PERSBERICHT - 2005-08-17

Meer passagiersgroei dan de branche, sterke start herfst- en winterboekingen

OAD optimistisch over toekomstige groei

De groei van de Oad Groep, de op één na grootste reisorganisatie van ons land, zet zich ook in 2005 onverminderd voort. Die verwachting sprak Oad-topman Louis Frankenhuis uit tijdens de presentatie van de nieuwe winterprogrammas. Frankenhuis verwacht dat de omzet van het Holtense reisconcern zal stijgen tot 766 miljoen, een toename met 33 miljoen (4,5%) ten opzichte van vorig jaar.

Het aantal passagiers dat de Oad Groep in 2005 vervoert stijgt naar verwachting met 2,4% naar 737.000. Oad presteert daarmee beter dan de reisbranche, die een stijging van 1,5% in passagiers laat zien.

Oad zal het op 31 oktober eindigende boekjaar met een bevredigend positief netto resultaat afsluiten. Gezien de kwakkelende economie en de ontwikkelingen in de Nederlandse reiswereld, is dat een uitstekend resultaat, zo benadrukte Frankenhuis.

Gebrekkig consumentenvertrouwen zet reiswereld onder druk De zeer geringe economische groei, de teruglopende koopkracht en dalende consumentenbestedingen zorgen in 2005 voor een voor de reiswereld ongunstig klimaat. De consument wordt steeds vaker gedwongen om keuzes te maken in zijn consumptiegedrag. Reizen en vakanties moeten daarbij steeds vaker concurreren tegen andere vormen van vrijetijdsbesteding. Vroeger kocht je nieuwe tuinmeubelen en ging je daarnaast vrolijk op vakantie. Tegenwoordig is het vaak een kwestie van kiezen uit één van beide. Zelfs het lage prijsniveau (de prijzen van georganiseerde vakanties liggen nauwelijks hoger dan 20 jaar geleden) en last-minutereizen tegen afbraakprijzen zetten de totale vakantiemarkt niet massaal in beweging, aldus Frankenhuis. Vooral daarom prijst Oad zich gelukkig met deze positieve resultaten.

Veel bestemmingen in de plus
Commercieel directeur Julius ter Haar deelde de tevredenheid van Frankenhuis van de resultaten over dit jaar. Temeer als je ziet dat wij dit jaar geen EK of WK voetbal hebben, wat vorig jaar nog met een bedrag van 25 miljoen bijdroeg in de concernomzet. Oad groeit deze zomer opnieuw sterk op verre bestemmingen buiten Europa en op diverse bestemmingen rond de Middellandse Zee. Turkije groeit licht en blijft met ca.150.000 passagiers Oads grootste bestemming. Vooral het Caribisch gebied, Mexico, Indonesië, Oostenrijk, Frankrijk, Kroatië, Italië en Portugal groeien bij Oad Reizen sterk. In autoreizen verstevigde Oad zijn marktpositie, terwijl Oads positie als grootste bustouroperator van ons land onaangetast bleef.

Tevredenheid over dochters Globe en Bex
Oad is in het algemeen ook tevreden over de resultaten van de dochterbedrijven. Vooral de ontwikkelingen bij de circa 200 Globe Reisburos stemmen Oad tot tevredenheid. Frankenhuis: Globe laat momenteel een groei zien van bijna 6%. Een voortreffelijk resultaat, zeker als je in beschouwing neemt dat de reisbureaus in Nederland zwaar onder druk staan, omdat ze een steeds geduchtere concurrentie van het internet krijgen. Maar Globe levert het bewijs dat reisbureaus zeker levensvatbaar zijn, als ze maar strak georganiseerd worden en een actief beleid voeren dat is gericht op klantenbinding en toegevoegde waarde.
Dat kwam onlangs ook tot uitdrukking door de verkiezing van ons Globe-kantoor in Almere tot Reisbureau van het Jaar.

Snelste stijger
Daarnaast is de in 2004 gesaneerde direct seller Bex Reizen de snelste stijger binnen de Oad Groep. Bex kreeg een nieuw management, dat er in slaagde de terugloop van de afgelopen jaren om te zetten in een stormachtige groei. Momenteel loopt Bex in het aantal boekingen tientallen procenten voor op vorig jaar, aldus Frankenhuis, die de groei bij Bex vooral wijt aan de trends in het boekingsgedrag van consumenten. Bex kan via zijn directe verkoopkanalen snel inspelen op de vraag naar impulsproducten en last minutes.
De omzet van specialist SRC-Cultuurvakanties ontwikkelt zich licht hoger dan vorig jaar. De omzet van wandel- en fietsspecialisten Sindbad en Cycletours, voor 50% eigendom van Oad, stabiliseert.

