Amsterdam: AT5 wekt een volstrekt verkeerd beeld van bouw metrolijn
16 augustus 2005
---
Lisa Neves Gonçalves
De gemeente Amsterdam neemt met klem afstand van de door AT5 gewekte
suggesties in een nieuwsuitzending van dinsdag 16 augustus over de
proef met de microtunneling bij het metrostation Centraal Station
(C.S.) van de Noord/Zuidlijn.
Rond en onder het C.S. wordt hard gewerkt aan de bouw van het
metrostation. Naast deze werkzaamheden is de aannemer op een apart
testterrein bij het C.S. ook bezig met proeven m.b.t. de
microtunneling. De suggestie van AT5 dat het hier gaat om
bouwwerkzaamheden aan het nieuwe station klopt niet. Ook is de
suggestie van AT5 dat er geen werkzaamheden plaatsvinden door het
vastlopen van de boor onjuist. Zoals eerder gemeld is de
microtunneling een proef en deze proef is door de bouwvak tijdelijk
gestopt. Na de bouwvak gaat men gewoon door met het testen van de
techniek. Omdat de proef buiten de feitelijke bouwwerkzaamheden valt,
is de melding van AT5 dat dit zich op het kritieke pad bevindt,
onjuist.
Microtunneling
De gemeente maakt bij de bouw van het metrostation onder het Centraal
Station gebruik van microtunneling. Bij microtunnelingtechniek wordt
de buis niet naar beneden gedraaid, getrild of geslagen, maar
getrokken door een boorkop die zich onderin de buis bevindt. Als de
boor op diepte is, wordt hij ingeklapt en naar boven getrokken om de
volgende paal te boren.
Dit is een innovatieve techniek die nog nergens ter wereld is
toegepast. Om te kijken in hoeverre de techniek toegepast kan worden,
tests te doen, effecten te meten en ervaring op te doen met
microtunneling, heeft de gemeente buiten het werkterrein een proefpaal
gemaakt. Bij het maken van deze paal lukte het vooralsnog niet de boor
naar boven te halen. De aannemer gaat na de bouwvak door met de proef
en is er van overtuigd dat er een goede oplossing zal worden gevonden.
Pb-149
Gemeente Amsterdam