Partij van de Arbeid


Den Haag, 18 augustus 2005


Aanvullende vragen (Van der Ham 2040519510) van de leden Depla en Dijksma (beide PvdA) aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties


over gebrekkige voortgang in aanpak fietsendiefstal


1. Kunt u aangeven waarom u uw belofte voor de invoering van het landelijke diefstalregister voor fietsen in de eerste helft van 2005 niet heeft na kunnen komen? (28684, nr.45).


Klopt het dat de beloofde invoering in de eerste helft van 2005 ook al het gevolg was van uitstel?


2. Is het juist dat dit landelijke diefstalregister voor fietsen eerst als pilot in een aantal politieregio's wordt ingevoerd en dat de landelijke invoering nog ongeveer een jaar zal duren?


3. Wordt het politieaangiftesysteem gekoppeld aan het landelijk fietsendiefstalregister?


4. Wat gaat u ondernemen om al bestaande fietsen uniek te identificeren, zodat ook deze fietsen opgenomen kunnen worden in een landelijk diefstalregister voor fietsen?


5. Hoeveel fietsen staan er in het huidige diefstalregister en op welke manier wordt er van dit register gebruik gemaakt?


6. Komen alle fietsen met een framenummer in aanmerking om - wanneer gestolen - in het register opgenomen te worden? Zo nee, welke fietsen niet? Waarom komen deze fietsen niet in aanmerking?


7. Hoeveel fietsen worden er per jaar gestolen? Klopt het dat elk jaar van alle 100 fietsen in Nederland er vijf worden gestolen? Klopt het dat hierdoor burgers jaarlijks in totaal 130 miljoen euro schade leiden? Hoe lang geleden is de rijksoverheid begonnen met een georganiseerde aanpak van de fietsendiefstal?


8. Hoe groot is de verwachte daling van het jaarlijks aantal gestolen fietsen in aantallen en procenten als het door u voorgestelde systeem met registratie van uniek identificeerbare fietsen in een openbaar register wordt ingevoerd? Hoeveel daalt de schade? Hoeveel procent van de fietsen is uniek identificeerbaar?


9. Hoe groot is de verwachte daling van de jaarlijkse schade en het jaarlijks aantal gestolen fietsen als alle fietsen in Nederland uniek identificeerbaar zouden zijn zodat alle gestolen fietsen opgenomen kunnen worden in het openbare register?


10. Als dit percentage hoger is wat gaat u dan doen om er voor te zorgen dat alle fietsen in Nederland uniek identificeerbaar zijn?Zijn er ervaringen in andere Europese landen, zoals bv Zwitserland, waar elke fiets verplicht een unieke registratiekenmerk heeft? Hoe heeft daar de fietsendiefstal zich ontwikkeld?


11. Kunt u de vragen uiterlijk 10 september beantwoorden