Print
Vernieuwd motorenprogramma Mercedes-Benz S-Klasse
(17-8-2005)
De motoren van de nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse zijn nieuwe of verder
ontwikkelde krachtbronnen die in vergelijking tot hun voorgangers tot
26 procent meer vermogen en een tot 15 procent groter koppel leveren.
Het brandstofverbruik is echter tot negen procent minder dan voorheen.
Tegelijk met de première van het nieuwe luxueuze model komend najaar,
maakt ook een nieuw ontwikkelde achtcilindermotor zijn opwachting. De
motor is met zijn cilinderinhoud van 5,5 liter goed voor een vermogen
van 285 kW/388 pk. Het totale motoren-programma van de nieuwe S-Klasse
loopt uiteen van 173 kW/235 pk bij de S 320 CDI tot 380 kW/517 pk bij
de twaalfcilindermotor van de S 600.
De nieuwe achtcilindermotor is het topmodel van de nieuwe generatie
V-motoren van Mercedes-Benz. De krachtbron is voorzien van vier
kleppen per cilinder, variabel verstelbare nokkenassen aan in- en
uitlaatzijde, een tweetraps variabel inlaatspruitstuk dat tevens is
voorzien van tumble kleppen in de inlaatkanalen. Daarmee behoort de
motor tot de krachtigste en zuinigste in zijn cilinderinhoud-klasse.
Ook het maximum koppel is ten opzichte van het voorgaande model
duidelijk gestegen. Het koppel van 530 Nm is beschikbaar over een
breed toerenbereik van 2.800 tot 4.800 omw./min. Voor de acceleratie
van 0-100 km/u heeft de S-Klasse met achtcilindermotor 5,4 seconden
nodig, duidelijk sneller dan de 6,3 seconden van het voorgaande model.
Toch bleef het brandstofverbruik (gecombineerd) volgens NEFZ-norm met
11,7 tot 11,9 liter per 100 km gelijk. Een ander technisch kenmerk van
de nieuwe achtcilindermotor zijn speciale shifting nokkenassen,
waarmee de motor in het lagere en gemiddelde toerenbereik rustiger
loopt.
De nieuwe achtcilindermotor is gebaseerd op een moderne lichtgewicht
constructie met een krukkast van aluminium, cilinderbussen van een
legering uit aluminium en silicium voor minder wrijving, een krukas
van gesmeed staal en lichtere drijfstangen. Naast de interne
recirculatie van de uitlaatgassen en secundaire luchtinblazing zijn er
twee katalysatoren met lineaire lambda-bewaking dichtbij de motor
geplaatst. Daarmee blijft de nieuwe achtcilindermotor onder de
strengste momenteel geldende uitstootnormen en heeft deze het
potentieel ook aan de geplande toekomstige normen te voldoen.
Ook de beide zescilindermotoren van de S-Klasse zijn nieuw ontwikkeld.
De S 350 is voorzien van een 200 kW/272 pk sterke V6-motor die sinds
medio 2004 in productie is. Vergeleken met de tot dusver gebruikte
V6-benzinemotor in de S-Klasse is de nieuwe krachtbron goed voor
prestaties die zoân elf procent hoger liggen en een brandstofbesparing
van een liter per 100 kilometer. Het gecombineerde verbruik volgens
NEFZ-norm varieert van 10,1 tot 10,3 liter per 100 kilometer. De
nieuwe S 350 accelereert in
7,3 seconden van 0-100 km/u en is daarmee 0,3 seconden sneller dan
zijn voorganger.
Vanaf het eerste kwartaal van volgend jaar wordt het motorenprogramma
van de nieuwe S-Klasse gecompleteerd door een nieuwe 173 kW/235 pk
sterke V6-dieselmotor. Deze krachtbron vervangt de zescilinder
lijnmotor in de huidige S 320 CDI en levert prestaties die zoân 15
procent beter zijn. Het maximum koppel is toegenomen van 500 tot 540
Nm en is beschikbaar tussen de 1.600 en 2.800 omw./min. De motor
beschikt over CDI-technologie van de derde generatie met onder andere
nauwkeurigere en snellere Piëzo-injectoren en een maximale
inspuitdruk van 1.600 bar.
Het door Mercedes-Benz ontwikkelde onderhoudsvrije diesel
partikelfilter behoort in Nederland tot de standaarduitrusting van de
nieuwe S 320 CDI.
Vanaf begin volgend jaar is ook het nieuwe topmodel van de
S-Klasse leverbaar, de S 600. Dankzij een verder ontwikkelde
twaalfcilinder biturbomotor is het topmodel goed voor een vermogen van
380 kW/517 pk, 12kW/17 pk meer dan voorheen. Het maximum koppel is
toegenomen van 800 tot 830 Nm.
Mercedes-Benz levert de V6- en V8-uitvoeringen van de nieuwe
S-Klasse standaard met de wereldwijd unieke zeventraps automatische
transmissie 7G-TRONIC.
AutoRai