AutoRai

Print

Veel compact nieuws van Nissan in Frankfurt

(15-8-2005)
De IAA in Frankfurt markeert voor Nissan het Europese debuut van de NOTE, een compacte en innovatieve nieuwe gezinsauto. Tegelijkertijd toont Nissan met modellen als de chique Micra C+C en de extra sportieve Micra 160SR belangrijke nieuwe troeven in het compacte segment.
De compleet nieuwe Nissan NOTE is een ruime vijfdeurs hatchback die innovatieve styling en praktisch gebruiksgemak combineert met uitgesproken sportieve eigenschappen. Met de NOTE richt Nissan zich vooral op jonge gezinnen die behoefte hebben aan een auto die past bij hun drukke bezigheden, zonder op enige manier concessies te willen doen aan hun rijplezier.

Met zijn dynamische rijeigenschappen en karakteristieke designelementen zal de Nissan NOTE vooral in de smaak vallen bij diegenen voor wie design prioriteit heeft bij het kopen van een auto. Tegelijkertijd komt de NOTE ook tegemoet aan de wensen van drukke gezinnen met een beperkt budget.

Dankzij een wielbasis van 2.600 mm â langer dan bijvoorbeeld een Volkswagen Golf â biedt het interieur een enorme hoeveelheid ruimte. Deze kan bovendien nog eens worden vergroot door de volledig neerklapbare en verschuifbare achterbank.

Voor de NOTE komen vier motoren beschikbaar: twee 1.5 dCi-diesels die respectievelijk 50 kW/68 pk en 63 kW/86 pk leveren, een 1,4-liter benzinekrachtbron met 65 kW/88 pk en tot slot een nieuwe 1,6-liter benzinemotor (81 kW/110 pk) die ook te vinden is in de Micra 160SR en de C+C.

De nieuwe Nissan NOTE beleeft in het voorjaar van 2006 zijn marktintroductie.

Micra C+C
Het debuut van de Micra C+C betekent dat Nissan in Frankfurt begint aan het nieuwste hoofdstuk van het succesverhaal dat Micra heet. Dankzij de vernuftige dakconstructie genieten Micra C+C-rijders van het beste van twee werelden: zon en frisse lucht wanneer de weersomstandigheden dat toelaten, en de bescherming van een hardtop wanneer het weer minder aangenaam is.

En daaraan voegt de Micra C+C nog een geheel eigen ingrediënt toe â volkomen uniek in zijn segment. Het dak is namelijk volledig vervaardigd uit glas, zodat de inzittenden zelfs in de winter kunnen genieten van een licht interieur.

Ten opzichte van de Micra hatchback is de Micra C+C lager en bovendien ook langer. Door de zeer geleidelijk oplopende voorruit is de elegante daklijn 110 mm lager dan bij de hatchback-uitvoering, terwijl de Micra C+C in totaal 90 mm langer is. Deze extra lengte komt volledig ten goede aan de achterzijde van de auto, zodat er voldoende ruimte is om de hardtop achter de achterbank te kunnen opbergen.

De glazen hardtop is een kunstwerk op zich. Eén druk op de knop volstaat om het dak volledig automatisch te openen en te sluiten. Zelfs de vergrendeling geschiedt automatisch. Het dak verdwijnt binnen slechts 22 seconden onder het dubbel scharnierende kofferdeksel. Met het dak opgeborgen meet de laadruimte nog een indrukwekkende 225 liter â de meeste ruimte in dit segment â die zelfs toeneemt tot 457 liter wanneer het dak gesloten is.

De Micra C+C zal vanaf november dit jaar leverbaar zijn met de beproefde 1,4-liter benzinemotor of met een nieuwe 1,6-liter krachtbron. Deze is ook te vinden onder de motorkap van de nieuwe Micra 160SR, die sinds augustus dit jaar leverbaar is.

Micra 160SR
De nieuwe Micra 160SR vloeit voort uit een twee jaar durend project dat gericht was op het ontwikkelen van een absoluut topmodel voor de Micra-reeks. Bepalend voor het sportieve karakter van de Micra 160SR is een compleet nieuw ontwikkelde 1,6-liter viercilindermotor met vier kleppen per cilinder en dubbele nokkenassen. Deze geavanceerde krachtbron ontwikkelt een maximumvermogen van 81 kW (110 pk) en een koppel van 153 Nm. Hiermee levert de 160SR toonaangevende prestaties. De topsnelheid bedraagt 182 kilometer per uur. De 160SR accelereert vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur in slechts 9,8 seconden.

De dynamische rijeigenschappen worden ondersteund door een stugger afgestelde wielophanging en stuurbekrachtiging die is aangepast om een beter stuurgevoel te geven. Bovendien is een veiligheidsvoorziening als elektronische stabiliteitscontrole toegevoegd aan de standaarduitrusting.