belangrijke punten uit de code zijn:
* Gezondheidsclaims moeten gebaseerd zijn op wetenschappelijk materiaal.

* Reclame die verwijst naar eigenschappen zoals 0% vet of 0% suiker voor producten die nooit vet of suiker bevatten wordt verboden.
* Het tonen van overmatige consumptie is verboden bij de marketing van producten.

* Kinderidolen mogen niet actief een product aanprijzen.
* Een product mag niet de suggestie wekken dat het gebruik extra aanzien of status geeft onder leeftijdsgenoten.
* Reclame voor voedingsmiddelen in het primair onderwijs wordt verboden.

* Informatie over het product moet volledig en juist zijn. Wat betreft de marketing van 'light' producten, mag bijvoorbeeld niet de indruk gewekt worden dat er meer van kan worden gegeten.

Hoogervorst vindt dat zelfregulering in de vorm van een dergelijke code een goede bijdrage kan leveren aan de aanpak van overgewicht. De code is bedoeld voor juiste en volledige informatie aan de consument en biedt terughoudendheid in de marketing gericht op kinderen. De aanbeveling voor een eensluidende definitie van "ongezonde voeding" deelt hij slechts gedeeltelijk omdat hij niet de "ongezonde voeding" als uitgangspunt van beleid wil nemen, maar het stimuleren van gezonde voeding en voldoende beweging. Vandaar zijn steun in EU-verband voor claims op producten met een positief voedingsprofiel. De laatste aanbeveling van de Hartstichting ondersteunt de minister voor zover de nationale aanpak niet wordt vertraagd door internationale ontwikkelingen.