PERSBERICHT - 2005-08-17
Meer passagiersgroei dan de branche, sterke start herfst- en
winterboekingen
OAD optimistisch over toekomstige groei
De groei van de Oad Groep, de op één na grootste reisorganisatie van
ons land, zet zich ook in 2005 onverminderd voort. Die verwachting
sprak Oad-topman Louis Frankenhuis uit tijdens de presentatie van de
nieuwe winterprogrammas. Frankenhuis verwacht dat de omzet van het
Holtense reisconcern zal stijgen tot 766 miljoen, een toename met 33
miljoen (4,5%) ten opzichte van vorig jaar.
Het aantal passagiers dat de Oad Groep in 2005 vervoert stijgt naar
verwachting met 2,4% naar 737.000. Oad presteert daarmee beter dan de
reisbranche, die een stijging van 1,5% in passagiers laat zien.
Oad zal het op 31 oktober eindigende boekjaar met een bevredigend
positief netto resultaat afsluiten. Gezien de kwakkelende economie en
de ontwikkelingen in de Nederlandse reiswereld, is dat een uitstekend
resultaat, zo benadrukte Frankenhuis.
Gebrekkig consumentenvertrouwen zet reiswereld onder druk
De zeer geringe economische groei, de teruglopende koopkracht en
dalende consumentenbestedingen zorgen in 2005 voor een voor de
reiswereld ongunstig klimaat. De consument wordt steeds vaker
gedwongen om keuzes te maken in zijn consumptiegedrag. Reizen en
vakanties moeten daarbij steeds vaker concurreren tegen andere vormen
van vrijetijdsbesteding. Vroeger kocht je nieuwe tuinmeubelen en ging
je daarnaast vrolijk op vakantie. Tegenwoordig is het vaak een kwestie
van kiezen uit één van beide. Zelfs het lage prijsniveau (de prijzen
van georganiseerde vakanties liggen nauwelijks hoger dan 20 jaar
geleden) en last-minutereizen tegen afbraakprijzen zetten de totale
vakantiemarkt niet massaal in beweging, aldus Frankenhuis. Vooral
daarom prijst Oad zich gelukkig met deze positieve resultaten.
Veel bestemmingen in de plus
Commercieel directeur Julius ter Haar deelde de tevredenheid van
Frankenhuis van de resultaten over dit jaar. Temeer als je ziet dat
wij dit jaar geen EK of WK voetbal hebben, wat vorig jaar nog met een
bedrag van 25 miljoen bijdroeg in de concernomzet. Oad groeit deze
zomer opnieuw sterk op verre bestemmingen buiten Europa en op diverse
bestemmingen rond de Middellandse Zee. Turkije groeit licht en blijft
met ca.150.000 passagiers Oads grootste bestemming. Vooral het
Caribisch gebied, Mexico, Indonesië, Oostenrijk, Frankrijk, Kroatië,
Italië en Portugal groeien bij Oad Reizen sterk. In autoreizen
verstevigde Oad zijn marktpositie, terwijl Oads positie als grootste
bustouroperator van ons land onaangetast bleef.
Tevredenheid over dochters Globe en Bex
Oad is in het algemeen ook tevreden over de resultaten van de
dochterbedrijven. Vooral de ontwikkelingen bij de circa 200 Globe
Reisburos stemmen Oad tot tevredenheid. Frankenhuis: Globe laat
momenteel een groei zien van bijna 6%. Een voortreffelijk resultaat,
zeker als je in beschouwing neemt dat de reisbureaus in Nederland
zwaar onder druk staan, omdat ze een steeds geduchtere concurrentie
van het internet krijgen. Maar Globe levert het bewijs dat reisbureaus
zeker levensvatbaar zijn, als ze maar strak georganiseerd worden en
een actief beleid voeren dat is gericht op klantenbinding en
toegevoegde waarde.
Dat kwam onlangs ook tot uitdrukking door de verkiezing van ons
Globe-kantoor in Almere tot Reisbureau van het Jaar.
Snelste stijger
Daarnaast is de in 2004 gesaneerde direct seller Bex Reizen de snelste
stijger binnen de Oad Groep. Bex kreeg een nieuw management, dat er in
slaagde de terugloop van de afgelopen jaren om te zetten in een
stormachtige groei. Momenteel loopt Bex in het aantal boekingen
tientallen procenten voor op vorig jaar, aldus Frankenhuis, die de
groei bij Bex vooral wijt aan de trends in het boekingsgedrag van
consumenten. Bex kan via zijn directe verkoopkanalen snel inspelen op
de vraag naar impulsproducten en last minutes.
De omzet van specialist SRC-Cultuurvakanties ontwikkelt zich licht
hoger dan vorig jaar. De omzet van wandel- en fietsspecialisten
Sindbad en Cycletours, voor 50% eigendom van Oad, stabiliseert.
Veranderingsproces in volle gang
De toekomst van de Oad Groep ziet Frankenhuis vol vertrouwen tegemoet.
