Gemeente Utrecht


2005 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
66 Vragen van mevrouw A. van Rooij
(ingekomen 4 juli 2005)

D66 maakt zich grote zorgen over de uitvoering van de verkeersmaatregelen in Leidsche Rijn en Vleuten - de Meern. Vooral voor voetgangers en fietsers ontstaan (zeer) gevaarlijke en onoverzichtelijke situaties. Zoals een fietspad dat ineens op een autoweg eindigt en je als fietser geen idee hebt waar je naar toe moet.. Zo heeft D66 fractie op 22 juni 2005 een aantal voorbeelden hiervan aangetroffen: bij de nieuwe afslagen bij het spoor aan het einde van de Hof ter Weydeweg en Hindersteinlaan, Haarrijnse Rading en Huis te Vleutenbaan. Of bewegwijzering die maakt dat de fietsbordjes "Richting Vleuten" naar een afzetting van een bouwlocatie leiden en daar ineens ophouden.

D66 is op de hoogte dat de wethouder recentelijk op een aantal gevaarlijke plekken tijdens spitsuur verkeersregelaars heeft ingezet, maar dit is natuurlijk niet voldoende. Juist buiten het spitsuur, bijvoorbeeld 's avonds in het donker, is het essentieel om goede veilige verkeerssituatie te scheppen. Het gaat om anticiperend beleid en niet om het bestrijden van gevolgen.

We verwachten dat komende tijd er steeds weer sprake zal zijn van wisselende situaties, zolang de bouw van Leidsche Rijn door gaat en verkeerscirculatieplannen uitgevoerd worden. Daarnaast vergt de aanleg van Leidsche Rijn en de spoorwegverdubbeling ook andere aanpassingen (zoals nieuwe riolering), waardoor op 4, 5 en 6 juli zowel de Utrechtseweg, de Hindersteinlaan en de Oudenrijnse weg tegelijkertijd zijn afgesloten, met alle verkeersgevaarlijke gevolgen van dien (zo was het bij de afslag van de Langerakbaan naar de Oudenrijnseweg een mêlee van kerend verkeer), sluipverkeer over de Zandweg, enz.

D66 is van mening dat er een duidelijke beleidslijn moet zijn over het anticiperen op steeds weer opnieuw veranderende verkeerssituatie in Leidsche Rijn.

Dit leidt D66 tot de volgende vragen:

1. Hoe komt het dat er onvoldoende wordt geanticipeerd op het ontstaan van gevaarlijke verkeerssituaties in Leidsche Rijn?
2. Wat gaat het College doen om dit in de toekomst te voorkomen?
3. Is er al sprake van dergelijke anticiperende beleidslijn?
4. En zo ja, wie controleert dat het goed wordt gehandhaafd?
5. Wie coördineert dat op verschillende wegen, verschillende opdrachtgevers tegelijkertijd werkzaamheden uitvoeren?


Antwoorden van Burgemeester en wethouders
(verzonden 16 augustus 2005)


1. In het algemeen wordt er voldoende geanticipeerd op het ontstaan van verkeersgevaarlijke situaties in Leidsche Rijn. Alle verkeersinfrawerken kennen een zorgvuldig voorbereidingstraject en alle projecten worden in de CAGO en in het kernteam Bereikbaarheid uitgebreid besproken. De verkeerspolitie wordt bij de voorbereiding van verkeersplannen en bij de uitvoering van werken nauw betrokken. De Dienst Stadsbeheer, kernteam Bereikbaarheid waakt over de gelijktijdigheid van de uitvoering van verschillende werken. De coördinatie voor de delen die nog niet zijn opgeleverd aan de stad Utrecht is het projectbureau Leidsche Rijn (PBL) verantwoordelijk; voor de coördinatie van de werkzaamheden in de reeds opgeleverde delen is Bureau Bereikbaarheid Utrecht (BBU) verantwoordelijk. Maar over alle werkzaamheden die spelen in het totale gebied Leidsche Rijn is tussen beide partijen zeer frequent overleg.
Ondanks deze afspraken en afstemmingen betekent dit niet dat de werkzaamheden geen overlast veroorzaken.
Vaak is tijdens de opstart van werkzaamheden (eerste 1 a 2 dagen), het probleem dat weggebruikers de zorgvuldig neergezette afzetting- en omleidingborden niet zien of negeren.
Ook is het soms handig om projecten te combineren, omdat de pijn die dan in het kader van verkeersoverlast moet worden geleden weliswaar hevig is, maar daardoor veel korter kan zijn.
In Leidsche Rijn zijn honderden bedrijven en duizenden werknemers in een hoog tempo een stad van ± 30.000 duizend woningen te bouwen; een absolute grip op al die schakels en op alle momenten is overigens een utopie.
Wij zijn van mening dat bij alle partijen waarmee BBU in Leidsche Rijn aan de slag is de veiligheid en zorgvuldigheid van opereren hoog in het vaandel staat. Het door u genoemde voorbeeld is een incident. Het betreft het project van de Haarrijnse Rading, Utrechtseweg, Hindersteinlaan e.o. Bij dit project bleek het om procedurele blokkades te voorkomen nodig om fors te versnellen. Weloverwogen zijn een aantal verkeersfasen in elkaar geschoven en is in de realisatiefase uiteindelijk 2 maanden tijdswinst geboekt. Tegelijkertijd met de wegwerkzaamheden dienden ondergrondse kabel- en leidingwerken te worden uitgevoerd; daardoor waren in dezelfde periode meerdere aannemers op één werkplek bezig. Dit heeft gevolgen gehad voor de overzichtelijkheid van het geheel. Overigens is de verkeerspolitie gevraagd de situatie buiten te helpen taxeren en in de gegeven omstandigheden de juiste veiligheidsmaatregelen te treffen en verkeersgedrag te handhaven
2. Zie antwoord onder 1.
3. Zie antwoord onder 1.
4. Zie antwoord onder 1.
5. Zie antwoord onder 1.


---- --