Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
Overdracht van het kennisinstituut Agrotechnology & Foodinnovations in Wageningen
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
ons kenmerk: DK. 2005/1722
datum: 17-08-2005
onderwerp: Overdracht van het kennisinstituut Agrotechnology & Foodinnovations in Wageningen
Bijlagen:
Geachte Voorzitter,
Hierbij ontvangt u de antwoorden op de vragen van het lid Van der Ham (D66) over de overdracht van het kennisinstituut Agrotechnology & Food Innovations (A&F) in Wageningen.
1
Bent u op de hoogte van de voorgenomen overdracht van het onderdeel voedselkwaliteit van Agrotechnology & Foodinnovations (WUR-A&F) naar de private marktpartij NIZO?1 Klopt het dat er ook andere geïnteresseerde marktpartijen zijn? Hebben deze marktpartijen de mogelijkheid gekregen om hun interesse kenbaar te maken? Zo nee, waarom niet? Op welke gronden is uiteindelijk gekozen om dat onderdeel aan het NIZO over te dragen?
Ja, ik ben op de hoogte van de voorgenomen overdracht. Bovendien ben ik ervan op de hoogte dat een andere marktpartij inmiddels interesse heeft getoond en ook een oriënterend gesprek heeft gehad met de Raad van Bestuur van Wageningen UR. Het is evenwel aan Wageningen UR om een keuze te maken.
2
Bent u op de hoogte dat de verplichte afdracht van de zuivelcoöperaties aan NIZO in 2007/2008 stopgezet zal worden of op zijn minst ter discussie staat? Is dit meegenomen bij de afweging om de activiteiten van A&F onder te brengen bij het NIZO en zo nee, waarom niet? In hoeverre is het voortbestaan van NIZO na 2007/2008 zodanig zeker, dat de overdracht van de (publieke) kennis als gevolg van de overname op langere termijn zeker gesteld is?
Ik ben inderdaad op de hoogte van de voorgenomen afbouw van de contractfinanciering voor het gegarandeerde gemeenschappelijke onderzoek dat uit de heffingen van het Productschap Zuivel wordt betaald.
Ik heb geen signalen dat hierdoor het NIZO onder druk komt te staan. Het NIZO staat bij mij bekend als een financieel gezonde organisatie en ik heb geen reden om te verwachten dat dit in de toekomst anders zal zijn. Ook hier geldt echter dat het onderbrengen van activiteiten van A&F bij NIZO een keuze is die gemaakt moet worden door de Raad van Bestuur van Wageningen UR. Indien er met publiek geld gefinancierde middelen van A&F zouden overgaan naar het NIZO, dan is hiervoor mijn toestemming vereist, zoals is vastgelegd in de statuten van DLO.
3
Klopt het dat als gevolg van de overname is afgesproken dat de WUR zich in mindere mate bezig mag houden met het onderwerp voedselkwaliteit? Gaat hiermee niet een stuk publieke kennisontwikkeling verloren op één van de innovatie speerpunten van het kabinet, namelijk Food en Flowers en op één van de grootste bedreigingen van de volksgezondheid, namelijk obesitas onderzoek?
Nee, dit klopt niet. Uit contacten met de Raad van Bestuur van Wageningen UR is mij gebleken dat de WUR zich zal gaan richten op het pre-competitief onderzoek en het NIZO op het competitief onderzoek. Door deze keuze van de WUR blijft juist de kennisontwikkeling op de aangegeven speerpunten, die ik onderschrijf, behouden voor het publieke domein.
4
Zal de overdracht van A&F naar NIZO, de onduidelijkheid over het voortbestaan van het NIZO en het verminderen van de inspanningen van de WUR op dat onderzoeksgebied, er niet voor zorgen dat kennis verloren gaat én de publieke kennisinfrastructuur op het gebied van voedselkwaliteit wordt afgebouwd? Acht u dat als minister van voedselkwaliteit een verantwoorde ontwikkeling? In hoeverre denkt u in dat geval nog publieke invulling te kunnen blijven geven op het terrein van voedselkwaliteit?
Ik deel uw analyse niet. De samenwerking tussen genoemde partijen vindt plaats binnen het zogenaamde 'Food Valley' complex. Initiatieven vanuit dit complex ondersteun ik van harte.
5
Klopt het verder dat publiekelijk gefinancierde zaken als apparatuur van A&F zonder enige compensatie worden overgedragen aan NIZO? Klopt het eveneens dat vanuit WUR voor iedere medewerker van A&F, die overgaat naar NIZO, een garantstelling is gegeven van ruim 300.000 euro aan publieke middelen, danwel de helft daarvan voor medewerkers die gerelateerd blijven aan Wageningen Centre for Food Sciences? Klopt het dat de middelen in ieder geval voor een deel ten laste worden gebracht van de kennisbasismiddelen? Vindt u dit een verantwoorde besteding van publieke innovatie middelen?
Deze veronderstellingen zijn mij onbekend. In de relatie die LNV heeft met de WUR en met name met de DLO-organisatie is uitdrukkelijk afgesproken (subsidie regeling DLO en statuten DLO) dat het niet is toegestaan dat publieke middelen worden ingezet voor private doeleinden zonder voorafgaande toestemming.
6
Loopt u ten aanzien van het vorige punt ook niet het risico, dat de Europese Unie deze inzet van publieke middelen zal beschouwen als staatssteun aan het NIZO. In hoeverre staat daarmee de financiering als geheel ter discussie?
Zie vraag 5.
7
Bent u als verantwoordelijk minister over de WUR naar aanleiding van bovenstaande bereid om de overname van A&F door het NIZO en de financiering ervan te onderzoeken en zo nodig in te grijpen?
Ik zie geen aanleiding om bij de lopende besprekingen tussen WUR en geïnteresseerde marktpartijen te interveniëren. De Raad van Toezicht van Wageningen UR zal de uitkomst van deze besprekingen toetsen aan de randvoorwaarden die voor DLO gelden.
De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,
dr. C.P. Veerman
1 Zie antwoord op schriftelijke vragen ingezonden op 11 april (1757) en artikel Financieel Dagblad d.d. 1 april.