De Oad Groep is er klaar voor. We hebben het management het afgelopen
halfjaar vooral in de breedte versterkt en onze plannen voor de
komende drie jaar zijn klaar. Die voorzien in grote investeringen in
ICT, e-business en internetontwikkelingen. We houden de hele
procesorganisatie tegen het licht om de noodzakelijke efficiencyslagen
te kunnen maken en lijnen momenteel de intensivering van de verkoop
via alle distributiekanalen op'.
"Daarnaast zullen we de verschillende merken die wij binnen de Oad
Groep exploiteren verder versterken, nog meer aandacht besteden aan
innovatieve op de consumentenbehoeften afgestemde reisproducten en ons
nog verder focussen op kwaliteitsbeheersing. Daar heb je goede mensen
voor nodig, en die hebben we nu in huis. Frankenhuis benadrukte dat de
positie van de reisagent bij Oad onveranderd prominent zal blijven.
Boekingen herstellen steeds sneller
Frankenhuis memoreerde nog de toename van het aantal calamiteiten,
zowel in de vorm van natuurgeweld als door bomaanslagen. Echter is er
een tendens dat de reisconsument zich steeds minder van de wijs laat
brengen door calamiteiten. Uit eigen onderzoek concludeert Oad dat het
herstel van de boekingen na een calamiteit steeds sneller verloopt.
"Duurde het bijvoorbeeld na de aanslagen in New York 10 weken voordat
er enig herstel in de boekingen optrad, bij de recente aanslagen in
Londen en Turkije vertoonden de boekingen binnen enkele dagen weer een
opwaartse lijn. En bij alle tussenliggende calamiteiten zie je dat
naarmate ze van recentere datum zijn, het herstel van de boekingen
sneller verloopt. Kennelijk realiseert de consument zich in toenemende
mate dat aan reizen zekere risico's zijn verbonden, maar laat hij zich
daar steeds minder door afschrikken."
Andere rol Calamiteitenfonds
Wel pleit Frankenhuis voor een andere rol van het Calamiteitenfonds
voor klanten die vlak na een calamiteit naar de getroffen bestemming
vertrekken. "Voor de passagiers ter plaatse biedt het
Calamiteitenfonds in de meeste gevallen een voldoende waarborg. Maar
wie van zijn geplande vertrek wil afzien, is vaak overgeleverd aan de
coulance van de reisorganisatie. Oad zou er een voorstander van zijn
als het Calamiteitenfonds reizigers de mogelijkheid zou bieden om
binnen een week nadat zich een grote calamiteit heeft voorgedaan, hun
reis kosteloos om te boeken of te annuleren. Wij vinden dat
consumenten die bij een bij de ANVR aangesloten organisatie boeken,
die zekerheid moeten hebben. De geplande verlaging van de premie voor
het Calamiteitenfonds per 1 januari 2006 zou dan ook beter kunnen
worden aangewend om de dekkingsgebieden van het fonds in deze richting
uit te breiden."
Vraagtekens over communicatie IVW
Oad is ongelukkig met de wijze waarop de Inspectie van Verkeer en
Waterstaat IVW de afgelopen maanden heeft gecommuniceerd over de
veiligheid van vliegtuigmaatschappijen en touringcarbedrijven. Volgens
Frankenhuis heeft de wijze van communiceren rond de affaire Onur Air
een onnodige discussie doen ontstaan over de veiligheid van airlines.
De IVW is niet degene die zon discussie moet aanwakkeren, maar nou
juist bepalen of een luchtvaartmaatschappij veilig is of niet. Een
tussenweg bestaat niet en daarmee zou ook elke publieke discussie
uitgesloten moeten zijn. Ook de uitspraken naar aanleiding van het
recente busongeluk met een Solmar touringcar zijn Oad in het verkeerde
keelgat geschoten. Wij hebben als Nederlands grootste
touringcarbedrijf aan de wieg gestaan van het Keurmerk
Touringcarbedrijf, hét kwaliteitskeurmerk voor bussen. In de nogal
ongenuanceerde communicatie van de IVW werd daarvan geen enkele
melding gemaakt, waardoor de bedrijven die zich wel strikt aan de
regels houden, waaronder Oad, schade hebben ondervonden, aldus
commercieel directeur Julius ter Haar.
Vooruitblik naar 2006
s Lands tweede reisorganisatie laat zich optimistisch uit over 2006.
"Het Centraal Planbureau verwacht een groei van 2,25% in 2006. Uit
ervaringscijfers van de afgelopen 20 jaar weten wij dat de groei van
de reissector gemiddeld zo'n 2% hoger is dan de economische groei,
hetgeen een flinke impuls voor de sector zou betekenen. Het feit dat
de herfst- en winterboekingen zeer sterk uit de startblokken komen,
ziet Oad als een voorteken voor een succesvol 2006", aldus Frankenhuis