Pas op de plaats voor Triple Play

Trendbox bv

Vorig kwartaal, net voordat aanbieders flink gingen adverteren, leek de Nederlandse consument redelijk geïnteresseerd in de zegeningen van Triple Play. In de tweede editie van de Triple Play Monitor lijkt al van enige hapering sprake te zijn. Valse start, pas op de plaats of zomerdip voor gecombineerd bellen, internetten en tv-kijken?

In de laatste week van juli ondervroeg Trendbox een representatieve groep Nederlanders over bekendheid met en interesse voor gecombineerd bellen, tv-kijken en internetten, vaker als Triple Play aangeduid. De meting is de tweede in de reeks van metingen, waarvoor in totaal ruim 1.000 Nederlanders van 16 jaar en ouder zijn ondervraagd.

Bekendheid stabiel
In april wist 5% van de Nederlanders correct aan te geven wat met Triple Play wordt bedoeld. Met 6% is dat een kwartaal (en vooral veel adverteerders-euro's) later nog niet bijzonder gestegen.
Naar goed gebruik is bekendheid het hoogst in de het Westen, bij jongere hoogopgeleide en welgestelde heren.
Het aantal mensen dat aangeeft al te beschikken over een 3play opstelling, is met 5% gelijk aan de resultaten van de vorige meting.

Interesse niet gestegen
De onderzoekers verwachten na de eerste meting een stijgende interesse te mogen noteren, zeker gezien het mediaoffensief van Versatel, en vervolgens ook KPN en anderen. Het lijkt er meer op dat nu men meer gehoord heeft over Triple Play, de belangstelling op een lager pitje is gezet. Iets lager dan, want was 3 maanden geleden nog 20% 'zeer geïnteresseerd', nu is dat niet meer dan 17%.
Logisch is dus ook dat de grootste groep Nederlanders (58%) meldt het allemaal nog eerst maar eens even aan te zien. En 21% (was 17%...) heeft geen belangstelling. Aardig om te zien is dat een paar maanden terug de groep geïnteresseerden nog redelijk breed was. Niet duidelijk een bepaalde groep die hier de overhand had. Maar dat lijkt te veranderen. Naast bekendheid is nu ook interesse primair een zaak van 30plus mannen met een behoorlijk inkomen. De vrouwen hebben duidelijk afgehaakt.

Aanbieders
Ongewijzigd is de vaststelling dat ruim 40% bij voorkeur via de kabel hanteert in het geval men zou kiezen voor een Triple Play pakket, ruim een kwart denkt aan een (A)DSL verbinding. Blijft een aardig verschijnsel, aangezien meer dan de helft van de ondervraagden momenteel een adsl verbinding gebruikt om te internetten. Interessant wordt het als we vragen naar de aanbieder die volgens de ondervraagden het meest succesvol zal zijn op dit gebied (tussen haakjes de scores van april 2005): KPN 31%(37%)
Versatel 7%(4%)
UPC 6%(8%)
Casema 4%(6%)
@Home 6%(nvt)
Essent 5%(nvt)
Wanadoo 3%(5%)
Scarlet 2%(3%)
Voorlopig prijkt KPN nog fier bovenaan, maar duidelijk is dat de concurrentie zich versterkt of tenminste verbreedt. Versatel laat de vorige nummer twee UPC achter zich. Een verdubbeling is het net niet, maar toch ook geen slecht groeiscenario. Nu de klanten nog...

Voordelen van Triple Play
De consument rekent graag tegenwoordig. Het belangrijkste voordeel van Triple Play is in zijn ogen dan ook dat het vast goedkoper is om alles via 1 aanbieder en abonnement te laten lopen (53%).
37% houdt het op puur gemak: dat is de belangrijkste reden om het systeem in huis te halen. En vertrouwen in techniek of niet: een zeer bescheiden 7% van de Nederlanders zegt dat Triple Play van een hogere kwaliteit zal zijn dan de 'oude' vormen van telefonie, tv en internet, en zou daarom een abonnement overwegen.

Concluderend
Werk aan de winkel. De recente aandacht voor Triple Play en het aanbod richting de markt lijken nog niet tot groot enthousiasme bij de consument te leiden. Hoewel Versatel wel groeit in bekendheid als '3Play partij', wordt dit nog niet verzilverd. Integendeel: de terughoudendheid is duidelijk waarneembaar. Eerst zien en dan geloven is voorlopig het devies.

Over Trendbox
Trendbox B.V. is een van de grootste volledig onafhankelijke marktonderzoekbureaus in Nederland. Vanaf de oprichting in 1990 heeft het bedrijf een gezonde groei doorgemaakt. Dankzij een goede balans tussen ad hoc opdrachten en continue trendmonitors, heeft Trendbox zich een onderscheidende positie in de Nederlandse markt voor marktonderzoek en marktinformatie verworven. Trendbox is lid van de Research Keurmerkgroep, de vereniging van ISO gecertificeerde marktonderzoekbureaus in Nederland. Meer informatie over Trendbox is te vinden op www.trendbox.nl.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Trendbox
Tel. 020-669 44 14
Fred Schipper (directeur)
fred.schipper@trendbox.nl