AutoRai

Print

Dynamische en luxe Sport Utility Vehicle: Audi Q7

(17-8-2005)
Audi presenteert een nieuwe auto die toonaangevend zal zijn in het segment van de Sport Utility Vehicles: de Audi Q7. Deze dynamische SUV combineert sportiviteit, veelzijdigheid en moderne techniek met de luxe van een auto uit de premiumklasse.
De Q7 blinkt uit door zijn prestaties en rijeigenschappen van sportwagenniveau en definieert nieuwe maatstaven voor zijn klasse. Een wagen die geen geheim maakt van zijn mogelijkheden, overal onder alle omstandigheden. Audi Q7: de dynamische en luxe Sport Utility Vehicle van de uitvinders van quattro.

De Q7 is duidelijk herkenbaar als een sportieve en prestatiegerichte Audi, onder meer door de hoge heuplijn vlak onder de zijruiten en de strakke achterzijde met twee opvallende uitlaten. Dankzij de sterk gebogen daklijn die eindigt achter de laatste zijruiten, heeft de Audi Q7 een coupé-achtige uitstraling. Natuurlijk ontbreekt Audiâs typische single frame grille aan de voorzijde niet. Die siert evenals alle andere recent verschenen Audiâs ook de Q7 en geeft de SUV een krachtig voorkomen. Karakteristiek zijn de schouderlijn en de dynamic lijn, die onder bij de voorste wielkasten begint en omhoog loopt tot de achterste wielkasten. Een bijzonder accent zijn de twee optionele contrastkleuren. Er kan gekozen worden uit elf kleuren, waarvan er drie exclusief voor de Q7 zijn. In het najaar is de Q7 bestelbaar. Prijzen zijn nog niet bekend. Voorjaar 2006 zal de Q7 bij de Audi-dealers staan.

Vijf, zes of zeven personen
Met een lengte van 5086 millimeter en een wielbasis van 3002 millimeter (breedte: 1.983 mm, hoogte: 1.737 mm) staat de Audi Q7 qua afmetingen aan de top van het SUV-segment. Deze royale buitenmaten komen de interieurruimte zeker ten goede. Er kunnen maximaal zeven personen plaatsnemen, verdeeld over de drie zitrijen. De Q7 zal als vijf-, zes- en zevenzitter worden aangeboden. Op de tweede zitrij kunnen drie personen op de in lengterichting verschuifbare zetels genieten van alle beschikbare hoofd- en beenruimte (de Q7 biedt de meeste beenruimte in zijn klasse), terwijl op de derde zitrij twee personen aangenaam kunnen vertoeven. Handig is dat de twee achterste zitrijen eenvoudig zijn in te klappen, waardoor een vlakke laadvloer ontstaat. De bagageruimte neemt dan toe tot 2.035 liter, zonder dat er stoelen hoeven te worden verwijderd. Kiest men voor een vijfzitter, dan is er plaats voor maar liefst 775 liter bagage: absoluut de grootste capaciteit in deze klasse!

Quattro-vierwielaandrijving
Bij de introductie van de Audi Q7 zijn twee motoren leverbaar, de nieuwe direct ingespoten 4,2-liter V8 FSI met 350 pk (257 kW) vermogen en maximaal koppel van 440 Nm, en een 3,0-liter dieselmotor met standaard een dieselpartikelfilter. Deze krachtbron is uitgerust met de nieuwste generatie piëzo-injectoren, die zorgen voor een krachtige motor met veel vermogen (171 kW/233 pk) en een koppel van 500 Nm. Bovendien springen de injectoren zuinig om met brandstof, wat resulteert in uitstekende verbruikscijfers. Aan beide motoren is een automatische tiptronic zestrapstransmissie gekoppeld.

Zoals het een Audi betaamt, wordt ook in de Q7 de kracht van de motor door middel van quattro-vierwielaandrijving op het wegdek overgebracht. Een Torsen-middendifferentieel verdeelt het motorvermogen asymetrisch over de voor- en achteras, zowel op verhard als onverhard wegdek.

De Q7 bezit (net als de RS4) over het nieuwste
Torsen-middendifferentieel. Onder normale omstandigheden verdeelt het differentieel de kracht in de verhouding 40:60 (voor/achter). De bestuurder profiteert, ook dankzij de bijna gelijkmatige gewichtsverdeling, van een nog betere agiliteit en stuurprecisie.

Het onderstel van de Q7 met diverse aluminium onderdelen, waaronder de onafhankelijke wielophanging met dubbele dwarsgeplaatste draagarmen voor en achter, bevestigt de allround-kwaliteit van Audi. Standaard is de SUV voorzien van 18-inch lichtmetalen velgen, maar alle versies zijn ook leverbaar met 19- of 20-inch lichtmetalen velgen. De Q7 kan optioneel worden uitgerust met adaptive air suspension. Deze variabele luchtvering zorgt samen met het elektronisch geregelde dempersysteem voor optimaal veercomfort met behoud van sportieve rijeigenschappen. In het terrein kan de Q7-bestuurder profiteren van de variabele bodemvrijheid. Standaard is deze 180 millimeter, in de Lift-modus te verhogen tot 240 millimeter. Met de Offroad-modus ingeschakeld, heeft de Q7 een bodemvrijheid van 205 millimeter: genoeg om in combinatie met het adaptieve dempersysteem de Audi gemakkelijk door allerlei soorten terrein te sturen. Het systeem biedt ook veel comfort bij het inladen: de achterzijde kan worden verlaagd waardoor beladen moeiteloos kan geschieden.

Hightech voorzieningen
Hightech is meer dan alleen dynamische rijeigenschappen. Standaard is de Audi Q7 uitgerust met Audiâs innovatieve en geprezen Multi Media Interface (MMI) bedieningsconcept. Naar wens kan de Q7 worden uitgerust met nieuwe hightech voorzieningen die nooit eerder zijn toegepast op een productiewagen van Audi: een geavanceerde parkeerhulp met een achteruitrijcamera en Audi Side Assist (een radar die constant de dode hoeken van de auto in de gaten houdt). Het ESP is standaard uitgerust met een afdalingsassistent en een speciale Offroad-functie, voor een geoptimaliseerde werking tijdens het remmen of accelereren op losse ondergrond.