KPMG


SLA biedt pensioenfonds nog weinig zekerheid

18 augustus 2005

Pensioenfondsen die de uitvoering van het pensioen uitbesteden, hebben in het algemeen nog weinig zekerheid dat de uitvoering naar behoren plaatsvindt en voldoet aan de eisen die de toezichthouder aan de uitbesteding stelt.

De meeste pensioenfondsen hebben de afspraken over uitbesteding vastgelegd in een Service Level Agreement (SLA), waarmee de uitvoerder verantwoording aflegt aan het bestuur van het pensioenfonds. Het merendeel van de SLAs schiet echter tekort omdat de pensioenuitvoerder in beperkte mate kwantitatieve informatie levert. Dit betekent dat het bestuur van het pensioenfonds onvoldoende inzicht heeft of de pensioenuitvoering aan alle eisen voldoet.

Uit onderzoek van KPMG onder Nederlandse pensioenfondsen blijkt dat bij de helft van de pensioenfondsen die de uitvoering door middel van een SLA heeft uitbesteed periodiek een SLA-rapportage ontvangt. Er zijn echter grote verschillen in de wijze waarop uitvoerders rapporteren over de SLA, constateert Geert van Til, partner bij KPMG Financial Services. Van Til: Enerzijds zijn er uitvoerders die bijna geheel kwalitatief rapporteren. Daarnaast zijn er uitvoerders die per onderwerp uit de overeenkomst kwantitatief rapporteren over doorlooptijden en de juistheid van verwerkingen. Van de rapportages bevat slechts 39% kwantitatieve gegevens. Zonder een kwantitatieve onderbouwing verliest een SLA-rapportage een groot deel van haar waarde voor het pensioenfonds. Het gevolg hiervan is dat bestuurders van pensioenfondsen onvoldoende inzicht hebben in de vraag of de pensioenuitvoering voldoet aan de eisen die hieraan gesteld zijn. Het management van de pensioenuitvoerder heeft onvoldoende inzicht of de uitvoering conform de SLA plaatsvindt, waardoor mogelijke knelpunten in de uitvoering minder snel aan het licht komen.

Gezien het feit dat het bestuur van een pensioenfonds altijd eindverantwoordelijk blijft voor de uitvoering van het pensioenfonds is het volgens Van Til van groot belang dat de bestuurders goed inzicht houden in de prestaties van de pensioenuitvoerder in relatie tot de SLA. Van Til: Het mes snijdt wat dit betreft aan twee kanten want de SLA-rapportages kunnen ook zeer goed door het management van de pensioenuitvoerder worden gebruikt. Pensioenuitvoerders zullen dan ook op korte termijn moeten werken aan kwantitatief onderbouwde rapportages over de in de SLA afgesproken normen voor de uitvoering van de pensioenregeling. Van belang hierbij is dat heldere prestatieafspraken worden gedefinieerd en dat er een planning komt die aangeeft wanneer over welke prestatieafspraken gerapporteerd wordt. Hierdoor blijven de kosten overzichtelijke en beheersbaar en biedt de SLA-rapportage in een vroeg stadium inzicht in het beeld van de complete rapportage.

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039

© 2005 KPMG Holding N.V., member of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved.