KPMG
SLA biedt pensioenfonds nog weinig zekerheid
18 augustus 2005
Pensioenfondsen die de uitvoering van het pensioen uitbesteden, hebben
in het algemeen nog weinig zekerheid dat de uitvoering naar behoren
plaatsvindt en voldoet aan de eisen die de toezichthouder aan de
uitbesteding stelt.
De meeste pensioenfondsen hebben de afspraken over uitbesteding
vastgelegd in een Service Level Agreement (SLA), waarmee de uitvoerder
verantwoording aflegt aan het bestuur van het pensioenfonds. Het
merendeel van de SLAs schiet echter tekort omdat de pensioenuitvoerder
in beperkte mate kwantitatieve informatie levert. Dit betekent dat het
bestuur van het pensioenfonds onvoldoende inzicht heeft of de
pensioenuitvoering aan alle eisen voldoet.
Uit onderzoek van KPMG onder Nederlandse pensioenfondsen blijkt dat
bij de helft van de pensioenfondsen die de uitvoering door middel van
een SLA heeft uitbesteed periodiek een SLA-rapportage ontvangt. Er
zijn echter grote verschillen in de wijze waarop uitvoerders
rapporteren over de SLA, constateert Geert van Til, partner bij KPMG
Financial Services. Van Til: Enerzijds zijn er uitvoerders die bijna
geheel kwalitatief rapporteren. Daarnaast zijn er uitvoerders die per
onderwerp uit de overeenkomst kwantitatief rapporteren over
doorlooptijden en de juistheid van verwerkingen. Van de rapportages
bevat slechts 39% kwantitatieve gegevens. Zonder een kwantitatieve
onderbouwing verliest een SLA-rapportage een groot deel van haar
waarde voor het pensioenfonds. Het gevolg hiervan is dat bestuurders
van pensioenfondsen onvoldoende inzicht hebben in de vraag of de
pensioenuitvoering voldoet aan de eisen die hieraan gesteld zijn. Het
management van de pensioenuitvoerder heeft onvoldoende inzicht of de
uitvoering conform de SLA plaatsvindt, waardoor mogelijke knelpunten
in de uitvoering minder snel aan het licht komen.
Gezien het feit dat het bestuur van een pensioenfonds altijd
eindverantwoordelijk blijft voor de uitvoering van het pensioenfonds
is het volgens Van Til van groot belang dat de bestuurders goed
inzicht houden in de prestaties van de pensioenuitvoerder in relatie
tot de SLA. Van Til: Het mes snijdt wat dit betreft aan twee kanten
want de SLA-rapportages kunnen ook zeer goed door het management van
de pensioenuitvoerder worden gebruikt. Pensioenuitvoerders zullen dan
ook op korte termijn moeten werken aan kwantitatief onderbouwde
rapportages over de in de SLA afgesproken normen voor de uitvoering
van de pensioenregeling. Van belang hierbij is dat heldere
prestatieafspraken worden gedefinieerd en dat er een planning komt die
aangeeft wanneer over welke prestatieafspraken gerapporteerd wordt.
Hierdoor blijven de kosten overzichtelijke en beheersbaar en biedt de
SLA-rapportage in een vroeg stadium inzicht in het beeld van de
complete rapportage.
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039
© 2005 KPMG Holding N.V., member of KPMG International, a Swiss
cooperative. All rights reserved.