Print
Dynamische en luxe Sport Utility Vehicle: Audi Q7
(17-8-2005)
Audi presenteert een nieuwe auto die toonaangevend zal zijn in het
segment van de Sport Utility Vehicles: de Audi Q7. Deze dynamische SUV
combineert sportiviteit, veelzijdigheid en moderne techniek met de
luxe van een auto uit de premiumklasse.
De Q7 blinkt uit door zijn prestaties en rijeigenschappen van
sportwagenniveau en definieert nieuwe maatstaven voor zijn klasse. Een
wagen die geen geheim maakt van zijn mogelijkheden, overal onder alle
omstandigheden. Audi Q7: de dynamische en luxe Sport Utility Vehicle
van de uitvinders van quattro.
De Q7 is duidelijk herkenbaar als een sportieve en prestatiegerichte
Audi, onder meer door de hoge heuplijn vlak onder de zijruiten en de
strakke achterzijde met twee opvallende uitlaten. Dankzij de sterk
gebogen daklijn die eindigt achter de laatste zijruiten, heeft de Audi
Q7 een coupé-achtige uitstraling. Natuurlijk ontbreekt Audiâs
typische single frame grille aan de voorzijde niet. Die siert evenals
alle andere recent verschenen Audiâs ook de Q7 en geeft de SUV een
krachtig voorkomen. Karakteristiek zijn de schouderlijn en de dynamic
lijn, die onder bij de voorste wielkasten begint en omhoog loopt tot
de achterste wielkasten. Een bijzonder accent zijn de twee optionele
contrastkleuren. Er kan gekozen worden uit elf kleuren, waarvan er
drie exclusief voor de Q7 zijn. In het najaar is de Q7 bestelbaar.
Prijzen zijn nog niet bekend. Voorjaar 2006 zal de Q7 bij de
Audi-dealers staan.
Vijf, zes of zeven personen
Met een lengte van 5086 millimeter en een wielbasis van 3002
millimeter (breedte: 1.983 mm, hoogte: 1.737 mm) staat de Audi Q7 qua
afmetingen aan de top van het SUV-segment. Deze royale buitenmaten
komen de interieurruimte zeker ten goede. Er kunnen maximaal zeven
personen plaatsnemen, verdeeld over de drie zitrijen. De Q7 zal als
vijf-, zes- en zevenzitter worden aangeboden. Op de tweede zitrij
kunnen drie personen op de in lengterichting verschuifbare zetels
genieten van alle beschikbare hoofd- en beenruimte (de Q7 biedt de
meeste beenruimte in zijn klasse), terwijl op de derde zitrij twee
personen aangenaam kunnen vertoeven. Handig is dat de twee achterste
zitrijen eenvoudig zijn in te klappen, waardoor een vlakke laadvloer
ontstaat. De bagageruimte neemt dan toe tot 2.035 liter, zonder dat er
stoelen hoeven te worden verwijderd. Kiest men voor een vijfzitter,
dan is er plaats voor maar liefst 775 liter bagage: absoluut de
grootste capaciteit in deze klasse!
Quattro-vierwielaandrijving
Bij de introductie van de Audi Q7 zijn twee motoren leverbaar, de
nieuwe direct ingespoten 4,2-liter V8 FSI met 350 pk (257 kW) vermogen
en maximaal koppel van 440 Nm, en een 3,0-liter dieselmotor met
standaard een dieselpartikelfilter. Deze krachtbron is uitgerust met
de nieuwste generatie piëzo-injectoren, die zorgen voor een krachtige
motor met veel vermogen (171 kW/233 pk) en een koppel van 500 Nm.
Bovendien springen de injectoren zuinig om met brandstof, wat
resulteert in uitstekende verbruikscijfers. Aan beide motoren is een
automatische tiptronic zestrapstransmissie gekoppeld.
Zoals het een Audi betaamt, wordt ook in de Q7 de kracht van de motor
door middel van quattro-vierwielaandrijving op het wegdek
overgebracht. Een Torsen-middendifferentieel verdeelt het
motorvermogen asymetrisch over de voor- en achteras, zowel op verhard
als onverhard wegdek.
De Q7 bezit (net als de RS4) over het nieuwste
Torsen-middendifferentieel. Onder normale omstandigheden verdeelt het
differentieel de kracht in de verhouding 40:60 (voor/achter). De
bestuurder profiteert, ook dankzij de bijna gelijkmatige
gewichtsverdeling, van een nog betere agiliteit en stuurprecisie.
Het onderstel van de Q7 met diverse aluminium onderdelen, waaronder de
onafhankelijke wielophanging met dubbele dwarsgeplaatste draagarmen
voor en achter, bevestigt de allround-kwaliteit van Audi. Standaard
is de SUV voorzien van 18-inch lichtmetalen velgen, maar alle versies
zijn ook leverbaar met 19- of 20-inch lichtmetalen velgen. De Q7 kan
optioneel worden uitgerust met adaptive air suspension. Deze variabele
luchtvering zorgt samen met het elektronisch geregelde dempersysteem
voor optimaal veercomfort met behoud van sportieve rijeigenschappen.
In het terrein kan de Q7-bestuurder profiteren van de variabele
bodemvrijheid. Standaard is deze 180 millimeter, in de Lift-modus te
verhogen tot 240 millimeter. Met de Offroad-modus ingeschakeld, heeft
de Q7 een bodemvrijheid van 205 millimeter: genoeg om in combinatie
met het adaptieve dempersysteem de Audi gemakkelijk door allerlei
soorten terrein te sturen. Het systeem biedt ook veel comfort bij het
inladen: de achterzijde kan worden verlaagd waardoor beladen
moeiteloos kan geschieden.
Hightech voorzieningen
Hightech is meer dan alleen dynamische rijeigenschappen. Standaard is
de Audi Q7 uitgerust met Audiâs innovatieve en geprezen Multi Media
Interface (MMI) bedieningsconcept. Naar wens kan de Q7 worden
uitgerust met nieuwe hightech voorzieningen die nooit eerder zijn
toegepast op een productiewagen van Audi: een geavanceerde parkeerhulp
met een achteruitrijcamera en Audi Side Assist (een radar die constant
de dode hoeken van de auto in de gaten houdt). Het ESP is standaard
uitgerust met een afdalingsassistent en een speciale Offroad-functie,
voor een geoptimaliseerde werking tijdens het remmen of accelereren op
losse ondergrond.
AutoRai