AutoRai

Print

Vernieuwd motorenprogramma Mercedes-Benz S-Klasse

(17-8-2005)
De motoren van de nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse zijn nieuwe of verder ontwikkelde krachtbronnen die in vergelijking tot hun voorgangers tot 26 procent meer vermogen en een tot 15 procent groter koppel leveren. Het brandstofverbruik is echter tot negen procent minder dan voorheen. Tegelijk met de première van het nieuwe luxueuze model komend najaar, maakt ook een nieuw ontwikkelde achtcilindermotor zijn opwachting. De motor is met zijn cilinderinhoud van 5,5 liter goed voor een vermogen van 285 kW/388 pk. Het totale motoren-programma van de nieuwe S-Klasse loopt uiteen van 173 kW/235 pk bij de S 320 CDI tot 380 kW/517 pk bij de twaalfcilindermotor van de S 600.

De nieuwe achtcilindermotor is het topmodel van de nieuwe generatie V-motoren van Mercedes-Benz. De krachtbron is voorzien van vier kleppen per cilinder, variabel verstelbare nokkenassen aan in- en uitlaatzijde, een tweetraps variabel inlaatspruitstuk dat tevens is voorzien van tumble kleppen in de inlaatkanalen. Daarmee behoort de motor tot de krachtigste en zuinigste in zijn cilinderinhoud-klasse. Ook het maximum koppel is ten opzichte van het voorgaande model duidelijk gestegen. Het koppel van 530 Nm is beschikbaar over een breed toerenbereik van 2.800 tot 4.800 omw./min. Voor de acceleratie van 0-100 km/u heeft de S-Klasse met achtcilindermotor 5,4 seconden nodig, duidelijk sneller dan de 6,3 seconden van het voorgaande model. Toch bleef het brandstofverbruik (gecombineerd) volgens NEFZ-norm met 11,7 tot 11,9 liter per 100 km gelijk. Een ander technisch kenmerk van de nieuwe achtcilindermotor zijn speciale shifting nokkenassen, waarmee de motor in het lagere en gemiddelde toerenbereik rustiger loopt.

De nieuwe achtcilindermotor is gebaseerd op een moderne lichtgewicht constructie met een krukkast van aluminium, cilinderbussen van een legering uit aluminium en silicium voor minder wrijving, een krukas van gesmeed staal en lichtere drijfstangen. Naast de interne recirculatie van de uitlaatgassen en secundaire luchtinblazing zijn er twee katalysatoren met lineaire lambda-bewaking dichtbij de motor geplaatst. Daarmee blijft de nieuwe achtcilindermotor onder de strengste momenteel geldende uitstootnormen en heeft deze het potentieel ook aan de geplande toekomstige normen te voldoen.

Ook de beide zescilindermotoren van de S-Klasse zijn nieuw ontwikkeld. De S 350 is voorzien van een 200 kW/272 pk sterke V6-motor die sinds medio 2004 in productie is. Vergeleken met de tot dusver gebruikte V6-benzinemotor in de S-Klasse is de nieuwe krachtbron goed voor prestaties die zoân elf procent hoger liggen en een brandstofbesparing van een liter per 100 kilometer. Het gecombineerde verbruik volgens NEFZ-norm varieert van 10,1 tot 10,3 liter per 100 kilometer. De nieuwe S 350 accelereert in
7,3 seconden van 0-100 km/u en is daarmee 0,3 seconden sneller dan zijn voorganger.

Vanaf het eerste kwartaal van volgend jaar wordt het motorenprogramma van de nieuwe S-Klasse gecompleteerd door een nieuwe 173 kW/235 pk sterke V6-dieselmotor. Deze krachtbron vervangt de zescilinder lijnmotor in de huidige S 320 CDI en levert prestaties die zoân 15 procent beter zijn. Het maximum koppel is toegenomen van 500 tot 540 Nm en is beschikbaar tussen de 1.600 en 2.800 omw./min. De motor beschikt over CDI-technologie van de derde generatie met onder andere nauwkeurigere en snellere Piëzo-injectoren en een maximale inspuitdruk van 1.600 bar.

Het door Mercedes-Benz ontwikkelde onderhoudsvrije diesel partikelfilter behoort in Nederland tot de standaarduitrusting van de nieuwe S 320 CDI.

Vanaf begin volgend jaar is ook het nieuwe topmodel van de S-Klasse leverbaar, de S 600. Dankzij een verder ontwikkelde twaalfcilinder biturbomotor is het topmodel goed voor een vermogen van 380 kW/517 pk, 12kW/17 pk meer dan voorheen. Het maximum koppel is toegenomen van 800 tot 830 Nm.

Mercedes-Benz levert de V6- en V8-uitvoeringen van de nieuwe S-Klasse standaard met de wereldwijd unieke zeventraps automatische transmissie 7G-TRONIC.