Ingezonden persbericht
Den Haag, 15 augustus 2005
CNN 'QUEST' SPECIAL OVER 'CELEBRITY ACTIVISM'
Richard Quest interviewt BONO en BEYONCE, ANGELINA JOLIE en SIR RICHARD BRANSON over hun inzet voor liefdadigheid
CNN's Richard Quest onderzoekt de groeiende trend in 'celebrity activism', de inzet van beroemdheden voor liefdadigheidscampagnes of maatschappelijke opinievorming. Quest spreekt met onder andere Bono, Angelina Jolie en Beyoncé in zijn maandelijkse show 'Quest'. Hij stelt kritische vragen aan de betrokkenen bij 'celebrity activism' en hij vergezelt UNICEF op een fact finding missie naar Ethiopië waar hij de mensen ontmoet wier leven op het spel staat en die afhankelijk zijn van liefdadigheid.
Quest vraagt zich in zijn programma af waarom deze beroemdheden nodig zijn. Hoeveel weten zij af van het doel waarvoor zij zich inzetten en is het überhaupt belangrijk dat zij er iets van afweten? En is het ook mogelijk dat beroemdheden juist schade toebrengen aan een campagne?
Quest kreeg exclusief toegang tot de charitatieve campagne, the One Organisation, van U2 's voorman Bono, van Live8 in Philadelphia tot de G8 top in Schotland. En route sprak hij over deze vragen onder andere met de musici Stevie Wonder, James Brown en Beyonce, met Virgin Atlantic CEO Sir Richard Branson, met het brein achter Live8, Sir Bob Geldof, en uiteraard met Bono zelf.
In het programma ontmoet hij ook Angelina Jolie, die aan het werk is met vluchtelingen in Afrika en Pakistan, en hij hoort van de Pakistaanse cricketheld Imran Khan hoe hij zijn cricket roem gebruikt om geld in te zamelen voor een voor iedereen in Pakistan toegankelijk hospitaal dat gespecialiseerd is in kanker.
Het programma Quest wordt uitgezonden op zondag 21 augustus van 17.00 uur - 18.00 uur
---
Noot voor de redactie (