Veranderingsproces in volle gang
De toekomst van de Oad Groep ziet Frankenhuis vol vertrouwen tegemoet. De Oad Groep is er klaar voor. We hebben het management het afgelopen halfjaar vooral in de breedte versterkt en onze plannen voor de komende drie jaar zijn klaar. Die voorzien in grote investeringen in ICT, e-business en internetontwikkelingen. We houden de hele procesorganisatie tegen het licht om de noodzakelijke efficiencyslagen te kunnen maken en lijnen momenteel de intensivering van de verkoop via alle distributiekanalen op'.

"Daarnaast zullen we de verschillende merken die wij binnen de Oad Groep exploiteren verder versterken, nog meer aandacht besteden aan innovatieve op de consumentenbehoeften afgestemde reisproducten en ons nog verder focussen op kwaliteitsbeheersing. Daar heb je goede mensen voor nodig, en die hebben we nu in huis. Frankenhuis benadrukte dat de positie van de reisagent bij Oad onveranderd prominent zal blijven.

Boekingen herstellen steeds sneller
Frankenhuis memoreerde nog de toename van het aantal calamiteiten, zowel in de vorm van natuurgeweld als door bomaanslagen. Echter is er een tendens dat de reisconsument zich steeds minder van de wijs laat brengen door calamiteiten. Uit eigen onderzoek concludeert Oad dat het herstel van de boekingen na een calamiteit steeds sneller verloopt.

"Duurde het bijvoorbeeld na de aanslagen in New York 10 weken voordat er enig herstel in de boekingen optrad, bij de recente aanslagen in Londen en Turkije vertoonden de boekingen binnen enkele dagen weer een opwaartse lijn. En bij alle tussenliggende calamiteiten zie je dat naarmate ze van recentere datum zijn, het herstel van de boekingen sneller verloopt. Kennelijk realiseert de consument zich in toenemende mate dat aan reizen zekere risico's zijn verbonden, maar laat hij zich daar steeds minder door afschrikken."

Andere rol Calamiteitenfonds
Wel pleit Frankenhuis voor een andere rol van het Calamiteitenfonds voor klanten die vlak na een calamiteit naar de getroffen bestemming vertrekken. "Voor de passagiers ter plaatse biedt het Calamiteitenfonds in de meeste gevallen een voldoende waarborg. Maar wie van zijn geplande vertrek wil afzien, is vaak overgeleverd aan de coulance van de reisorganisatie. Oad zou er een voorstander van zijn als het Calamiteitenfonds reizigers de mogelijkheid zou bieden om binnen een week nadat zich een grote calamiteit heeft voorgedaan, hun reis kosteloos om te boeken of te annuleren. Wij vinden dat consumenten die bij een bij de ANVR aangesloten organisatie boeken, die zekerheid moeten hebben. De geplande verlaging van de premie voor het Calamiteitenfonds per 1 januari 2006 zou dan ook beter kunnen worden aangewend om de dekkingsgebieden van het fonds in deze richting uit te breiden."

Vraagtekens over communicatie IVW
Oad is ongelukkig met de wijze waarop de Inspectie van Verkeer en Waterstaat IVW de afgelopen maanden heeft gecommuniceerd over de veiligheid van vliegtuigmaatschappijen en touringcarbedrijven. Volgens Frankenhuis heeft de wijze van communiceren rond de affaire Onur Air een onnodige discussie doen ontstaan over de veiligheid van airlines.

De IVW is niet degene die zon discussie moet aanwakkeren, maar nou juist bepalen of een luchtvaartmaatschappij veilig is of niet. Een tussenweg bestaat niet en daarmee zou ook elke publieke discussie uitgesloten moeten zijn. Ook de uitspraken naar aanleiding van het recente busongeluk met een Solmar touringcar zijn Oad in het verkeerde keelgat geschoten. Wij hebben als Nederlands grootste touringcarbedrijf aan de wieg gestaan van het Keurmerk Touringcarbedrijf, hét kwaliteitskeurmerk voor bussen. In de nogal ongenuanceerde communicatie van de IVW werd daarvan geen enkele melding gemaakt, waardoor de bedrijven die zich wel strikt aan de regels houden, waaronder Oad, schade hebben ondervonden, aldus commercieel directeur Julius ter Haar.

Vooruitblik naar 2006
s Lands tweede reisorganisatie laat zich optimistisch uit over 2006. "Het Centraal Planbureau verwacht een groei van 2,25% in 2006. Uit ervaringscijfers van de afgelopen 20 jaar weten wij dat de groei van de reissector gemiddeld zo'n 2% hoger is dan de economische groei, hetgeen een flinke impuls voor de sector zou betekenen. Het feit dat de herfst- en winterboekingen zeer sterk uit de startblokken komen, ziet Oad als een voorteken voor een succesvol 2006", aldus Frankenhuis