Ingezonden persbericht


Onnauwkeurige klantgegevens leiden tot omzetverlies

Situatie in Benelux volgens QAS voor verbetering vatbaar

AMSTERDAM, 17 augustus 2005 - Een wereldwijd onderzoek op initiatief van Experian-dochter QAS over datakwaliteit toont aan dat bedrijven overal ter wereld moeite hebben met het onderhouden van hun klantgegevens. Slechts 14 procent van alle overheidsorganisaties en commerciële bedrijven beschikt over gegevens die volledig accuraat zijn. Maar liefst 73% van de onderzochte organisaties erkent dat hun bedrijfsresultaten negatief worden beïnvloed door onnauwkeurige data.

Het onderzoek, dat werd uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau Dynamic Markets, toont aan dat minder dan één op de tien bedrijven in de Benelux verklaren dat hun gegevens 100% accuraat zijn. 86% van deze bedrijven geeft toe dat dit probleem hen geld kost (zie tabel 1). Alle respondenten, ongeacht hun land van herkomst, staan voor dezelfde uitdagingen als het gaat om het bijhouden van nauwkeurige informatie over hun klanten. Organisaties in de tien onderzochte landen noemen drie belemmeringen die het verbeteren van hun datakwaliteit in de weg staan:
* Gebrek aan tijd en menskracht

* Beperkt vermogen om op de hoogte te blijven van een vergankelijke klantenkring
* Onvoldoende budget


* Tabel 1: Accuratesse van klantgegevens

* Land Bedrijven die verklaren dat gegevens 100% accuraat zijn Bedrijven die omzetverlies ten gevolge van slechte datakwaliteit toegeven
* Singapore 36% 45%
* Frankrijk 22% 60%
* Duitsland 22% 89%
* Spanje 18% 66%
* Verenigde Staten 13% 77%
* Verenigd Koninkrijk 8% 71%
* Australië 7% 65%
* Benelux 6% 86%


* Benelux

* De onderzoeksresultaten wijzen uit dat er in de Benelux sprake is van een plaatsgebonden gebrek aan best practice op het gebied van klantgegevensmanagement. Bedrijven in de Benelux beweren dat maar 44% van hun medewerkers nauwkeurige klantgegevens belangrijk vinden, vergeleken met 58% van de werknemers van bedrijven in het Verenigd Koninkrijk.


* De belangrijkste oorzaak van de middelmatige performance van de Benelux-bedrijven ligt volgens QAS in het feit dat slechts iets meer dan een kwart van deze bedrijven een bedrijfsbrede datamanagementstrategie hanteert (zie tabel 2). Dit probleem wordt nog eens verergerd door het feit dat maar 7% van hen de afgelopen drie jaar het onderwerp datamanagement op directieniveau heeft besproken. Dit cijfer lijkt te passen in een Europese trend. Duitsland scoort met 6% het slechtst. In de Verenigde Staten daarentegen kwam het onderwerp bij 35% van de bedrijven ter sprake op het hoogste niveau.
* Tabel 2: Best practice klantgegevens
*

* Land Bedrijfsbrede datamanagementstrategie (% 'ja') Datamanagement onderwerp van gesprek op directieniveau (% 'ja')
* Australië 32% 8%
* Verenigde Staten 30% 35%
* Spanje 30% 9%
* Frankrijk 30% 9%
* Verenigd Koninkrijk 26% 21%
* Benelux 26% 7%
* Singapore 20% 35%
* Duitsland 16% 6%


* 'Hoewel er wereldwijd nog heel wat kan worden verbeterd op het gebied van gegevensnauwkeurigheids-standaarden is het echt niet allemaal kommer en kwel', licht Group Managing Director Harry Meilke van QAS toe. 'Bijna alle onderzochte bedrijven erkennen dat zij problemen hebben met datakwaliteit. Iets meer dan de helft is voornemens de komende 12 maanden te investeren in betere datamanagementmethoden'


* 'Bedrijven overal ter wereld moeten ervoor zorgen dat hun datamanagementprocessen geïntegreerd raken in hun totale organisatie. Zij moeten meer tijd besteden aan het op peil houden van datakwaliteit. Dit betekent: van begin af aan werken met correcte informatie en ervoor zorgen dat deze ook correct blijft. Het is bemoedigend om te zien dat de helft van de bedrijven in de Benelux het probleem serieus opvat en van plan is het komende jaar te investeren in klantgegevensmanagement.'


* Gedetailleerde Engelstalige informatie over het QAS-onderzoek treft u aan op www.qas.nl


* Over het onderzoek

* Het onderzoek is uitgevoerd in juni 2005. Het doel ervan was het vaststellen van de mate van nauwkeurigheid van klantgegevens binnen organisaties. Ook wilde QAS nagaan tot in hoeverre bedrijven waarde hechten aan nauwkeurige klantgegevens. QAS gaf Dynamic Markets opdracht om 550 respondenten te interviewen binnen grote publieke en private organisaties in tien landen: Australië, België, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg, Nederland, Singapore, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De respondenten zijn werkzaam in de financiële sector, het verzekeringswezen, detailhandel, telecom, nutsvoorzieningen, vrijetijdsbesteding, toerisme, reiswereld en publieke sector.


* Voornaamste bevindingen:

* 97% van de grote organisaties ter wereld zegt gemotiveerd te zijn om hun databases met klantgegevens, burgergegevens en gegevens over prospects schoon en up-to-date te houden
* 99% van de respondenten vindt het belangrijk dat klant- en prospectgegevens voldoen aan de wettelijke regels. Toch is het voldoen aan deze regels voor slechts 35% van de bedrijven een belangrijke drijfveer
* Ondanks de wens van organisaties voor schone en up-to-date gegevensbestanden, durft slechts 14% te stellen dat hun databases 100% accuraat zijn. Dit betekent dat 86% toegeeft dat hun databases onnauwkeurig of incompleet zijn
* De belangrijkste hindernissen voor het onderhouden van accurate databases zijn: tijdgebrek en gebrek aan menskracht binnen de organisatie (65%), beperkt vermogen om op de hoogte te blijven van een vergankelijke groep klanten en prospects (55%), en beperkt budget (49%)
* Maar 42% van alle geïnterviewde bedrijven heeft een speciale database manager in dienst. In slechts 34% van deze bedrijven neemt een directielid het beheer van de databases zelf voor zijn of haar rekening
* 75% van de bedrijven geeft toe dat er potentiële omzet bij hen verloren gaat doordat zij business opportunities missen ten gevolge van het niet voldoende profileren van klantendatabases hetzij door problemen met datakwaliteit
* ///


* Noot voor de redactie,